DTCC: Donald Molenaar kampioen
Zelden is er zoveel te doen geweest om het binnenhalen van een titel. Tijdens de voorlaatste races werden de messen al geslepen. Inzet betrof de Auto Trader Dutch titel 1998. Hoofdrolspelers in dit gevecht waren: Donald Molenaar namens het Renault Dealer Team en Sandor van Es namens het H&P BMW Team. Beide coureur mochten zich verheugen in de steun van meerdere teamgenoten.
Tekst: Jakob Dekker
Foto's: Gerrie Hoekstra
Schermutselingen
Gedurende de trainingen op zaterdag deden zich al enkele schermutselingen voor. Daarbij werd zelfs een kabel van een Renault koptelefoon door een H&P monteur kapot geknipt. Stuk voor stuk zaken die feitelijk niet horen bij een professioneel kampioenschap als het Dutch. Maar wel zaken die tekenend bleken voor de onderlinge strijd tussen de teams.
Eerste race
Die strijd ontbrandde al in de 'formation lap' naar de rollende start van de eerste race. De wedstrijdleider laste die eerste ronde af, omdat niet iedereen precies op zijn plek reed.
Een ronde later kwam het hele veld goed weg. Allard Kalff benutte zijn pole position optimaal en nestelde zich met de Mitsubishi Carisma GDi aan de kop van het veld. In zijn kielzog volgde een geel/blauwe Renault trein, die zich opmaakte voor de eerste aanvallen van het H&P BMW Team.
Binnen het team van Renault gold Molenaar als de beschermde rijder. Hij sloot dus als eerste aan bij Kalff, terwijl Verschuur en Alderden daar weer enige meter achter reden om de aanstormende BMW's op enige afstand te houden. Een tactisch spel, waarin de nodige tikken werden uitgedeeld. Zowel Huisman als Van Es ondernamen pogingen om als eerste langs Verschuur te komen.
Eerste GDi zege
En, ondanks de vele gevechten in de rest van het veld, fixeerde de aandacht zich op het gevecht tussen de beide teams. De race wordt, door de verlengde opwarm en startprocedure verreden over een lengte van 13 ronden. Daarbij pakt Allard Kalff (een toepasselijke naam op dierendag) de allereerste zege ter wereld met een GDi motor van Mitsubishi. Iets waar niet alleen hij, maar ook de Mitsubishi organisatie en Cavallino Engineering van Peter van Erp apetrots op zijn.
Achter de Zandvoorter eindigde Donald Molenaar als tweede. Marcel Alderden en Duncan Huisman legden achtereenvolgens beslag op de plaatsen drie en vier. Terwijl Van Es (als vierde gefinisht) uiteindelijk genoegen moest nemen met een vijfde stek. Na afloop bestraften de sportcommissarissen hem met een tijdstraf van 2 seconden in verband met zijn rij-gedrag jegens Renault rijder Frans Verschuur.
Beste Privateer was Hans Ambaum met de Braspenning BMW op een zesde plaats. Direkt achter hem eindigde Roelof Lantinga met de VW Golf.
Tweede race
Later op de dag volgde de tweede race voor het Auto Trader Dutch. Gelet op het verloop van de eerste heat, zo mogelijk nog spannender dan de eerste. Temeer daar de H&P BMW's van Duncan Huisman en Sandor van Es ditmaal de eerste startrij bezetten.
Ook ditmaal moest de start een tweetal ronden uitgesteld worden omdat met name Peter van der Kolk en Bob Sythoff niet exact in formatie reden. Beiden werden daarvoor nog een extra bestraft met 10 seconden bij hun eindtijd. Uiteraard waren de beide BMW's als beste weg, waarbij Molenaar echter direct voor de aanval koos en Huisman aan de linkerkant probeerde in te halen. Daarbij raakten de beide wagens elkaar meerdere keren en spinde Molenaar voor het aanstormende veld. Als door een wonder kon hij zijn Megane snel in de juiste rijrichting krijgen en de race vervolgen. Zijn teamgenoot Verschuur meldde achteraf bij het aanremmen voor de Tarzanbocht een remprobleem te hebben.
Over de status van dat probleem verschilden na afloop de meningen. Zeker toen de Renault rijder de BMW van Sandor van Es als remzone gebruikte en hem vervolgens buiten de baan ketste. Gevolg: Zowel Van Es als Verschuur konden hun race helemaal achter aan het veld opnieuw beginnen.
Egbert Top deed er echt alles aan om zijn achtervolgers voor te blijven.
Marcel Alderden
De leiding was op dat moment stevig in handen van Marcel Alderden in de Danka Renault Megane. Hij had inmiddels een gaatje geslagen ten opzichte van zijn volgers. Dat zijn ondermeer Duncan Huisman op een tweede en de beide Mitsubishi's van Allard Kalff en Tim Coronel op een derde en vierde plaats. Direct hierachter wederom de Braspenning BMW's van Hans Ambaum en Ron Braspenning. De strijd om de snelste raceronde blijkt ontketend. Met name tussen Sandor van Es en Frans Verschuur. Ondanks de schade aan beide bolides schieten zij kort achter elkaar door het veld heen. In die jacht naar voren treffen zij op driekwart van de race-afstand zelfs de ver terug gevallen Donald Molenaar. Verschuur denkt zelfs dat hij op een ronde rijdt en houdt de aansluiting met Van Es.
Donald Molenaar rijdt nu naar rechts de Toyota-bocht in van het interim circuit. Volgend jaar gaan we gewoon weer ouderwets rechtdoor naar de Rob Slotemaker bocht en daarna het beruchte Scheivlak waar de echte rijders zich weer gaan onderscheiden.
Kampioen of niet?
Marcel Alderden pakt met een voorsprong van ruim 3 seconden de overwinning voor Duncan Huisman en Allard Kalff. Die op zijn beurt wordt gevolgd door Tim Coronel. Sandor van Es eindigt als vijfde voor Frans Verschuur en Hans Ambaum. En dat terwijl Van Es deze race zo graag gewonnen had, om op die manier nog iets terug te doen naar het team en de sponsors. Die kans werd hem echter niet geboden door de onstuimige 'niet rem' actie van Verschuur in de beginfase. Iets waarvoor de rijders na afloop nog eens ter verantwoording werden geroepen door de Sportcommissarissen. Onderwijl werd er door velen gerekend. Het aantal overwinningen van Molenaar en Van Es was immers gelijk. Vervolgens ging het dus om het aantal tweede plaatsen. En juist daarin zou Molenaar een beter saldo hebben. Maar na de terugzetting in de eerste race van Sandor van Es tekende zich een groter puntenverschil af. En hoewel er nog enkele beroepszaken bij het CAR lopen, bleek Donald Molenaar niet meer in te halen door de concurrentie. Hij is dus de winnaar van dit bewogen kampioenschap.
Auto Trader stopt
Na afloop van de Finaleraces op Zandvoort heeft het autotijdschrift Auto Trader bekend gemaakt, te stoppen met de klasse sponsoring aan het Dutch. Daarmee is een einde gekomen aan de driejarige verbintenis tussen de klasse en de sponsor. Deze beslissing wil niet zeggen dat Auto Trader helemaal uit het Dutch stapt. Men zal zeker een of meerdere individuele coureurs blijven ondersteunen. Dutch organisator Pro Race heeft inmiddels een nieuwe hoofdsponsor aangetrokken en zal de naam daarvan binnenkort bekend maken. De overige sponsors zoals Dunlop en Libertel continueren hun relatie met het Dutch.
Eindstand Auto Trader Dutch
1. Donald Molenaar 149
2. Sandor van Es 137
3. Allard Kalff 129
4. Marcel Alderden 113
5. Frans Verschuur 97
6. Duncan Huisman 94
7. Ron Braspenning 92
8. Peter van der Kolk 83
9. Hans Ambaum 82
10. Roelof Lantinga 65
11. Tim Coronel 60
12. Jaap Kielman 55
13. Sandra van der Sloot 42
14. Bert Ploeg 37
15. Pieter van Soelen 36
16. Jan Jaap de Bode 36
17. Frits Kremer 35
18. Bob Sijthoff 31
19. Rob Karst 27
20. Egbert Top 11
21. Harrie Stoeltie
22. Henk Tappel 4