Dragracing: Uniek Nederlands Pro Mod-podium in Zweden

Urs Erbacher gaat meteen bij de start 'up in smoke'
De ‘droomfinale’ Carter Erbacher werd helaas een teleurstelling. Meteen na de start verloor de Zwitser alle vormen van grip en ging ‘up in smoke’ waardoor Carter in 4,27 seconden simpel naar de overwinning kon rijden. De Engelsman gaat nu ook aan de leiding in de tussenstand voor het kampioenschap. Joon en Erbacher staan op een gedeelde tweede plaats.

Het Top Fuel podium
Leanders constant en snel
Bij de Top Methanol Funny Cars had Ulf Leanders drie kwalificatieruns nodig om de juiste afstelling voor het extreem warme en moeilijk in te schatten asfalt van Mantorp te vinden. Een 6,00 seconden bracht de Zweed op een vierde plaats achter Leif Andreasson (5,82 seconden), Dan Larsen (5,95 seconden) en Jonas Staflund (5,98 seconden). Een keurige vijfde plaats was er voor Danny Bellio (6,14 seconden).

Danny Bellio
De Belg kende een moeilijke eerste kwalificatiedag. Na de burn out van zijn eerste run werd hij ten onrechte stilgezet vanwege een vermeend olielek (dat later van zijn voorganger geweest bleek te zijn). De tweede run maakte de Funny Car van Bellio zo’n stap opzij dat de achterkant zelfs even de vangrail toucheerde. In de eerste eliminatieronde moest Bellio het opnemen tegen Leanders en hoewel de Belg met 6,07 seconden een keurige tijd liet noteren was hij kansloos tegen de 5,80 seconden van Leanders. Uiterst verrassend klopte Arvid Grodem Dan Larsen terwijl Jörgen Nagel Staflund met problemen zag afhaken. In de halve finale moest Leanders het opnemen tegen zijn grootste rivaal Leif Andreasson. Beide Zweden klokten met 0,110 seconden precies dezelfde reactietijd. Leanders legde de ¼ mijl echter af in 5,88 seconden terwijl Andreasson daar 0,016 seconden meer voor nodig had.

Ulf Leanders
In de finale bewees Leanders niet alleen de snelste maar ook de meest constante rijder te zijn door in 5,87 seconden naar de zege te rijden. Grodem bleef in een wilde rit steken op 6,19 seconden en zag kort voor het passeren van de finish ook nog zijn blower in stukken gaan.