Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Citroën Saxo Cup

Pearle Citroën Saxo Cup: Koenders naar winst en titel in zinderende finale op Jerez de la frontera

jerez14

'Spannender kan autosport niet zijn', luidde het eenduidige commentaar van alle aanwezigen na de laatste wedstrijd om de Pearle Citroën Saxo Cup 1998, in het kader van de Europese Citroën-finales op het schitterende Grand Prix-circuit van Jerez de la Frontera. In de Spaanse zon maakten Gaby Uljee, Joost Koenders en Ferry Duivenvoorde er een schitterende show van, waarbij het uiteindelijk Koenders was die met de overwinning en de titel naar huis ging.


Tekst: René de Boer
Foto's: Raymond de Haan

jerez5


Ferry Duivenvoorde was de snelste man in de tijdtraining: hij stuurde zijn groene Pearle/Beta Citroën Saxo naar de pole position, voor Gaby Uljee en Joost Koenders. 'Wat een prachtig circuit, ik vind het hier echt fantastisch', aldus Duivenvoorde, wiens jongere teamgenoot Boy Zentveldt de vijfde startplaats pakte, achter routinier Michel Schaap. Ook Gaby Uljee had het naar haar zin: 'We kunnen lekker veel rijden, met alle trainingen voor de Europese finale en de internationale damesrace erbij', zei ze. In Nederland is men er inmiddels al lang aan gewend dat de Alphense het tempo van de heren in het veld uitstekend kan bijhouden en velen van hen zelfs vaak het nakijken geeft, maar de Spaanse toeschouwers stonden verbaasd te kijken over de snelheid van de Nederlandse dame.

jerez16

Snelle dame
Dat werd nog eens versterkt toen Uljee de leiding pakte in de eerste ronde van de wedstrijd: met een goede start nestelde ze zich direct achter Ferry Duivenvoorde en in de tweede bocht stak ze de Noordwijkerhouter voorbij, toen deze zich verschakelde. Boy Zentveldt had de derde plaats in handen,voor Joost Koenders, Michel Schaap, Jon Kok en Joel Verstrate. Voor Marco Scholten en Natascha Davelaar was de wedstrijd al na minder dan een ronde over: ze belandden beide in de grindbak van de laatste bocht en moesten de strijd staken. De strijd aan de kop van het veld ging ondertussen onverminderd voort: Joost Koenders nam in de tweede ronde de derde plaatsover van Boy Zentveldt en zo bleef de stand van zaken in de top-drie tot en met de achtste ronde, waarbij Koenders de snelste rondetijd in handen haden op grond daarvan toch zeker was van de titel. 'Dat wist ik op dat moment natuurlijk nog niet, dus ik probeerde wel een gaatje te vinden om Ferry voorbij te steken', zou Joost na afloop vertellen. In de negende ronde was het echter Duivenvoorde die Uljee naar de tweede plaats verwees en de leiding pakte, maar twee ronden later verremde Gaby Uljee zich, kwam in botsing met Ferry Duivenvoorde en pakte de eerste plaats terug, terwijl Joost Koenders profiteerde en de tweede positie kon innemen. Uljee zag op dat moment haar titelkansen al teniet gedaan, want ondanks dat ze het tempo wat terugschroefde kon Ferry Duivenvoorde niet meer aanhaken om Koenders eventueel nog een paar punten af te snoepen.

jerez18

jerez17 Zinderende ontknoping
In de laatste meters van de wedstrijd volgde de zinderende ontknoping: bij het uitkomen van de laatste bocht kwam Joost Koenders uit de slipstream vande Saxo van Gaby Uljee en was in de sprint naar de finish net iets sneller:hij won met een minimale voorsprong van 44 duizendste van een seconde. Gaby Uljee finishte als tweede, Ferry Duivenvoorde werd als derde afgevlagd. 'Wat een wedstrijd! Ik heb echt alles uit de kast gehaald voor dit resultaat, maar het was dan ook de moeite waard', aldus een dolblije Joost Koenders na afloop. Zijn vijfde overwinning van het seizoen leverde hem genoeg punten op om zich kampioen te mogen noemen in de Pearle Citroën SaxoCup 1998. 'Voor de wedstrijd was ik er helemaal niet zo zeker van dat het zou lukken", vertelde hij. 'Ik dacht dat Gaby en Ferry wel zouden samenwerken om mij van de zege af te houden, maar ze wilden misschien allebei wel wat te graag winnen. Aanvankelijk deed ik het heel rustig aanom de banden niet teveel te belasten en daarvan kon ik in de tweede helft duidelijk profiteren. Met die actie in de laatste bocht ben ik heel tevreden; het pakte gelukkig goed uit. De titel is een fraai succes voorons hele team!" Een succes dat door de mensen van Match Racing dan ook uitbundig werd gevierd. Boy Zentveldt eindigde op de vierde plaats, Michel Schaap als vijfde en Jon Kok werd keurig als zesde afgevlagd. De overige podiumplaatsen in de Playboy Saxo Ladies' Cup waren voor Natasja Smit en Sandra Douma.

jerez20

Uitslag:
1. Joost Koenders, 12 ronden in 25,41;898
2. Gaby Uljee
3. Ferry Duivenvoorde
4. Boy Zentveldt
5. Michel Schaap
6. Jon Kok
7. Roel van der Scheer
8. Joël Verstrate
9. Natasja Smit
10. Sandra Douma

Eindstand Pearle Citroën Saxo Cup 1998
1. Joost Koenders, 133 punten
2. Gaby Uljee, 124
3. Ferry Duivenvoorde, 114
4. Michel Schaap, 95
5. Roel van der Scheer, 65
6. Boy Zentveldt, 64

jerez10

Europese Citroën Saxo Damesfinale wordt Nederlands onderonsje
Na de premiere, vorig jaar in het Duitse Oschersleben, werd tijdens deEuropese Citroënfinales in Jerez ditmaal opnieuw een Europese Citroën Saxo Damesfinale georganiseerd. En net zoals in 1997 draaide deze wedstrijd uitop een Nederlands onderonsje, waarin Gaby Uljee voor de tweede maal insuccessie de titel van Europees Citroën Saxo-dames kampioen voor zichopeiste. Maar kon vorig jaar de Francaise Melanie Cazzani het tempo van deNederlandse dames tenminste nog een beetje bijhouden, nu was de overmachtvan de Playboy-Ladies wel heel groot: vijf Nederlandse dames op de eerste vijf plaatsen!

Al in de tijdtraining liet Gaby Uljee er geen enkele twijfel over bestaanwie de sterkste was van de Europese Saxo-dames, dit keer slechts 17 ingetal. De Alphense realiseerde een snelste trainingstijd van 2,07;235, ruimanderhalve seconde sneller dan Sandra Douma, die vanaf de tweede plaatsmocht starten. Daarachter Debbie Loogman en de Duitse Hilde Henry. Deoverige Nederlandse dames: Natasja Smit als vijfde, Amber Peeters op dezevende plaats, Natascha Davelaar op positie nummer elf en Pauline BorriusBroek op twaalf.

De eerste ronde leverde de enige twee opzienbarende incidenten van de wedstrijd op: de uitval van Pauline Borrius Broek en het feit dat de Duitse Hilde Henry haar bijnaam 'Wilde Hilde' weer eens waarmaakte, door de goedgestarte Amber Peeters aan het einde van de eerste ronde van de baan tezetten in de strijd om de vijfde plaats. Het incident eindigde voor beidedames in de grindbak, maar daarna bleef de bezetting van de eerste vijfplaatsen gedurende de twaalf ronden lange wedstrijd ongewijzigd: Uljeesoeverein aan de leiding, voor Douma, Loogman, Smit en Davelaar, die zich met een uitstekende start had gerevancheerd voor haar ietwat teleurstellende trainingstijd en meteen in de eerste ronde al zes plaatsen had goedgemaakt! De beste niet-Nederlandse was de 20-jarige Duitse Stephanie Neitzel, gestart vanaf de laatste plaats op de grid en in deeerste ronde opgeklommen naar de zesde plaats, maar met nog drie ronden tegaan spinde ze en moest de zesde plaats overlaten aan haar landgenote Sonja Bayer. De overmacht van de Nederlandse dames toonde echter eens te meer de sterkte van de competitie in de Pearle Citroën Saxo Cup aan. 'Wij zijn gewoon de besten', straalde Gaby Uljee, de terechte winnares.

jerez11

Uitslag:
1. Gaby Uljee, Ned, 12 ronden in 25,50;228
2. Sandra Douma, Ned
3. Debbie Loogman, Ned
4. Natasja Smit, Ned
5. Natascha Davelaar, Ned
6. Sonja Bayer, Dui
7. Eva Bornebusch, Den
8. Isabel Sandra, Por
9. Raffaela Bravo, Ita
10. Sonia Jurado, Fra

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet