BOSS GP: Red Bull geeft Marijn van Kalmthout vleugels met pole op Ring

Problemen Jaguar
Klaas Zwart had tijdens de vrije training zijn Jaguar R5 Formule 1 (ex-Mark Webber) de baan opgestuurd. Maar hij ondervond al snel dezelfde motorische problemen, die hem twee weken geleden tijdens Masters of F3 van Zandvoort hadden dwars gezeten. "Aan het begin van het seizoen heb ik mijn Jaguar op Hockenheim gebruikt. Tijdens de vrije training ging ie als een speer, waarna helaas al snel de krachtbron kapot ging. De nieuwe motor heeft nu dus problemen. Hoewel ik na de Masters de beste specialisten erna heb laten kijken, heb ik nog steeds misfires’’, legt Zwart uit.

"Ik werd tijdens de vrije training zelfs ingehaald door de GP2’s. Op een gegeven moment heb ik mijn traction control uitgezet. Misschien was dat het probleem, wilde ik onderzoeken. Maar vervolgens spinde ik bij één van de bochten. De Jaguar is nu gewoon niet goed. Daarom stap ik tijdens de kwalificatie in mijn reserveauto, de Benetton F1 uit 1997 waarmee ik afgelopen jaar kampioen ben geworden.’’

Olielekkage
Ook regerend Masters-kampioen Karl Heinz Becker en de (met Zwart) gedeeld kampioenschapsleider Ingo Gerstl (zie foto in cockpit) hadden vanmorgen wat issues. "Ik verloor olie en ben gespind’’, zei Gerstl, die twijfelde om een ander chassis in te zetten voor zijn ‘kwalli’, maar dat uiteindelijk niet zou doen. Hetgeen een goede keuze was, want tijdens de officiële chronosessie had de Oostenrijker de snelheid prima te pakken.

'Schumi' auto
Op de Red Bull Ring vinden we tevens Patrick D’Aubreby. De 58-jarige Fransman (op de foto boven: rechts naast Didier Sirgue) bestuurt de Camel gekleurde Benetton F1 waarmee Michael Schumacher in 1992 zijn allereerste van in totaal 91 Formule 1 Grand Prix-zeges boekte.

De BOSS-kampioen van 2005 heeft sinds 2007 niet meer in deze bolide geracet, mede door een nekblessure en ook versnellingsbakproblemen. "Maar het is heerlijk om terug te zijn’’, aldus de goedlachse gentleman driver.