DTM: Timo Scheider wint race en titel (upd)

Duel om de titel: Scheider voor Di Resta
Ondertussen reden Scheider en Di Resta vooraan het veld probleemloos hun ronden. In de tiende ronde kwam Scheider binnen voor zijn eerste stop, twee ronden later stopte Di Resta voor de eerste keer. De Schot was met name op zijn tweede set banden verrassend snel: twee ronden na zijn eerste stop reed hij een rondetijd die maar liefst 0,7 seconden sneller was dan die van Scheider. In ronde 17 maakte Di Resta al zijn tweede stop, een ronde later gevolgd door Scheider. Alle stops verliepen perfect en brachten geen veranderingen in de rangorde. Mattias Ekström kwam pas in ronde 19 voor de eerste keer binnen en kwam na zijn wissel direct tussen Scheider en Di Resta weer de baan op.
Ekström als buffer niet nodig
Scheider had Ekström als buffer tussen hemzelf en de Schot feitelijk echter niet meer nodig: op eigen kracht en op dominante wijze reed hij zijn derde zege van het seizoen en daarmee de kampioenstitel naar huis. “Gaaf, een fantastisch gevoel”, stamelde hij na afloop. “Ik heb heel wat moeilijke jaren in de DTM gehad, maar bij Audi schonken ze me het vertrouwen en dat heb ik nu met deze titel kunnen terugbetalen. Datzelfde geldt ook voor mijn familie, die altijd achter me is blijven staan. Het was de afgelopen weken niet gemakkelijk, ik stond heel erg onder druk, maar nu is de opluchting des te groter.”

Blijdschap bij de winnaar en de kampioen
Terwijl Mercedes-sportbaas Norbert Haug voor de ARD-televisiecamera nog mopperde over de vermeende unfaire rijstijl van Mattias Ekström, waardoor Paul di Resta’s kansen teniet waren gedaan, erkende de Schot dat Scheider gewoon sterker was. “Timo was vandaag de snelste, zo is het gewoon”, aldus Di Resta. Achter het duo eindigden Mercedes-rijders Green en Spengler op de plaatsen drie en vier, gevolgd door Tom Kristensen en Bernd Schneider, die op Hockenheim zijn 237e en laatste DTM-race reed. Achter Mattias Ekström en Martin Tomczyk was Mike Rockenfeller op de negende plaats de best geklasseerde rijder met een “Jahreswagen”. Oliver Jarvis completeerde het Audi-kwartet op de plaatsen zeven tot en met tien.