Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Dutch Touring Car Championship

DTCC: Tom Coronel: onwennig en dominant

tom wint

Met zijn rentree in het Nederlands toerwagenkampioenschap nam de voormalig Formule Nippon-kampioen Tom Coronel een groot risico: zou hij zijn sterrenstatus in het uiterst competitieve Libertel Vodafone DTCC wel waar kunnen maken? Met zijn twee overwinningen tijdens de Seiko Sportura Internationale races, 6 mei jl. op het Circuit Park Zandvoort, was hij voor het eerst sinds zijn rentree in staat zijn klasse weer eens te etaleren.

Tekst: Hans van der Klis
Foto's: Gerrie Hoekstra, Rob Knotter, Marco Miltenburg


tom coronel

"Als je goed hebt opgelet, kun je zien dat ik op vrijdag veel rondjes heb gemaakt. Het is echt wennen aan de toerwagens, je moet beduidend later insturen. Ik heb mijn rijstijl helemaal aangepast. Pak de beelden er maar bij, dan kun je het zien." Tom Coronel heeft zijn eerste twee zeges in het Libertel Vodafone DTCC te pakken, maar weet dat hij nog een zwaar seizoen tegemoet zal gaan. Met ervaren toerwagenrijders als teamgenoot Sandor van Es, Cor Euser, Donald Molenaar en Frans Verschuur als concurrenten heeft Coronel beslist geen eenvoudige opdracht. Al was hij vorig jaar dichtbij een deal in de Formule 1, dat is geen enkele garantie dat hij het Libertel Vodafone DTCC naar zijn hand zal kunnen zetten. De concurrentie tussen de toppers is zwaar en wordt beslist door wie op welk moment met extra kilo's aan boord rijdt. Dat was goed te zien tijdens de Seiko Sportura Internationale races, afgelopen weekeinde op Zandvoort. Donald Molenaar, die de beide races in het DTCC tijdens het Paasweekeinde op zijn naam schreef, werd gehinderd door zestig kilo extra. Dat was op het korte, 2.900 meters tellende 'nationale' circuit, dat dit weekeinde voor het eerst werd gebruikt, een grote handicap. Vooral de Nationale bocht, een links-rechts-chicane, remde de auto's fors af en dwong de coureurs ­bijna allemaal - terug te schakelen naar de eerste versnelling.

euser
Cor Euser, van wie de Marlboro-BMW's de komende races ongetwijfeld meer concurrentie kunnen verwachten, vond zijn twee derde plaatsen boven verwachting.

Concurrentie
De concurrentie tussen de toppers is zwaar en wordt beslist door wie op welk moment met extra kilo's aan boord rijdt. Dat was goed te zien tijdens de Seiko Sportura Internationale races, afgelopen weekeinde op Zandvoort. Donald Molenaar, die de beide races in het DTCC tijdens het Paasweekeinde op zijn naam schreef, werd gehinderd door zestig kilo extra. Dat was op het korte, 2.900 meters tellende 'nationale' circuit, dat dit weekeinde voor het eerst werd gebruikt, een grote handicap. Vooral de Nationale bocht, een links-rechts-chicane, remde de auto's fors af en dwong de coureurs ­bijna allemaal - terug te schakelen naar de eerste versnelling.

pech lexus

Drama voor Lexus
Veel wordt op dit moment echter bepaald door de auto's. De startopstellingen voor de beide races waren bijna gelijk: Cor Euser, die tijdens de eerste race als tweede startte achter Coronel, moest voor de tweede race een stapje terug doen ten gunste van Sandor van Es, die tijdens de eerste race weer als derde van start ging. Tom Coronel stond voor beide races op pole position, Phil Bastiaans was beide keren vierde, Jan Joris Verheul beide keren vijfde, gevolgd door Marcel Alderden, Donald Molenaar, Frans Verschuur, Bert Ploeg, Gaby Uljee en Coen Vink. Daarachter kwamen pas de twee Lexussen, die een dramatisch weekeinde meemaakten. Door motorproblemen kwam Tim Coronel geen van beide races aan de start en Paul van Splunteren alleen tijdens de eerste race.

van splunteren

Andere coureurs moesten het helemaal laten afweten. De Honda Integra van Ben Janbroers ging kapot in de training, Ron Braspennings BMW was nog niet klaar en Evert Bolderheij, die met een Golf aan de start zou verschijnen, had een gebroken enkel. Verheugend was de deelname van Coen Vink en Meindert van Buuren, die in afwachting van geïnteresseerde sponsors met twee bijna maagdelijke witte Méganes aan de start verschenen. Vooral Vink maakte indruk met een zevende en een vijfde plaats, beide keren goed voor de eerste plaats in de Privateers Cup. Van Buuren moest in de elfde ronde van de eerste race helaas opgeven.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet