Mooi begin Pearle Alfa 156 Challenge seizoen 2001 tijdens Paasraces
'De kop is er af' en Berend Gesman mag zich winnaar van de eerste race om de Pearle Alfa 156 Challenge noemen. Hij bezorgde sponsor Cable 1 daarmee de eerste overwinning in het kampioenschap 2001. De extra punt voor de gewonnen training ging eveneens naar de Alphenaar, die na de start van de race korte tijd de ontketende Roger Ciapponi voor zich moest dulden. Drie bochten later nam Gesman de leiding weer over en reed de rest van de race aan de leiding van het kleurrijke veld Italiaanse bolides. In de Olympische klasse zegevierde ditmaal Michel Gort voor Jacco Valentijn en René van der Putten.
Tekst: Jakob Dekker
Foto's: Gerrie Hoekstra en Rob Knotter
Regen
Circuit Park Zandvoort lag tweede Paasdag onder een stevig wolkendek en voor de Alfa coureurs bleef de vraag of er op profielloze of regenbanden gestart moest worden. In principe koos iedereen voor het eerste. De trainingen verliepen, mede door de regen spannend. In de beginfase was Gesman de snelste, maar werd enige ronden later door Cable1 teamgenote Sandra van der Sloot naar de tweede plaats verwezen. Tijd voor een tweede sessie die de pole weer terugebracht bij de man die daar eerder ook al stond. Sterk was ook het rijden van Roger Ciapponi. Overgestapt naar het Madeno Team lijkt hij nu beter tot ontplooiing te komen. De oud-karter is daarnaast een begenadigd regenrijder en toonde dat andermaal aan. Hij bezette dan ook rang drie voor Michel Schaap, Boy Zentveldt en Dirk Wagner. De uit de Citroën Saxo afkomstige Rory Bertram manifesteerde zich sterk met een zevende plaats voor Oscar Middeldorp, Thomas Bangma en Akbar Wagner.
Veiligheidsgordels
Al die rijders zouden nog een plekje opschuiven, omdat Sandra van der Sloot naar de achterste startrijen werd verwezen, omdat haar auto niet conform de reglementen zou zijn. Bij navraag naar de precieze problemen verwees de Alphense ons naar het team. Zij kon alleen aangeven dat het iets met een tirerap en de gaskabel was. Waarvan acte! Voor het overige was er tijdens de technische keuring de nodige onduidelijkheid over de veiligheidsgordels in de auto. Iedere rijder was daar tevoren over geinformeerd, maar lang niet iedereen bleek dat correct opgevolgd te hebben.
Start
De start van de race was voor Roger Ciapponi, die aan de linkerkant van de baan net iets meer grip had dan de rechts vooraan gestarte Gesman. Michel Schaap sloot direct aan. Hetzelfde deed Boy Zentveldt in de Pearle bolide. Twee bochten lang voerde Ciapponi het veld aan. Toen was het de beurt aan Gesman om die positie in te nemen. De in de racerij teruggekeerde Oscar Middeldorp verkeek zich tijdens de eerste passage van de Tarzanbocht duidelijk in de tractie van de nog koude achterbanden en spinde. Sandra van der Sloot baande zich vanaf de start gelijk een weg naar voren.
Grintbak
In die eerste ronde gebeurde er nog veel meer. Boy Zentveldt had vrijwel direct contact met Michel Schaap, Rory Bertram en de als elfde gestarte Peter Gerhards, die werkelijk als een raket door het veld naar voren was geschoten. Ook op andere punten in het veld werd er soms stevig gestreden. Meest zichtbaar was de imposante schade aan de auto van Akbar Wagner, hij reed ondanks de flink verbouwde voorkant- toch verder. Een ronde later was het in de Gerlachbocht Roger Ciapponi die alle zeilen moest bijzetten om zijn wagen bij de vangrails vandaan te houden. Voor Willy Wellens eindigde even later in de grintbak van de Nissanbocht en ook Melvin de Groot moest even later de pijp aan Maarten geven. Kortom een hectisch begin van deze eerste Alfa race in het seizoen 2001.
Tempo Team
Gesteund door de hulp van de als tweede rijdende (teamgenoot) Michel Schaap bouwde Berend Gesman zijn voorsprong verder uit. Schaap kreeg op zijn beurt te maken met een stevig aandringende Rory Bertram in de rode Tempo Team 156. Boy Zentveldt reed alles uit de kast om na de openingsescapades weer in de kopgroep terecht te komen. Daarbij goed geholpen door de Automotive Systems collega Thomas Bangma. Halverwege de race koos Akbar Wagner toch voor de tocht naar de pits. Er viel met de wagen niet goed meer verder te rijden. Dit was ook het moment dat Bertram de tweede plaats van Schaap overnam en de aanval op de voorsprong van Gesman opende. Zentveldt heeft het wederom aan de stok met Peter Gerhards met als inzet de vijfde plaats in de race. Maar Zentveldt overstijgt daarbij zichzelf en komt in de Nissanbocht niet goed uit. Daarna kan hij nogmaals aan zijn opmars beginnen. Wederom goed geholpen door collega Bangma weet Zentveldt weer naar de vijfde plek te klimmen. Meer zit er niet in.
Goed Pearle zicht
Winst is er voor Gesman voor Bertram en Schaap. Peter Gerhards eindigt als vierde. Opmerkelijke gastrijder was deze keer Marcel Norbert van Pearle. Hij had duidelijk een goed zicht op de hele situatie, getuige zijn elfde plaats in het dagklassement. In de Olympische Klasse was er winst voor Michel Gort voor Jacco Valenteijn en Rene van der Putten. Voor laatstgenoemde een mooi resultaat wanneer daarbij de fikse schade aan zijn auto wordt meegerekend.
Na afloop de gesprekken:
Boy Zentveldt was bij de start perfect weg. "Ik denk dat de hele rechterrij wat problemen had met de gladdere baan daar. Ik ging als derde de Tarzanbocht in en bij de Gerlach douwt Schaap mij er af. En kort daarna waren het Bertram en weer even later Gerhards die bij mij naar binnen kwamen zeilen. Links, rechts aan de achterkant overal zit de schade. Ik vind het niet normaal. Door die kleunen kwam ik in het begin gelijk ver achterop. Dat was Schaap. We reden in de Gerlach naast elkaar en hij liet Œm gewoon naar buiten lopen duwt tegen mij aan en duwt mij weg. Gelukkig kon ik Œm daar nog opvangen, maar de rest zat er wel direct weer bij. In de Slotemakerbocht kreeg ik een tik van Rory. Bovenop het Scheivlak douwde Gerhards Œm nog een keer vol in de zijkant en dat allemaal in die eerste ronde. Er was nog niet eens ruimte voor 1 auto, maar hij maakt het dat er een vrachtwagen doorheen kan. Ik lag toen twaalfde en moest maar weer naar voren zien te komen. Maar ik vraag mij af waar het allemaal voor nodig is. Je kunt toch met z¹n tweeen door een bocht te rijden, zonder elkaar te raken. En weet dat van mij nooit de eerste beuk zal komen." Krachtige taal van en jonge coureur die niet alleen teleurgesteld was, maar dit keer kostbare punten verloor door toedoen van anderen. Alhoewel de door de omstandigheden getergde Zentveldt Jr wel een punt voor de snelste ronde aan zijn totaal kon toevoegen. Later in de race kwam Zentveldt wederom in de buurt van Gerhards."Bij het uitremmen voor de Nissanbocht rem ik Peter Gerhards uit, kom ik op het natte gedeelte. Waardoor die auto zich in een keer rechtsom zet. Gelukkig kwam ik weer terug, maar dat was gewoon niet haalbaar en ik schoot de grintbak in. Gelukkig kon ik er ook weer makkelijk uitkomen, maar daarmee zat er niet meer in de eerste race. Verder denk ik dat we aan de regenafstelling nog het een en ander kunnen verbeteren."
Bijval
Zentveldt krijgt bijval van teammaat Thomas Bangma: "Voor mij is het heel simpel. Als je iemand voorbij wilt, doe je dat op een manier waarmee je de ander niet in de problemen brengt. En Gerhards haalt mij ook in op een manier waarop ik er bijna afgerost wordt in de Mitsubishibocht. Hij gebruikt zijn onderstuur om tegen mijn auto aan te leunen, waardoor ik helemaal door het gras moet. Maar sorry hoor, zo haal je iemand niet in!" Voor het overige was Bangma zeker tevreden. "Ik sta nu in ieder geval in het lijstje van de Top 6 bij RTL op televisie. Maar weet dat ik dit jaar zeker voor een podium ga. Zeker wanneer we in de training nog wat verder naar voren kunnen komen moet er een beter raceresultaat volgen." Rory Bertram verweerde zich voor de hem aangerekende schade, door te melden dat hij aan de andere kant van zijn wagen een tweede Pearle auto had die hem richting de auto van Zentveldt drukte. "Ik zat als het ware in een sandwich en kon geen kant op. Verder ben ik natuurlijk hartstikke blij met dit eertse resultaat. Dee tweede plaats is een resultaat van een alnge voorbereiding samen met het team en Frank Kerseboom. Vorig jaar begon ik mijn seizoen ook zo, maar daarna gin het allemaal wat minder. Dit jaar is alles er op gericht op deze resulaten te vervolgen" , besluit Bertram. Die bij zijn finish hartstochtelijk werd aangemoedigd door één zijn grootste fans Tom Coronel.
Ben Mets was bijzonder tevreden met zijn achtste plek. "Als eerste omdat ik boven mijn zoon Ben geeindigd ben. Dat is alvast 1-0. Verder lag ik in de race op enig moment zelfs zesde. En zat in het kopgroepje, maar op een gegeven moment houd je het niet meer. Of dat in mijn leeftijd zit? Geen idee, ik denk het niet! Maar als er dan een gaatje valt kom jer niet zo makkelijk meer bij. Maar als je nagaat dat ik als tiende startte en nu achtste ben geworden moet je tevreden zijn. Dat ben ik dan ook!"
Oscar Middeldorp erkende ruiterlijk dat hij zich op de warmte in de achterbanden had verkeken. Een goede start kon hij daardoor niet verzilveren. "Dat is een stukje ervaring dat je mist. Verder heb ik tijdens die actie een tik op mijn achterwiel gekregen, waar ik de rest van de racproblemen mee kende.
Uitslag eerste race Pearle Alfa 156 Challenge:
1. Berend Gesman, Haarlem: gem. 124.242 km per uur
2. Rory Bertram, Loosdrecht op 2.190 sec.
3. Michel Schaap, Valkenburg (ZH) op 3.533 sec.
4. Peter Gerhards, Amsterdam op 4.572 sec.
5. Boy Zentveldt, Alkmaar op 4.579 sec.
6. Thomas Bangma, Utrecht op 4.874 sec.
7. Roger Ciapponi, Badhoevedorp op 5.99 sec.
8. Anton Mets, Oosterbeek op 19.036 sec.
9. Sandra van der Sloot, Alphen a/d Rijn op 26.596 sec.
10. Oscar Middeldorp, Alphen a/d Rijn op 28.182 sec.
Snelste ronde: Boy Zentveldt, 2.02.113, gem. 126.768 sec.
Stand Pearle Alfa 156 Challenge na één race:
1. Gesman 21 punten
2. Bertram 17 punten
3. Schaap 15 punten
4. Gerhards 13 punten
5. Zentveldt 12 punten
6. Bangma 10 punten
7. Ciapponi 9 punten
8. Mets 8 punten
9. Van der Sloot 7 punten
10. Middeldorp 6 punten
11. B. Mets 5 punten
12. De Wit 4 punten
13. Doorakkers 3 punten
14. Gort 2 punten
15. Valentijn 1 punt
Stand Olympische klasse:
1. Gort 15 punten
2.Valentijn 12 punten
3. Dobbe 10 punten
4. Beekman 8 punten
Tekst: Jakob Dekker
Foto's: Gerrie Hoekstra en Rob Knotter
Regen
Circuit Park Zandvoort lag tweede Paasdag onder een stevig wolkendek en voor de Alfa coureurs bleef de vraag of er op profielloze of regenbanden gestart moest worden. In principe koos iedereen voor het eerste. De trainingen verliepen, mede door de regen spannend. In de beginfase was Gesman de snelste, maar werd enige ronden later door Cable1 teamgenote Sandra van der Sloot naar de tweede plaats verwezen. Tijd voor een tweede sessie die de pole weer terugebracht bij de man die daar eerder ook al stond. Sterk was ook het rijden van Roger Ciapponi. Overgestapt naar het Madeno Team lijkt hij nu beter tot ontplooiing te komen. De oud-karter is daarnaast een begenadigd regenrijder en toonde dat andermaal aan. Hij bezette dan ook rang drie voor Michel Schaap, Boy Zentveldt en Dirk Wagner. De uit de Citroën Saxo afkomstige Rory Bertram manifesteerde zich sterk met een zevende plaats voor Oscar Middeldorp, Thomas Bangma en Akbar Wagner.
Veiligheidsgordels
Al die rijders zouden nog een plekje opschuiven, omdat Sandra van der Sloot naar de achterste startrijen werd verwezen, omdat haar auto niet conform de reglementen zou zijn. Bij navraag naar de precieze problemen verwees de Alphense ons naar het team. Zij kon alleen aangeven dat het iets met een tirerap en de gaskabel was. Waarvan acte! Voor het overige was er tijdens de technische keuring de nodige onduidelijkheid over de veiligheidsgordels in de auto. Iedere rijder was daar tevoren over geinformeerd, maar lang niet iedereen bleek dat correct opgevolgd te hebben.
Start
De start van de race was voor Roger Ciapponi, die aan de linkerkant van de baan net iets meer grip had dan de rechts vooraan gestarte Gesman. Michel Schaap sloot direct aan. Hetzelfde deed Boy Zentveldt in de Pearle bolide. Twee bochten lang voerde Ciapponi het veld aan. Toen was het de beurt aan Gesman om die positie in te nemen. De in de racerij teruggekeerde Oscar Middeldorp verkeek zich tijdens de eerste passage van de Tarzanbocht duidelijk in de tractie van de nog koude achterbanden en spinde. Sandra van der Sloot baande zich vanaf de start gelijk een weg naar voren.
Grintbak
In die eerste ronde gebeurde er nog veel meer. Boy Zentveldt had vrijwel direct contact met Michel Schaap, Rory Bertram en de als elfde gestarte Peter Gerhards, die werkelijk als een raket door het veld naar voren was geschoten. Ook op andere punten in het veld werd er soms stevig gestreden. Meest zichtbaar was de imposante schade aan de auto van Akbar Wagner, hij reed ondanks de flink verbouwde voorkant- toch verder. Een ronde later was het in de Gerlachbocht Roger Ciapponi die alle zeilen moest bijzetten om zijn wagen bij de vangrails vandaan te houden. Voor Willy Wellens eindigde even later in de grintbak van de Nissanbocht en ook Melvin de Groot moest even later de pijp aan Maarten geven. Kortom een hectisch begin van deze eerste Alfa race in het seizoen 2001.
Tempo Team
Gesteund door de hulp van de als tweede rijdende (teamgenoot) Michel Schaap bouwde Berend Gesman zijn voorsprong verder uit. Schaap kreeg op zijn beurt te maken met een stevig aandringende Rory Bertram in de rode Tempo Team 156. Boy Zentveldt reed alles uit de kast om na de openingsescapades weer in de kopgroep terecht te komen. Daarbij goed geholpen door de Automotive Systems collega Thomas Bangma. Halverwege de race koos Akbar Wagner toch voor de tocht naar de pits. Er viel met de wagen niet goed meer verder te rijden. Dit was ook het moment dat Bertram de tweede plaats van Schaap overnam en de aanval op de voorsprong van Gesman opende. Zentveldt heeft het wederom aan de stok met Peter Gerhards met als inzet de vijfde plaats in de race. Maar Zentveldt overstijgt daarbij zichzelf en komt in de Nissanbocht niet goed uit. Daarna kan hij nogmaals aan zijn opmars beginnen. Wederom goed geholpen door collega Bangma weet Zentveldt weer naar de vijfde plek te klimmen. Meer zit er niet in.
Goed Pearle zicht
Winst is er voor Gesman voor Bertram en Schaap. Peter Gerhards eindigt als vierde. Opmerkelijke gastrijder was deze keer Marcel Norbert van Pearle. Hij had duidelijk een goed zicht op de hele situatie, getuige zijn elfde plaats in het dagklassement. In de Olympische Klasse was er winst voor Michel Gort voor Jacco Valenteijn en Rene van der Putten. Voor laatstgenoemde een mooi resultaat wanneer daarbij de fikse schade aan zijn auto wordt meegerekend.
Na afloop de gesprekken:
Boy Zentveldt was bij de start perfect weg. "Ik denk dat de hele rechterrij wat problemen had met de gladdere baan daar. Ik ging als derde de Tarzanbocht in en bij de Gerlach douwt Schaap mij er af. En kort daarna waren het Bertram en weer even later Gerhards die bij mij naar binnen kwamen zeilen. Links, rechts aan de achterkant overal zit de schade. Ik vind het niet normaal. Door die kleunen kwam ik in het begin gelijk ver achterop. Dat was Schaap. We reden in de Gerlach naast elkaar en hij liet Œm gewoon naar buiten lopen duwt tegen mij aan en duwt mij weg. Gelukkig kon ik Œm daar nog opvangen, maar de rest zat er wel direct weer bij. In de Slotemakerbocht kreeg ik een tik van Rory. Bovenop het Scheivlak douwde Gerhards Œm nog een keer vol in de zijkant en dat allemaal in die eerste ronde. Er was nog niet eens ruimte voor 1 auto, maar hij maakt het dat er een vrachtwagen doorheen kan. Ik lag toen twaalfde en moest maar weer naar voren zien te komen. Maar ik vraag mij af waar het allemaal voor nodig is. Je kunt toch met z¹n tweeen door een bocht te rijden, zonder elkaar te raken. En weet dat van mij nooit de eerste beuk zal komen." Krachtige taal van en jonge coureur die niet alleen teleurgesteld was, maar dit keer kostbare punten verloor door toedoen van anderen. Alhoewel de door de omstandigheden getergde Zentveldt Jr wel een punt voor de snelste ronde aan zijn totaal kon toevoegen. Later in de race kwam Zentveldt wederom in de buurt van Gerhards."Bij het uitremmen voor de Nissanbocht rem ik Peter Gerhards uit, kom ik op het natte gedeelte. Waardoor die auto zich in een keer rechtsom zet. Gelukkig kwam ik weer terug, maar dat was gewoon niet haalbaar en ik schoot de grintbak in. Gelukkig kon ik er ook weer makkelijk uitkomen, maar daarmee zat er niet meer in de eerste race. Verder denk ik dat we aan de regenafstelling nog het een en ander kunnen verbeteren."
Bijval
Zentveldt krijgt bijval van teammaat Thomas Bangma: "Voor mij is het heel simpel. Als je iemand voorbij wilt, doe je dat op een manier waarmee je de ander niet in de problemen brengt. En Gerhards haalt mij ook in op een manier waarop ik er bijna afgerost wordt in de Mitsubishibocht. Hij gebruikt zijn onderstuur om tegen mijn auto aan te leunen, waardoor ik helemaal door het gras moet. Maar sorry hoor, zo haal je iemand niet in!" Voor het overige was Bangma zeker tevreden. "Ik sta nu in ieder geval in het lijstje van de Top 6 bij RTL op televisie. Maar weet dat ik dit jaar zeker voor een podium ga. Zeker wanneer we in de training nog wat verder naar voren kunnen komen moet er een beter raceresultaat volgen." Rory Bertram verweerde zich voor de hem aangerekende schade, door te melden dat hij aan de andere kant van zijn wagen een tweede Pearle auto had die hem richting de auto van Zentveldt drukte. "Ik zat als het ware in een sandwich en kon geen kant op. Verder ben ik natuurlijk hartstikke blij met dit eertse resultaat. Dee tweede plaats is een resultaat van een alnge voorbereiding samen met het team en Frank Kerseboom. Vorig jaar begon ik mijn seizoen ook zo, maar daarna gin het allemaal wat minder. Dit jaar is alles er op gericht op deze resulaten te vervolgen" , besluit Bertram. Die bij zijn finish hartstochtelijk werd aangemoedigd door één zijn grootste fans Tom Coronel.
Ben Mets was bijzonder tevreden met zijn achtste plek. "Als eerste omdat ik boven mijn zoon Ben geeindigd ben. Dat is alvast 1-0. Verder lag ik in de race op enig moment zelfs zesde. En zat in het kopgroepje, maar op een gegeven moment houd je het niet meer. Of dat in mijn leeftijd zit? Geen idee, ik denk het niet! Maar als er dan een gaatje valt kom jer niet zo makkelijk meer bij. Maar als je nagaat dat ik als tiende startte en nu achtste ben geworden moet je tevreden zijn. Dat ben ik dan ook!"
Oscar Middeldorp erkende ruiterlijk dat hij zich op de warmte in de achterbanden had verkeken. Een goede start kon hij daardoor niet verzilveren. "Dat is een stukje ervaring dat je mist. Verder heb ik tijdens die actie een tik op mijn achterwiel gekregen, waar ik de rest van de racproblemen mee kende.
Uitslag eerste race Pearle Alfa 156 Challenge:
1. Berend Gesman, Haarlem: gem. 124.242 km per uur
2. Rory Bertram, Loosdrecht op 2.190 sec.
3. Michel Schaap, Valkenburg (ZH) op 3.533 sec.
4. Peter Gerhards, Amsterdam op 4.572 sec.
5. Boy Zentveldt, Alkmaar op 4.579 sec.
6. Thomas Bangma, Utrecht op 4.874 sec.
7. Roger Ciapponi, Badhoevedorp op 5.99 sec.
8. Anton Mets, Oosterbeek op 19.036 sec.
9. Sandra van der Sloot, Alphen a/d Rijn op 26.596 sec.
10. Oscar Middeldorp, Alphen a/d Rijn op 28.182 sec.
Snelste ronde: Boy Zentveldt, 2.02.113, gem. 126.768 sec.
Stand Pearle Alfa 156 Challenge na één race:
1. Gesman 21 punten
2. Bertram 17 punten
3. Schaap 15 punten
4. Gerhards 13 punten
5. Zentveldt 12 punten
6. Bangma 10 punten
7. Ciapponi 9 punten
8. Mets 8 punten
9. Van der Sloot 7 punten
10. Middeldorp 6 punten
11. B. Mets 5 punten
12. De Wit 4 punten
13. Doorakkers 3 punten
14. Gort 2 punten
15. Valentijn 1 punt
Stand Olympische klasse:
1. Gort 15 punten
2.Valentijn 12 punten
3. Dobbe 10 punten
4. Beekman 8 punten