Div: Geweld in Super Car Cup op Assen

Op Zondag 22 maart werden op een kletsnat TT-circuit van Assen twee races verreden van het nieuwe 'Super Car Cup' kampioenschap. Een geheel nieuw opgezette raceklasse die, volgens mede-initiator en rijdersvertegenwoordiger Bert Moritz, uitblinkt door een groot aantal deelnemers en een professionele uitstraling.
De organisatie van de in drie subklassen onderverdeelde Super Car Cup mag dus spreken van een 'Super'-start.
Tekst: Rob Blom
Foto's Gerrie Hoekstra

Paniek
Vlak voor de start van de eerste race raakten de teams enigszins in paniek. De reden: een fikse regenbui dreigde roet in het eten te gooien. Door snel handelen van de monteurs was iedere auto, op een enkele uitzondering na, spoedig voorzien van regenbanden.

Na de start van de tot 'wet-race' uitgeroepen wedstrijd, nam de vanaf pole-position vertrokken René Snel de leiding met zijn fraai geprepareerde Porsche 911 GT2. Deze plek wist René tot het vallen van de finishvlag te behouden. 'Ondanks deze eerste plaats, was het in het geheel geen eenvoudige race. Het vermogen van de meer dan 600 pk metende Porsche kwam zeer bruut op de aangedreven achterwielen, hierdoor was ik genoodzaakt al over te schakelen bij 5000 toeren', aldus een opgetogen René Snel.

Achter hem speelde zich een schouwspel af dat de weinige toeschouwers in het Drentse geregeld op de banken deed staan. Rob Knook en Henk van der Wilt, beiden rijdend met een Marcos, waren elkaar aan het bestoken met het beste van ieders rijkwaliteiten. Dit resulteerde in de zesde ronde in een spin voor laatstgenoemde. Van der Wilt verloor hierdoor niet alleen veel tijd op Knook, maar ook nog eens de derde plaats in het algemeen klassement aan de sterk rijdende Duitser Oliver Brinkmann en diens ex-Steve Soper BMW 320i.
'Ik ging van start op intermediate banden, maar na zeven ronden begonnen het rubber van mijn banden zacht te worden. De grip verdween naarmate de race vorderde. Ik wist na de spin van Henk toch de derde plek vast te houden', aldus Brinkmann.

Uitslag algemeen (eerste race)
1. René Snel - Porsche 911 GT2
2. Rob Knook - Marcos
3. Oliver Brinkmann (D) - BMW 320i
Uitslag GT-klasse (eerste race)
1. René Snel - Porsche 911 GT2
2. Rob Knook - Marcos
3. Henk van der Wilt - Marcos

Uitslag Supersport-klasse (eerste race)
1. Oliver Brinkmann (D) - BMW 320i
2. Harry Stoeltie - BMW M3
3. Ronald Zaal - BMW M3
Uitslag Sport-klasse (eerste race)
1. Pieter van Soelen - BMW M3
2. Ron Braspenning - BMW M3
3. Ben Janbroers - BMW M3
Snel wederom snel
De tweede race in het Super Car Cup kampioenschap werd ongeveer twee uur na de eerste verreden. De startopstelling was gelijk aan de volgorde van aankomst in de eerste race, al waren er wat kleine probleempjes bij de organisatie van de opstelling.

René Snel mocht wederom vanaf pole vertrekken, gevolgd door Rob Knook en Oliver Brinkmann. Al in de eerste ronde maakte Brinkmann een foutje dat hem duur zou komen te staan.

Hij moest zowel Henk van der Wilt, Harry Stoeltie als John Inzinger voor zich dulden en kon hierin geen verandering meer brengen. Op de finish kwam Brinkmann nog geen vier seconden tekort op de winnaar in de Supersport-klasse Harry Stoeltie.



Actie
In de tweede, achter de koplopers rijdende, groep gebeurde veel meer. Vele gevechten op de baan brachten de nodige spanning. De groep Ron Braspenning, Van Soelen, Janbroers en Meyer zorgde voor de nodige spannende momenten.
Dillon Koster eindigde reeds na de tweede ronde in het natte gras van het spekgladde circuit, nadat hij had besloten te starten op slicks. Koster kwam met zijn Renault Clio vanaf het gras in de modder terecht en dat betekende voor de Zandvoorter het einde van de race. Ron Braspenning won de Sportklasse, gevolgd door Pieter van Soelen en Ben Janbroers.
Uitslag Algemeen, tevens uitslag GT-klasse (race 2)
1. René Snel - Porsche 911 GT2
2. Rob Knook - Marcos
3. Henk van der Wilt - Marcos
Uitslag Supersport-klasse (race 2)
1. Harry Stoeltie - BMW M3
2. Oliver Brinkmann (D) - BMW 320i
3. Ronald Zaal - BMW M3
Uitslag Sport-klasse (race 2)
1. Ron Braspenning - BMW M3
2. Pieter van Soelen - BMW M3
3. Ben Janbroers - BMW M3