NK Formule Renaut: Spannende gevechten in beide races Formule Renault

Beide races in de strijd om het Nederlands Kampioenschap Formule Renault bij de Radio 538 Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort leverden spannende gevechten en genoeg gespreksstof op om na de races over te discussiëren. Mede dankzij de vele internationale gastrijders moesten de Nederlandse coureurs alles uit de kast halen om zich in het uitgebreide, competitieve veld waar te maken. Xavier Maassen won de eerste race, met achter zich Junior Strous en Kamui Kobayashi. De tweede race was voor Paul Meijer, die eindigde voor, wederom Kanui Kobayashi en Junior Strous. Daarna bleven wat vragen openstaan: mocht Paul Meijer wel rijden, en had er in de tweede race geen safetycar op de baan moeten komen?
Tekst: Laura Postma
Foto's: Gerrie Hoekstra, Tim Bohme en Boudewijn Pieters

Gastrijders
Maar liefst 22 auto's namen afgelopen zaterdag deel aan de kwalificatie. Veel internationale gastrijders en teams meldden zich in Zandvoort, zoals het Italiaanse Prema Powerteam en RP Motorsport. Het Prema Powerteam herbergt drie rijders (Ben Clucas, Kohei Hirate en Kamui Kobayashi) die zijn opgenomen in de 'Toyota Drivers Academy', de 'Toyota-variant' op het Renault Drivers Development Program.

Ricardo van der Ende en Paul Meijer waren niet aanwezig. Van der Ende had een kartwedstrijd in Frankrijk en Paul Meijer, die als gastrijder voor zijn sponsors deelnam, reed zaterdag twee races in het Europees Kampioenschap Formule Renault op het circuit van Brno. Van der Ende en Meijer moesten maandag daarom achteraan starten.
De pole position was voor Xavier Maassen, die vlak voor het einde van de kwalificatie de tot dat toe snelste tijd van Junior Strous pakte. Maassen: "Ik wilde gewoon die pole position hebben, omdat of Meijer, of Van der Ende in de eerste race wel de snelste tijd zal pakken, aangezien zij nog geen setjes banden verbruikt hebben. Dat heb ik wel gedaan. Gelukkig had ik geen last van het verkeer en het ging erg goed."

Junior Strous was iets minder blij met de snelle tijd van Maassen. Strous zou eigenlijk ook het EK Formule Renault in Brno, Tsjechië rijden, maar hij vond de strijd om het Nederlands kampioenschap belangrijker. Daarom was de teleurstelling bij Strous dan ook groot. "Ja, ik had zeker verwacht dat ik pole position zou pakken. Ik had tijdens het rijden wat last van verkeer. Maar ik ga gewoon een goede start maken en hopelijk meteen de leiding overnemen."

Japanners
De eerste internationale rijder was te vinden op de derde startpositie. Prema Powerteam-rijder en Japanner Kamui Kobayashi kon echter niet goed uitleggen hoe zijn kwalificatie verliep. Daar was zijn Engels te gebrekkig voor en Nederlanders staan er niet om bekend een aardig woordje Japans te spreken. Vreemd dat een professionele organisatie als de Toyota Drivers Academy haar coureurs geen Engelse les aanbiedt. Autosport is veel meer dan alleen maar hard rondjes rijden. Wie (potentiële) sponsors, media en andere belangrijke partijen niet fatsoenlijk te woord kan staan, zal het niet ver schoppen in de autosport.

Zijn teamgenoot Kohei Horate, tevens Japanner en ook opgenomen in de Toyota Drivers Academy, had wat meer te vertellen. Hirate leidt momenteel het kampioenschap in de Italiaanse Formule Renault. Hij was niet zo tevreden met zijn zesde startplaats. "De condities op de baan veranderden voortdurend. Dat maakte het voor mij moeilijk om constante rondetijden neer te zetten. Bovendien had ik wat motorproblemen. Ik hoop op een goede start." Hirate was te spreken over het circuit in Zandvoort. "Het is een leuke baan en het veld is erg competitief. Het zal spannend worden, want volgens mij kun je hier niet veel inhalen."

Even het vluchtschema doornemen...
