Retro: Groeten vanaf de Spa Six Hours 2014
DHG Racing wilde met zijn Cobra roet in het GT40-eten gooien, al zouden David Hart, Hans Hugenholtz en Nicky Pastorelli op droog wegdek normaal gesproken geen schijn van kans hebben. "Ja tuurlijk, na de zege op Goodwood gaan we hier ook voor de overwinning!" zei een strijdlustige Hart, zelfs toen drie uur voor de start de motor nog moest worden verwisseld. Vanwege de voorspelde regen stegen hun kansen echter sterk.
Bij een routine-inspectie was een defecte tuimelaar ontdekt, waardoor een klep niet helemaal sloot. In 32 minuten was de probleemmotor eruit (geen record overigens), een uurtje later zat de nieuwe erin. Monteur Bertus straalde: nu zat zijn motor erin. Hart: "Die is nóg sneller!" Pastorelli: "Alsof dat in de regen iets uitmaakt!" Het was niet de eerste tegenslag voor DHG, want door bakproblemen moest Hart zijn Lola T70 Mk3B terugtrekken uit de Masters Sportscars.
Simon Hadfield betrapt op een stralende lach. Met Leo Voyazides (rechts) zou hij weer een druk raceweekend hebben: Ford GT40 in de Six Hours, Lola T70 Mk3B in de Masters Sportscars, Cobra in de Gentleman Drivers, Falcon in de Masters Touring Cars.
Niet het enige eerbetoon aan de onlangs verongelukte Denis Welch.
Toen de zon nog scheen: een alom weerkaatsende Morgan SLR.
De F1's van het FIA Masters Historic F1 Championship gingen nog onder een stralende zon van start. Met 24 graden was het zelfs klam en drukkend.
Of hij liever in Singapore zat of hier? "Hier natuurlijk", zei poleman Simon Fish, die racet in de Ensign N180 die ooit van Jan Lammers was. "Mooi circuit, mooi weer. Misschien had ik wel daar gezeten als mijn aanvraag was gehonoreerd, maar ja, zo'n stratencircuit. Je ziet niks, alleen maar muren."
Richard Barber was het daarmee eens. "Singapore zegt me niks. Dat heeft geen enkele historie. Ik had kunnen gaan, maar wilde Spa niet missen. Misschien ga ik volgend jaar wel, maar dan moet het niet in hetzelfde weekend als Spa vallen."
Barbers vorige auto, de Fittipaldi F5A, had er wel gewonnen, in handen van Ollie Hancock. "Ja, mooi hè? Maar ik heb 'm dan ook drie jaar lang ontwikkeld. Ik hoop hetzelfde te bereiken met deze Williams FW08, maar die is nog helemaal nieuw voor me. Ik heb er alleen nog mee geracet op de Silverstone Classic, maar toen ben ik vroeg uitgevallen."