Rally - BRC: Loix wint in Spa; Becx knap vierde

De Boucles de Spa was jarenlang een van de grootste wedstijden van België en verwierf internationale naam en faam door de uitdagende proeven en weersomstandigheden. De laatste jaren verdween de rally van de kalender en was er alleen nog een 'Legend' versie voor historische auto's. Het ontbreken van een 'echte' rally rondom het autosport-Mecca van België kon natuurlijk niet eeuwig voortduren en dit jaar was daar dan ook voor het de Spa Rally, de opvolger van de roemruchte Boucles de Spa.
Tekst: Steven van Veenendaal
Foto's: PR
Het startveld was in Spa weer om van te smullen. Regerend kampioen Loix kreeg R5 concurrentie van Kris Princen, Vincent Verschueren, Cedric Cherain, Pieter Tsjoen, Bernd Casier en natuurlijk 'onze' Michiel Becx. Daarnaast waren Chris Woensel (Mitsubishi Lancer WRC) en Porsche piloten Patrick Snijers en Timothy van Parijs geduchte outsiders voor een hoge klassering. De wedstrijd zou echter ontsierd worden door diverse conflicten tussen deelnemers en organisatie, later meer daar over.

Cherain opent het snelst op KP1 maar gaat op de volgende proef in de fout. Hij spint en laat zijn motor afslaan waardoor hij direct twintig seconden verliest. Loix, die nog nooit in Spa won, neemt de leiding over. Proef twee is schijnbare een lastige want ook Verschueren gaat van de weg, na een korte excursie door het weiland kan hij zijn weg ongeschonden vervolgen. Proef drie is de legendarische Clementine en hier wordt duidelijk dat Loix en Princen de te kloppen mannen zijn. "Het was niet makkelijk met het vallende avondlicht en wat stof wat bleef hangen van de mannen voor ons, maar we hebben stevig doorgereden," aldus een tevreden Loix.

Als de avond valt zijn er nog drie proeven te verrijden maar het grote nieuws komt van de wedstrijdleiding. Snijers, van Woensel en nog enkele deelnemers krijgen drie minuten straftijd aan de broek wegens illegaal verkennen. Snijers is laaiend "Dit is de grootste zever die ik ooit gehoord heb. Ze zeggen dat ik vrijdagochtend hier op de proeven was? Ik was gewoon thuis. We gaan protest aandienen tegen deze beslising." Zover zal het wellicht niet komen want Snijers ging niet veel later van de weg waardoor hij uit moest vallen. Van Woensel besloot evenwel de volgende ochtend om uit de wedstrijd te stappen. De beslissing van de wedstrijdleiding, in combinatie met het moeten aanvaarden van drie normtijden door problemen van andere deelnemers gaven hem het gevoel dat er geen eer meer te behalen was. Van Woensel legde uit dat er volgens hem geen sprake was van echt illegaal verkennen "De finishlijn van die proef lag op een bruggetje. We hadden gepland om redelijk snel de finish te nemen, waarbij we met een wiel over de greppel zouden vliegen. Maar, toen we naar Spa reden, zagen we op die plaats een grote strobaal staan. Dat veranderde de situatie en daarom gingen we even kijken hoe de situatie gewijzigd was."

Princen heeft op de laatste proef van de eerste te kampen met een kapot differentieel en hoewel hij nog wel de finish weet te halen, hebben zijn monteurs een helse klus voor zich om de complete versnellingsbak te vervangen binnen de gestelde servicetijd. Op de ochtend van de tweede dag blijkt dat het de mannen van Princen gelukt is om de bak te vervangen, maar dat het hem wel 1 minuut 40 aan straftijd heeft opgeleverd. De problematiek van zijn concurrenten zorgt ervoor dat Loix inmiddels vrij spel heeft en de wedstrijd grotendeels kan controleren. De Limburger is terughoudend en waarschuwt dat er nog een lange weg te gaan is met verraderlijke proeven, maar als er geen gekke dingen gebeuren kan hem de zege niet meer ontgaan.

Michiel Becx is ondertussen naar een knappe vijfde plaats geklommen en kijkt nog met een schuin oog naar boven. De wedstrijdleiding komt hem tegemoet door zowel Verschueren als van Parijs uit de wedstrijd te halen.

Beiden hebben een tijdcontrole gemist tussen twee proeven en worden zodoende gediskwalificeerd, tot ongenoegen van Verschueren: "Het was een tijdcontrole die in het routeboek moeilijk te vinden was en bovendien zeer ongepast voor een rally.

Bij tijdritten worden dergelijke tijdcontroles gebruikt maar nooit bij een gewone rally, schijnbaar zijn de opstellers van de route gewoonlijk tijdritorganisatoren..." foeterde hij.

Hierdoor schoof Becx nog een plaatsje op om uiteindelijk als vierde te finishen, wederom een zeer knappe prestatie van de Nederland nadat hij eerder al in Haspengouw had laten zien dat hij ondanks een gebrek aan ervaring niet onder hoeft te doen voor zijn Belgische rivalen. Hoewel, Loix was uiteraard weer een klasse apart en greep met overmacht de overwinning voor Cherain en Princen die respectievelijk als tweede en derde finishten.

Officieuze uitslag:
1. Freddy Loix-Johan Gitsels (Skoda Fabia S2000) 1u50'36"7
2. Cédric Cherain-André Leyh (DS3 R5) op 31"8
3. Kris Princen-Peter Kaspers (Peugeot 208T16 R5) op 1'00"9
4. Michiel Becx-Eddy Smeets (Ned-Bel – Ford Fiesta R5) op 7'31"6
5. Gino Bux-Eric Borguet (Peugeot 208 R2) op 9'53"5
6. Cédric De Cecco (Peugeot 208 R2) op 10'14"8
7. Guillaume Dilley-Louis Louka (DS3 R3 Max) op 10'15"7
8. Michael Albert-William Mergny (Mitsubishi Evo9) op 10'23"1
9. Armand Fumal-Jean-Louis Hottelet (DS3 R3 Max) op 12'16"9
10. Adrian Fernemont-Samuel Maillien (Ford Fiesta R2) op 13'02"2
Stand in het BRC na 2 wedstrijden
1. Kris Princen 32 punten
2. Cedric Cherain 27
3. Guillaum Dilley 22
4. Andy Dewallef 20
4. Freddy Loix 20
6. Michel Becx 17
7. Vincent Verschueren 16
8. Gino Bux 14
9. Cedric de Cecco 11
10. Tobi Vandenberghe 10