Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Hogere machten?



ef_pm_meihuizen
Marc Meihuizen werd het meest prominente slachtoffer van de 'one shot qualifying'

Onverwacht
Een onverwachte en spectaculaire ontknoping leek de strijd in de Pro Modified klasse te gaan krijgen. Een aantal rijders liet zich tijdens de ‘one shot qualifying’ verrassen door de moeilijke baanomstandigheden. Belangrijkste slachtoffer was nummer twee uit de titelstrijd Marc Meihuizen. De Nederlander raakte uit het rechte spoor, hield het gas iets te lang open en belandde in de baan van zijn tegenstander met diskwalificatie als gevolg. Daarmee was de Nederlander uitgesloten van de eliminaties en direct kansloos voor de titel. Zijn tegenstander in de run en nummer één in het tussenklassement, Mikael Lindahl mocht een re-run rijden en plaatste zich tot ieders verrassing slechts als zestiende en laatste voor de eliminaties. Beter verging het Robert Joosten. Met zijn na Hockenheim van een nieuwe achteras en alle toebehoren voorziene Corvette knalde de nummer drie in het kampioenschap in 6,38 seconden naar de vierde kwalificatiepositie. De andere Nederlanders Henri Joosten en Robert Koper wisten zich in het met 26 deelnemers sterk bezette veld niet voor de eliminaties te plaatsen.

ef_pm_lindahl_s
Mikael Lindahl

Kansen
Nog verrassender werd het toen Lindahl in de eerste eliminatieronde dwars ging en werd uitgeschakeld door Roger Johansson.

ef_pm_lindahl_dw
Grote problemen voor Mikael Lindahl

Joosten klopte met de zeer snelle tijd van 6,205 seconden en 230 mph Roger Moore om vervolgens in de kwartfinale in 6,26 seconden de snelle Engelsman Danny Cockerill kansloos te laten. Joosten die met een achterstand van 92 punten op Lindahl aan de Euro Finals was begonnen rook weer kansen. De Nederlander moest de wedstrijd winnen en de snelste tijd van het weekend op de klokken zetten om Lindahl in het klassement net te kloppen. Een zware maar zeker geen onmogelijke opgave. De snelste tijd stond op dat moment op naam van Michael Gullqvist met 6,166 seconden, maar aangezien de 6,20 seconden van Joosten zeker niet in een ideale run was neergezet behoorde een snellere tijd absoluut tot de mogelijkheden.

ef_pm_joosten_bo
Robert Joosten

De Pro Mods bleven echter steken bij de halve finale waardoor Lindahl voor het eerst in zijn carrière het kampioenschap op zijn naam schreef en Joosten op een fraaie tweede plaats beslag legde. Voor aanvang van het seizoen zou de Nederlander er zeker voor hebben getekend maar Joosten lag na zijn winst in Mantorp aan de leiding. Door technische problemen wist de Nederlander zich in Hockenheim niet te kwalificeren en zag daarmee kostbare punten en een leidende positie verloren gaan. Hetzelfde gold voor Meihuizen in Santa Pod. Meihuizen begon met een achterstand van 63 punten aan de Euro Finals en had nog veel makkelijker van de problemen van Lindahl kunnen profiteren en de titel voor zich kunnen opeisen. Maar ja, als…….
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet