Formule 1: Lewis Hamilton niet te kloppen in China
Lewis Hamilton heeft op een dominante wijze de Grand Prix van China op zijn naam geschreven. De Engelsman duldde geen concurrentie en hield de hele race Kimi Raikkonen op gepaste afstand. De Fin finishte echter niet als tweede, maar liet die eer min of meer aan zijn teamgenoot Felipe Massa, die daarmee de schade in de strijd om de wereldtitel redelijk beperkt hield.
Tekst: Maarten Overdijk
Bij de start komt de top drie probleemloos uit de startblokken. Het meest in het oog springende gevecht ontstaat tussen Kovalainen en Alonso. De McLaren is in eerste instantie de Renault-coureur te snel af, maar nog voor het einde van de eerste ronde is die volgorde weer omgedraaid. Verliezer van de start is Jarno Trulli, die geen ruimte gunt aan Bourdais en zelf daardoor spint en later uitvalt. Robert Kubica stijgt mede daardoor naar de achtste positie.
Hamilton slaat een gat
De openingsfase van de race is niet echt spectaculair. In het middenveld zijn er hier en daar wat gevechten, aan kop blijft de strijd uit. Lewis Hamilton is per ronde enkele tienden sneller dan achtervolgers Raikkonen en Massa, die op hun beurt weer iets sneller zijn dan Fernando Alonso. In het middenveld trekt het gevecht tussen Rosberg en Glock de aandacht. Het Duitse onderonsje levert mooi racen op, waarbij Rosberg na een paar ronden prikken de beslissende aanval afrond, een daarmee doorschuift naar plek twaalf.
Pitstops brengen geen wijzigingen
Na ongeveer vijftien van de geplande 56 ronden duiken de rondetijden van de koplopers naar beneden, teken dat de heren coureurs steeds dichter tegen hun eerste pitstop aankomen. Opmerkelijk genoeg is het niet Hamilton, maar Raikkonen die de pitstopserie opent. Met andere woorden, Lewis Hamilton heeft op zaterdag niet zijn pole verdiend door met een lichte auto van start te gaan. Een ronde na de stop van Raikkonen komen ook Massa en Hamilton binnen. Als ook Alonso direct daarna zijn stop heeft gemaakt, liggen de kaarten van de top vier op tafel. Echter, er is wel een wijziging aan de kop. De derde titelkandidaat, Robert Kubica, is met een erg zware auto van start gegaan en door zijn late pitstop nestelt hij zich een tijdje op de derde positie.
Tekst: Maarten Overdijk
Bij de start komt de top drie probleemloos uit de startblokken. Het meest in het oog springende gevecht ontstaat tussen Kovalainen en Alonso. De McLaren is in eerste instantie de Renault-coureur te snel af, maar nog voor het einde van de eerste ronde is die volgorde weer omgedraaid. Verliezer van de start is Jarno Trulli, die geen ruimte gunt aan Bourdais en zelf daardoor spint en later uitvalt. Robert Kubica stijgt mede daardoor naar de achtste positie.
Hamilton slaat een gat
De openingsfase van de race is niet echt spectaculair. In het middenveld zijn er hier en daar wat gevechten, aan kop blijft de strijd uit. Lewis Hamilton is per ronde enkele tienden sneller dan achtervolgers Raikkonen en Massa, die op hun beurt weer iets sneller zijn dan Fernando Alonso. In het middenveld trekt het gevecht tussen Rosberg en Glock de aandacht. Het Duitse onderonsje levert mooi racen op, waarbij Rosberg na een paar ronden prikken de beslissende aanval afrond, een daarmee doorschuift naar plek twaalf.
Pitstops brengen geen wijzigingen
Na ongeveer vijftien van de geplande 56 ronden duiken de rondetijden van de koplopers naar beneden, teken dat de heren coureurs steeds dichter tegen hun eerste pitstop aankomen. Opmerkelijk genoeg is het niet Hamilton, maar Raikkonen die de pitstopserie opent. Met andere woorden, Lewis Hamilton heeft op zaterdag niet zijn pole verdiend door met een lichte auto van start te gaan. Een ronde na de stop van Raikkonen komen ook Massa en Hamilton binnen. Als ook Alonso direct daarna zijn stop heeft gemaakt, liggen de kaarten van de top vier op tafel. Echter, er is wel een wijziging aan de kop. De derde titelkandidaat, Robert Kubica, is met een erg zware auto van start gegaan en door zijn late pitstop nestelt hij zich een tijdje op de derde positie.