Retro: Groeten vanaf de Spa Six Hours 2014
Maar al snel was Hart weer binnen. "Al in de opwarmronde ging het mis", legde hij uit. "De auto stond gewoon in brand! Ik vroeg aan Roger Wills die naast me reed of de vlammen uit waren, en hij stak zijn duim op, maar vervolgens lag ik er toch in elke bocht af."
Het bleek dat de diffkoeler onder de auto uit was geknald, waarbij de diffolie op de remmen was gaan lekken.
Een langdurige reparatie volgde.
Hans Hugenholtz nam nog even het stuur over, maar gaf het een tijdje later op. "Het is spekglad buiten, we liggen zo ver achter, het heeft geen zin om risico's te nemen." En zoals teammanager Freddy Rijshouwer het zo prangend formuleerde: "Wij zijn hier niet voor de lol, maar om te winnen."
En dus zat Hart al gauw op de bank. Gelukkig kon hij nog nagenieten van de overwinning op de Revival. "We hebben bij de Earl thuis gegeten, sigaar erbij, voeten op de bank. Prachtig! Nu worden we voor de volgende jaren zeker uitgenodigd. Dat was altijd spannend, maar nu kunnen ze niet meer om ons heen."
Vele anderen waren er duidelijk wél voor de lol. Zoals Roman Caresani en Alexander van der Lof. Caresani: "We doen in de GTP-klasse mee, dezelfde klasse als de GT40, dus we maken geen schijn van kans. Ik wil Alexander ook zo veel mogelijk rijtijd geven, want die rijdt voor het eerst in de auto."
Van der Lof – hier allang weer uit zijn overall, met Pascal Pandelaar – moest de auto na ruim twee uur aan de kant zetten. "De motor begon op vijf poten te lopen, daarna zelfs vier."
Ook van Karsten Le Blanc moest het niet komen. We liepen hem precies op het moment tegen het lijf dat hij zijn Mustang bij Fagnes had geparkeerd. "Ik ging zó goed, ik reed tweede in mijn klasse", aldus een zwaar teleurgestelde Le Blanc. "Je mag me op de foto zetten, maar ik lach wel als een boer met kiespijn..."
De zware regen die na een halfuur losbarstte, had intussen flink wat slachtoffers gemaakt. De hardste klap was die tussen deze Cobra en Elan.
Daarna reed een MGB er vol op in. De Elan ving daarbij de grootste klap op. Het was wonderlijk om te zien: de MGB reed secondenlang recht op de ravage af, zonder van koers te veranderen – zo slecht was blijkbaar het zicht.
Van de Elan was weinig meer over... De coureur had gelukkig alleen zijn hand bezeerd. "Hij zag echt helemaal niets meer", legde een van zijn monteurs uit.