DTCC: Sandor van Es kampioen!
Even leek het erop dat de beslissing in het Libertel Vodafone DTCC pas één dag na de laatste race zou vallen, in een CAR-rechtszaak. Maar door een zware startcrash in de tweede DTCC-race tijdens het weekeinde van de Finaleraces werd Frans Verschuur, de laatst overgebleven concurrent van Sandor van Es, uitgeschakeld. Zo heeft de 31-jarige Van Es voor het eerst sinds 1995, toen hij Nederlands kampioen in de Formule Renault werd, weer een belangrijke titel op zijn naam.
Tekst: Hans van der Klis
Foto's: Gerrie Hoekstra, Marco Miltenburg en Peter van Egmond
Het was rekenen, veel rekenen. Voor de laatste twee races in het Libertel Vodafone DTCC had BMW-coureur Sandor van Es een voorsprong van 39 punten op Renault Clio-rijder Frans Verschuur. Maar vanwege alle toestanden rond de nieuwe straf- en ballastgewichten liep er nog steeds een protest tegen de leider in het kampioenschap, over de tweede, door hem gewonnen, race in Assen en die zaak zou pas op maandag 8 oktober behandeld worden.
Het publiek tijdens de Finaleraces hield daarom zijn adem in, toen Sandor van Es in de eerste DTCC-race van de dag, de sprintrace over acht ronden, meteen in de Gerlachbocht van de baan werd getikt. Het zou toch niet waar zijn? Terwijl Tom Coronel (BMW 320i) en Phil Bastiaans (Renault Clio) een prachtig duel om de overwinning in de race uitvochten, waren alle ogen gericht op de BMW 320i van Van Es. Na drie ronden gaven de monteurs het sein 'veilig' en kon Van Es de baan weer op. Zijn directe concurrent, Frans Verschuur, lag comfortabel op de derde plaats en zou daardoor een substantieel deel van zijn achterstand ongedaan kunnen maken. Van Es zou bovendien nooit meer 75 procent van de raceafstand kunnen afleggen, waardoor hij niet in de einduitslag zou worden opgenomen. Het zou zijn eerste 'nulresultaat' van het jaar worden, één van de redenen voor het succes van de BMW-coureur.
Na de finish was er van enige terughoudendheid bij het Marlboro BMW Dealerteam echter niets te merken. 'Sandor van Es' Dutch Touringcar Champion 2001, stond op een groot spandoek dat werd ontrold, en de 'kampioen' werd op de schouders genomen. Met de vijftien punten die Verschuur kreeg voor die eerste race was hij Van Es genaderd tot op 24 punten, met de rechtszaak in het vooruitzicht nog steeds niet voldoende. 'Ik weet niet wat Renault heeft doen willen geloven, maar dat ze de nadruk zo op die CAR-zaal hebben gelegd, getuigt van slecht verliezerschap', zei Van Es naderhand. 'De titel was gewoon binnen. Die zaak heeft bij ons nooit gespeeld.'
De race zelf was een prooi voor Clio-coureur Phil Bastiaans van het team Qface Kroon Racing, die al in de tweede ronde Tom Coronel met een magnifieke manoeuvre in de Arie Luyendijk-bocht passeerde. Na die eerste poging wist Coronel de geel-zwarte Clio in de Tarzan-bocht meteen terug te halen. Een ronde later was het echter weer raak. Bastiaans positioneerde zijn Clio in de Mitsubishi-bocht en stuurde zijn auto vervolgens achter de BMW langs, om als eerste uit de Luyendijk-bocht te komen. En deze keer bleef hij weg.
Heel voldaan, zo omschreef Van Es zijn gevoel na het behalen van de titel. Het was zijn vierde alweer, inclusief twee titels in de karts en de titel in de Formule Renault in 1995. 'Ik heb het eigenlijk de voorgaande jaren al laten zien', vindt Van Es. 'Vorig jaar heb ik vijf races gewonnen, maar werd ik desondanks tweede. Ik ben mij afgelopen winter gaan afvragen hoe ik daar verandering in kon brengen. Dus heb ik veel meer gedoseerd gereden. Dit seizoen heb ik slechts twee races gewonnen. Af en toe, zoals tijdens de Pinksterraces en in Assen, heb ik wel degelijk agressief gereden, omdat ik een marge moest creëren. Dat waren de sleutelmomenten in het seizoen.'
De cijfers geven Van Es gelijk: van alle titelkandidaten was hij veruit de regelmatigste. 'Na Assen had ik al het gevoel dat het binnen was. Ik hoefde het kampioenschap alleen nog uit te rijden en regelmatig mijn punten pakken. Dat is gelukt.' Dat hij in het kampioenschap de strijd heeft moeten aanbinden met de crème de la crème van de Nederlandse toerwagenracerij, geeft alleen maar meer reliëf aan zijn titel, vindt Van Es. 'Hoe meer kanjers, hoe beter. Ik heb ze verslagen zonder enige hulp van anderen, samen met het team en mijn engineer. Ik heb het uiteindelijk helemaal zelf gedaan.'
Onbegrijpelijk
Voor wie nog twijfelde aan de uiteindelijke uitslag van het kampioenschap, zal de startcrash bij het begin van de tweede DTCC-race toch wel een einde aan de illusies hebben gemaakt. Om onbegrijpelijke redenen werd de startprocedure niet afgebroken toen het achterveld zich naar voren drong en de auto's vijf rijen dik onder het groene startlicht door wilden. In de mêlee tikte een van de twee Lexussen de BMW 320i van Cor Euser aan, die daardoor via de pitmuur achterstevoren terug het veld in caramboleerde.
Het voornaamste slachtoffer van deze chaotische crash was Frans Verschuur, officieel nog steeds titelkandidaat. 'Ik heb het net even teruggezien', zei de Nijmegenaar na de race. 'Het licht had nooit op groen mogen springen. Die jongens uit het achterveld hadden zoveel meer snelheid dan de auto's aan kop van het veld. Als je dan niet ingrijpt, krijg je dit soort crashes. Iemand in de toren heeft de regels blijkbaar niet goed gelezen.'
Herstart
De tweede DTCC-race verliep na de herstart, ongeveer een half uur later, rimpelloos. Donald Molenaar leidde van start tot finish, met eerst Phil Bastiaans en later Sandor van Es op de tweede plaats. De kersverse kampioen deed geen poging meer om Molenaar nog te achterhalen, want door zijn agressieve rijstijl in het begin van de race was er van zijn banden niet veel meer over. Pikant was nog wel het duel tussen Lexus-coureur Tim Coronel en zijn vriendin Gaby Uljee. Na rondenlang bakkeleien remde Coronel in Bocht negen iets te vroeg aan, waardoor Uljee hem niet meer kon ontwijken en de Lexus pardoes in de rondte duwde. De manoeuvre bracht haar op de vijfde plaats, achter de Lexus van Paul van Splunteren en voor Marcel Alderden, die dankzij zijn zesde plaats de Privateers Cup net voor de neus van Ben Janbroers kon weghalen, hoewel Janbroers in het algemeen klassement juist weer boven Alderden staat.
Uitslag twaalfde race Libertel-Vodafone DTCC (onder voorbehoud):
1. Phil Bastiaans, Clio Renault Sport
2. Tom Coronel, BMW 320i E46: +2,538s
3. Frans Verschuur, Clio Renault Sport: +5,879s
4. Paul van Splunteren, Lexus IS200: +8,369s
5. Gaby Uljee, Clio Renault Sport: +14,427s
6. Cor Euser, BMW 320i E46: +14,322s
7. Marcel Alderden, Renault Mégane (P): +18,341s
8. Ben Janbroers, Honda Integra R (P): +22,191s
9. Donald Molenaar, Clio Renault Sport: +26,438s
10. Olav Mol, Clio Renault Sport: +34,600s
Uitslag dertiende race Libertel-Vodafone DTCC (onder voorbehoud):
1. Donald Molenaar, Clio Renault Sport
2. Sandor van Es, BMW 320i E46 +0,885s
3. Phil Bastiaans, Clio Renault Sport +5,215s
4. Paul van Splunteren, Lexus IS200 +16,146s
5. Gaby Uljee, Clio Renault Sport +20,242ss
6. Marcel Alderden, Renault Mégane (P) +26,533s
7. Coen Vink, Renault Mégane (P) +30,500s
8. Ben Janbroers, Honda Integra (P) +34,018s
9. Tim Coronel, Lexus IS200 +35,369s
10. Bert Ploeg, BMW 320i E46 +37,041s
Dat Donald Molenaar die laatste race in oppermachtige stijl won, was naast een leuke troostprijs ook een goed teken voor de toekomst. "We hebben de achterstand op het BMW Dealerteam nagenoeg ingelopen en voor volgend jaar ziet dat er dus heel goed uit", meent Verschuur, die zijn derde teamgenoot - Gaby Uljee - uitbundig feliciteerde met haar resultaten. De Alphense, de enige vrouw in het DTCC-veld, finishte twee keer als vijfde. En wist daarbij met een ijzersterke passeermanoeuvre haar vriend en Lexus-coureur Tim Coronel te verschalken. "Wat een fantastische manier om het seizoen af te sluiten", lachte ze.
Einduitslag Libertel Vodafone DTCC:
1. Sandor van Es 204 (kampioen)
2. Frans Verschuur 162
3. Cor Euser 154
4. Donald Molenaar 146
5. Tom Coronel 144
6. Phil Bastiaans 109
7. Ben Janbroers 86
8. Bert Ploeg 85
9. Marcel Alderden 84
10. Coen Vink 79
11. Jan Joris Verheul 76
12. Gaby Uljee 72
13. Paul van Splunteren 68
14. Jaap Kielman 56
15. Meindert van Buuren 46
16. Tim Coronel 40
17. Ron Braspenning 11
18. Evert Bolderheij 5
Privateers Cup:
1. Marcel Alderden 196 (kampioen)
2. Ben Janbroers 194
3. Coen Vink 149
4. Jaap Kielman 139
5. Meindert van Buuren 121
6. Ron Braspenning 40
7. Evert Bolderheij 13
Merkencup:
1. BMW 242
2. Renault 239
3. Honda 151
4. Opel 122
5. Lexus 114
6. Volkswagen 13