Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: Interview Heinz-Harald Frentzen

 

Geen enkele DTM-rijder stond de afgelopen maanden zó in de schijnwerpers als Heinz-Harald Frentzen. Zonder nog maar een meter in een race gereden te hebben, was de Duitser al de ster van het veld. Dat werd er niet minder op tijdens het eerste DTM-weekend. De Duitse pers dook als één man bovenop hun landgenoot, die waarschijnlijk het meest hectische weekend van alle aanwezigen op het circuit had. Ook wij schoven even bij Frentzen aan in Hockenheim. Tijdens zijn lunch op zondag overigens, met een bord spaghetti onder de neus.

Tekst: Ralf Dennissen
Foto's: Boudewijn Pieters


Hoe gaat het eerste weekend?
"Op Hockenheim hebben we een klein probleem dat we voorheen niet hadden. Rijtechnisch gezien hebben we geprobeerd het probleem eruit te krijgen. Dat is mij niet gelukt, gisteren niet, eergisteren niet. Maar het gaat wel beter. Het is een probleem in de afstelling, iets in de balans. We hebben het allemaal. Ik wil daar ook niet teveel over zeggen. Ik weet wat het is, maar ik wil niet dat jullie erover schrijven!"

Last van zenuwen?
"Nou, ik moet wel opletten dat ik mijn hoofd erbij houd. Er zijn zoveel nieuwe indrukken en er is zoveel informatie. Het is natuurlijk allemaal nieuw."

Dat de DTM zo toegankelijk is voor het publiek, betekent dat een cultuurshock?
"Op het moment haalt het me een beetje uit mijn ritme, want het wordt iedere avond laat."

En hoe voelt het dan om de meest gewilde man op de paddock te zijn?
"Ik zie het zo: omdat ik één van de nieuwelingen ben, willen mensen graag weten wat ik van de DTM vind. Iedereen heeft vragen, iedereen wil geïnformeerd worden. Ik denk ook dat ik best wat te melden heb, dus eigenlijk kijk ik er niet zo van op."





Waar is het drukker: hier of in de F1?
"Hier is het op dit moment stressvoller. Ik heb een enorm druk programma. Dan is er hier weer iets, dan daar weer mensen. Tussendoor nog wat journalisten. Het is allemaal heel nauw op elkaar georganiseerd. In de Formule 1 zijn er meer technische vergaderingen, hier meer promotionele zaken."

Wat zijn je ambities in deze fase?
"Leergeld betalen! Hahaha."

In de DTM raken de auto's elkaar nog wel eens. Wat vind je daarvan?
"Ik heb daar geen problemen mee." Lachend: "Opel betaalt de schade."

Hoe werk je op dit moment? Vertrouw je op je team of ga je je eigen weg?
"Op dit moment houd ik mijn ogen en oren zoveel mogelijk open om te zien wat andere mensen in het team doen. Natuurlijk breng ik wat Formule 1-ervaring mee, technische ervaring, maar de situatie hier is toch best anders. Voor mij is het belangrijk om veel informatie te verzamelen voordat ik conclusies trek. Ik moet ook kijken hoe ik de auto moet rijden; ik zie dat andere mensen de auto anders besturen, andere lijnen rijden. Ik rijd nog een beetje meer als in een Formule-auto, probeer heel soepel en 'rond' te rijden. Andere mensen zie ik in sommige bochten een heel andere rijstijl hanteren. Ik zit nog steeds in het proces om dat te begrijpen. Natuurlijk probeer ik me daaraan aan te passen, want je kan niet een compleet andere lijn gaan rijden als je de auto perfect wilt afstellen. Ik heb hier op Hockenheim weer een aantal leerdagen gehad. Dat ik hier samen met de anderen rijd, levert me heel veel kennis en ervaring op."

Kijk je ook naar de data van andere rijders om te zien waar je tijd verliest?
"In sommige bochten, waar mensen een andere lijn rijden, blijf ik het in de gaten houden. Ik probeer dat te analyseren."

Van wie van je teammaten kan je nog veel leren en van wie niet?
Lachend: "Kan ik je nog niet vertellen, want ik heb nog niet iedereen geobserveerd. Ik lever nog geen commentaar. Ik wacht even af."


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet