Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Diversen

Doek valt voor V8STAR

 

In 2004 ook niet meer op Zandvoort: de Duitse V8STAR-serie

De organisatie van de Duitse V8STAR silhouet-toerwagenserie heeft bekendgemaakt, in 2004 geen races te organiseren. Officieel wil men een jaar pauze inlassen om op zoek te gaan naar nieuwe partners, teneinde het economisch draagvlak van de serie te verbeteren. In de praktijk gaan insiders er echter van uit dat met deze beslissing na drie seizoenen definitief het doek is gevallen voor de V8STAR. De teams werden pas vrijdagmiddag laat op de hoogte gesteld. "Ik kreeg om half vijf een fax, ik ben er echt goed ziek van. Dit had niemand zien aankomen", verklaarde Marcel Kesseler van het team Jetstream Motorsport tegenover AUTOSPORT.NL. Kesseler was een van de Nederlandse rijders die het afgelopen seizoen in de serie uitkwam.

Tekst: René de Boer  
Foto's: V8STAR/Raymond de Haan
 

De organisatie gaf een summiere verklaring uit, waarin te lezen valt: "De afgelopen drie jaar hebben aangetoond dat een raceklasse zonder betrokkenheid van fabrikanten alleen met meerdere sterke partners te realiseren is. Dit wordt nog versterkt door de economische situatie van dit moment. De V8STAR zal het jaar 2004 gebruiken om meer partners voor zich te winnen, teneinde zo het economisch draagvlak van de serie te versterken. De eigenaren van de V8STAR hebben daarom besloten, dat de V8STAR in 2004 geen races zal houden. De V8STAR betreurt deze stap, maar is ervan overtuigd, dat dit de juiste weg is."

 
Simon Frederiks (links) en Marcel Kesseler zorgden ondermeer voor de Nederlandse inbreng in de serie

Teambaas annex coureur Marcel Kesseler zet zijn vraagtekens bij de gang van zaken. "Er is altijd gesproken over een lange-termijnproject. Dit besluit komt echt volledig onverwacht. Wij hebben echt een fiks bedrag, zo'n 1,3 miljoen gulden (circa 590.000 Euro; red.) in de V8STAR geïnvesteerd. Daarmee hebben we nu dus uiteindelijk maar negen races kunnen rijden. Maar ja, als de mensen die het geld moeten betalen om de serie draaiend te houden er niets meer in zien, dan houdt het op." Of Kesseler en zijn teamgenoot Simon Frederiks juridische stappen tegen de V8STAR gaan ondernemen, valt nog niet te zeggen. "Daarvoor is het nieuws nog te vers, ik weet het zelf nog maar net. Maar dat we er allerminst over te spreken zijn is natuurlijk duidelijk." Ook over mogelijke alternatieven heeft Kesseler nog niet serieus nagedacht. "De enige klasse waar je met een V8STAR kunt rijden is de Langstreckenpokal, maar dat is niet wat wij willen. Als dat ons doel was geweest, hadden we het bovendien wel een stuk goedkoper kunnen doen."

Premiëre in 2001
De V8STAR werd in de loop van 2000 in het leven geroepen door een aantal initiatiefnemers, waaronder oud-coureur Altfrid Heger, de voormalig sportdirecteur van Ford Duitsland, Lothar Pinske en de kapitaalkrachtige broers Dr. Stephan en Frank Holthoff als financiers. Het concept van een onafhankelijke serie, dus zonder betrokkenheid van fabrikanten, was ambitieus, maar in 2001 vierde de V8STAR zijn premiëre. Er werd gereden met stevige toerwagens met kunststof carrosserie en V8-motor, gebouwd door de Amerikaanse motorenbouwer en tuner Roush Engineering. De serie viel op door enkele innovatieve elementen, zoals de top-10 (later top-12) kwalificatie, een sprint van twee ronden voor de snelsten uit de tijdtraining inclusief verplichte pitstop met bandenwissel. Ook in de race waren pitstops verplicht.

 

In het eerste jaar trok de serie al enkele bekende namen. Bij het rijdersfront trokken oud-Formule 1-coureurs Johnny Cecotto en Karl Wendlinger aandacht, terwijl ook ex-DTM-coureurs als Marcel Tiemann, Kris Nissen, Roland Asch en Kurt Thiim actief waren. Zij namen het op tegen de jongere garde, met onder andere Robert Lechner en Thomas Mutsch. Bij de teams waren Irmscher en Zakspeed de meest prominente inschrijvers. Johnny Cecotto werd in het eerste jaar kampioen en wist in 2002 zijn titel met succes te verdedigen. Het afgelopen seizoen domineerde het Zakspeed-team met Lechner en Pedro Lamy, opnieuw een oud-Formule 1-coureur. Lamy won de kampioenstitel. Voor het eerst reed de V8STAR dit jaar ook op de oval van de Lausitzring, een premiëre voor een Duitse raceklasse.

In de eerste twee jaar reed de V8STAR samen met het Duitse BERU Top 10-pakket, wat voor beide partijen een goede situatie leek. De V8STAR had een goed platform, de Top 10 had een extra attractie en langzaam verwierf de serie zich een plaats in de Duitse autosport. Dat de V8STAR altijd in de schaduw van de grote DTM zou blijven staan, was eigenlijk voor vrijwel iedereen duidelijk. Echter, de organisatoren wilden meer. Voor 2003 maakten ze zich los van de Top 10 en kozen voor een eigen programma, met een aantal goed bezochte highlights als de Champ Car-race op de Lausitzring, de Truck Grand Prix op de Nürburgring en de Marlboro Masters op Zandvoort. Andere evenementen, zoals de GTP-weekends op de Nurburgring en de Sachsenring, bleven qua aantal bezoekers echter ver onder de maat. De chaotische taferelen rondom de eerste ovalrace op de Lausitzring, die tenslotte door de Duitse federatie helemaal werd geannuleerd, deed het aanzien van de serie ook geen goed. Dat nu de stekker eruit gaat, is niettemin jammer. Zeker vanuit Nederland bestond er ook wel de nodige interesse voor de serie en het was vrijwel zeker dat de V8STAR volgend jaar drie keer op Zandvoort zou rijden. Bovendien liggen de alternatieven voor rijders en teams niet direct voor het oprapen. Op 28 november zal de prijsuitreiking van de V8STAR 2003 plaatsvinden in Essen, naar alle waarschijnlijkheid is het de laatste.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet