Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Lex Joon runner-up bij NitrOlympx en leider FIA EK



no_tf_kagered
Micke Kagered is weer helemaal terug

Wederopstanding
In de finale moest Joon het opnemen tegen Micke Kagered. De Zweed was er na de wedstrijd in Mantorp Park achtergekomen dat men al ruim twee jaar met een niet goed functionerende koppeling reed. Vele hoofdbrekens en motorschades verder had het Zweedse team de fout nu verholpen. De 4,865 seconden uit de kwalificatie was al een indicatie dat men weer op de goede weg was. In de kwartfinale betekende een 4,803 seconden niet alleen winst op Stig Neergard (motorexplosie op de finish) maar ook een nieuw persoonlijk record. Omdat Poutiainen door de in de kwartfinale opgelopen motorschade de halve finale aan zich voorbij moest laten gaan promoveerde Kagered direct naar de eindstrijd.

no_tf_finale
De start van de finale, Lex Joon (voorgrond) en Micke Kagered

In de finale waren Joon en Kagered nagenoeg gelijktijdig weg maar na een kleine 100 meter gaf rook onder de achterbanden al aan dat de Nederlander grip verloor. Kagered kon meteen afstand nemen en in 4,91 seconden de winst naar zich toetrekken. Door deze uitslag is de topvier in het kampioenschap met nog één wedstrijd te gaan erg dicht bij elkaar gekomen. Joon heeft met 249 punten de leiding overgenomen en wordt gevolgd door Carter (244 punten), Kagered (239 punten) en Erbacher (203 punten). Per gewonnen eliminatieronde zijn 20 punten te verdienen. Vorig jaar begon Erbacher ook als vierde aan de laatste wedstrijd en werd met twee punten verschil kampioen. Er is dus nog van alles mogelijk.

no_tmd_habermann
Timo Habermann. de eerste FIA EK-winst voor de jonge Duitser  

Eerste winst
Ook in de Top Methanol Dragster klasse is de strijd weer volledig open. De NitrOlympx leverde namelijk de eerste overwinning op voor Timo Habermann, het Duitse talent dat enkele jaren geleden nog in de Junior Dragsters actief was. In de kwalificatie zette Habermann met 5,464 seconden een onwaarschijnlijk snelle tijd op de klokken, zeker omdat gevestigde namen als Dave Wilson, Rob Turner en Peter Schöfer bleven steken op tijden rond de 5,55 seconden.

no_tmd_schofer
Peter Schöfer zag zijn voorsprong in rook opgaan 

Schöfer, leider in de tussenstand rekende in de kwartfinale af met zijn naaste belager Turner maar kreeg in de halve finale te maken met wielspin en zag Habermann naar de overwinning rijden. Omdat de jonge Duitser in de finale regerend kampioen Wilson kansloos liet is Habermann Schöfer in het kampioenschap nu tot op één punt genaderd. Tijdens de European Finals moet het Duitse duo de titelstrijd onderling uitvechten. Om het Habermann-feest in Hockenheim compleet te maken veroverde Dennis Habermann, de (nog) jongere broer van Timo, de winst in de klasse Competition Cars. Overigens was Wilson met een eindsnelheid van 425,25 km/u goed voor een nieuw Europees klasse-record.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet