DTCC: Van Es trekt aan langste eind in langste race
'Zag het er gemakkelijk uit? Nou, dat was het zeker niet.' Sandor van Es veegt het zweet van zijn voorhoofd en neemt nog een slokje van zijn blikje fris. 'Ze hebben me echt uitgeput.'
Tekst: Hans van der Klis
Foto's: Gerrie Hoekstra
Het vele publiek genoot van de DTCC race
'Ze', dat waren Mégane-rijders Frans Verschuur en Marcel Alderden. 'Ik had al het idee dat ze een bijzondere tactiek hadden verzonnen en dat hebben ze net ook toegegeven. Eerst zou Verschuur het mij heel erg lastig maken, en vervolgens zou Alderden de klus proberen af te maken. Ze hoopten natuurlijk dat mijn banden echt zwaar te lijden zouden hebben onder deze tactiek. En dat was ook zo: dit was natuurlijk de eerste race van dertig ronden op Zandvoort.'
Wat meer kan een coureur zich wensen
Sandor van Es, voor de Masters tweede in het AutoTrader DUTCH Touring Car Championship, kan na een matige race op Silverstone op een geslaagde Marlboro Masters terugkijken. Pole position, de snelste ronde in de race en de overwinning. Wat meer kan een coureur zich wensen. Maar Van Es had feitelijk gelijk. Hij wist tot de achttiende ronde nooit meer dan een paar seconden weg te lopen bij Frans Verschuur. De oude vos, teamchef van het Renault Dealer Team, kreeg in die ronde echter te maken met een lekke stuurbekrachtigingspomp. In een keer reed hij opeens een rondetijd van 1 min. 20 sec. 'Ik moest lagere toerentallen gaan rijden, anders had ik de finish helemaal niet gehaald' , zei hij achteraf. '6.000, 6.500 toeren was het maximum. Daarna heb ik precies zo gereden dat ik toch nog op het podium terecht zou komen.'
De enige die Verschuur moest laten passeren was Marcel Alderden, zijn teamgenoot uit de Haarlemmermeer. Alderden, die eindelijk zijn draai lijkt te hebben gevonden, kwam in de slotfase nog dichtbij Van Es, die zijn Dunlops inderdaad helemaal opgebruikt had.
Attractief
De overwinning van Van Es was precies het succesje waar de H&P Panorama formatie van Peter van der Kolk zo hard aan toe was. Donald Molenaar had na Silverstone de leiding in het kampioenschap overgenomen. De verrichtingen in Neêrlands belangrijkste toerwagenkampioenschap hielden niet over.
Dat was precies de reden dat Van der Kolk liefst vijf BMW's inschreef, net als Braspenning overigens. Toch wist alleen Van Es een goed resultaat te behalen. Huisman, die voor zijn optreden tijdens de Masters een race in het Belcar liet schieten, startte ergens achteraan en moest met pech na een paar ronden naar binnen.
Leuke attractie
Een leuke attractie die Van der Kolk in petto had, was het optreden van de directeur van de Rensportschool Zandvoort, Huub Vermeulen.
Vermeulen, inmiddels zo lang actief op en rond Zandvoort dat voor hem ook wel eens een Monument mag worden opgericht, reed een schitterende race. Vanuit het achterveld wist hij zich de Top 10 binnen te manoeuvreren, maar duidelijk was dat hij zich niet met het kampioenschap wilde bemoeien. Toch, op het moment dat er op het rechte eind een prachtig duel ontspon met drie auto's, dacht de flegmatieke instructeur dat het 'misschien wel aardig was', zoals hij dat ongetwijfeld zou brengen, om zijn auto er ook naast te zetten. Zo gedacht, zo gedaan. Een prachtig moment voor het het 70.000-koppig publiek, dat massaal op de banken ging.
Op de foto met Tim en Sandra
Terugkeer Karst
De race tijdens de Masters gaf ook de terugkeer van Rob Karst te zien, deze keer in een BMW van Braspenning Tuning. Karst reed aanvankelijk keurig mee in de subtop, raakte in een gevecht verzeild met zijn oude concurrente uit de AX Cup Sandra van der Sloot, maar moest in de twintigste ronde zijn BMW ook aan de kant zetten.
Echte mannen
De eerste race van 30 ronden op het Circuit Park Zandvoort van dit jaar was in elk geval zonder meer het aanzien waard. Dat was vorig seizoen nog wel eens anders. Hoewel ook deze keer een H&P Panorama BMW won, was de strijd aanmerkelijk spannender, zowel aan kop van het veld als in de subtop.
De Carisma's van Allard Kalff, Tim Coronel en Sandra van der Sloot lijken de aansluiting met de Méganes en de BMW's bijna tot stand te hebben gebracht, en zijn op die manier ook minder afhankelijk van de enkele briljante ingeving van Kalff, die af en toe een supersnelle ronde uit de made in Holland Japanner weet te persen.
Ook het kampioenschap ligt weer helemaal open: Van Es is Donald Molenaar, die vierde werd, tot op vijf punten genaderd. In de stand valtéén ding op: dat alleen Van Es zich tussen de Méganes kan handhaven. Outsider Hans Ambaum staat nog vierde, maar het is de vraag of hij zijn prestaties van tijdens de Paasraces kan herhalen.
Wie daar veel meer toe in staat moet worden geacht, is Ron Braspenning zelf. De ondernemer annex-teameigenaar uit Amsterdam-Oost heeft echter vaak teveel aan zijn hoofd om zich helemaal op het racen toe te leggen. Tijdens de Masters had hij echt een fantastisch weekeinde beleefd.
'Wat een race zeg, echt ongelofelijk. Ik vind die sprints maar niks. Ik begrijp wel dat ze iets moeten proberen voor de toeschouwers, maar ik rijd het liefst alleen maar van die races van 30 ronden. Dat merk je wel, ik sta eindelijk weer eens op een plaats waar ik hoor te staan', zei Braspenning na de race. 'Bij dit soort races worden de jongens van de echte mannen gescheiden.'
Uitslag van de zesde race om het AutoTrader DUTCH
1. Sandor van Es , 30 ronden in 38:10.317
2. Marcel Alderden 1.274
3. Frans Verschuur 6.776
4. Donald Molenaar 10.841
5. Allard Kalff 14.720
6. Tim Coronel 21.635
7. Ron Braspenning 22.168
8. Sandra van der Sloot 24.046
9. Huub Vermeulen 27.794
10. Hans Ambaum 28.233
11. Roelof Lantinga 59.522
12. Harry Stoeltie 1:06.473
13. Jaap Kielman 2 ronden
14. Frits Kremer 4 ronden
15. Bob Sijthoff 4 ronden
Stand om het Auto Trader DUTCH na zes races
1. Donald Molenaar 89
2. Sandor van Es 84
3. Frans Verschuur 63
4. Hans Ambaum 54
5. Allard Kalff 53
6. Marcel Alderden 51
7. Peter van der Kolk 46
8. Ron Braspenning 46
9. Jaap Kielman 39
10. Tim Coronel 37
11. Jan-Jaap de Bode 36
12. Duncan Huisman 36
13. Bert Ploeg 33
14. Roelof Lantinga 31
15. Sandra van der Sloot 23
16. Pieter van Soelen 20
17. Frits Kremer 20
18. Bob Sijthoff 11
19. Huub Vermeulen 7
20. Egbert Top 7
21. Henk Tappel 4
22. Harry Stoeltie 4
De Suzuki Baleno's van Henk Tappel en Egbert Top stonden achteraan de grid.