Dragracing: European Finals, thriller zonder Nederlands happy end

Mikael Lindahl verlegt Pro Modified grenzen
Europees record
In de Pro Modified klasse leken tijdens de European Finals alle grenzen zoek en gelukkig deed ook een tweetal Nederlanders tijdens de kwalificaties goed mee. In zijn vierde kwalificatierun deed Mikael Lindahl met 6,11 seconden het bestaande Europese record van Urban Johansson (6,174 seconden) verbleken. Als eerst in Europa passeerde de Zweed de 1/8 mijl-streep zelfs onder de vier secondengrens. Alsof dat nog niet genoeg was doken ook Andy Robinson (6,161 seconden) en Michael Gullquist (6,164 seconden) onder de oude Europese recordtijd.

Marc Meihuizen reed met een persoonlijk record een uitstekende kwalificatie
Op een keurige vierde kwalificatieplaats Marc Meihuizen. In de eerste kwalificatierun verbeterde de Nederlander zijn oude toptijd (6,366 seconden) naar 6,301 seconden om deze daarna nog terug te brengen tot 6,260 seconden. Een 6,29 seconden in de derde run toonde aan dat het geen toevalstreffers was. Een uitstekende prestatie leverde ook Robert Joosten door een serie snelle tijden op de klokken te brengen en met 6,274 seconden beslag te leggen op de zesde kwalificatiepositie. Voor de andere Nederlanders, Robert Koper en Henri Joosten was het raceweekend na de tweede kwalificatierun al over. Hun achteras bleek niet meer te voldoen aan de dit jaar aangescherpte veiligheidseisen. Hoewel het tweetal wel door de technische keuring kwam werden ze na de eerste kwalificatiedag alsnog van verdere deelname uitgesloten.
Pech Robinson
Meihuizen moest het in de eerste eliminatieronde opnemen tegen voormalig Europees kampioen Patrik Wikström. Als alles normaal was verlopen zou de Nederlander geen moeite hebben gehad met de 6,48 seconden van de Zweed, maar de ’37 Chevy van de Nederlander trok kort na de start scheef en hoewel Meihuizen zijn auto wel weer in het rechte spoor kreeg was er inmiddels zoveel tijd verstreken dat zijn scorebord bleef staan op 6,77 seconden.

Robert Joosten, constant en snel
Joosten verging het wat dat betreft beter. In opnieuw een keurige 6,281 seconden schoof de Nederlander voormalig Pro Stock kampioen Niclas Andersson aan de kant. In de kwartfinale moest de Nederlands recordhouder het opnemen tegen Gullquist, met Robinson de enige overgebleven titelkandidaat. Wetende dat Gullquist net een 6,15 seconden op de klokken had gebracht, moest Joosten meer vermogen bijzetten om een kans te maken de halve finale te bereiken. Helaas bleek de stap iets te groot want meteen na de start verloor de Pro Dutch Corvette even tractie en zag de Nederlander Gullquist in de verte verdwijnen.

Michael Gullquist mag startnummer twee inruilen voor nummer één
In de halve finale troffen de overgebleven titelkandidaten Robinson en Gullquist elkaar. De winnaar van deze directe confrontatie was tevens de nieuwe Europees kampioen. Helaas eindigde de strijd in een anticlimax. Na de burnout kreeg Robinson zijn auto niet meer in zijn achteruit en zag daarmee de titel naar Gullquist gaan. De andere halve finale gaf de confrontatie tussen Lindahl, in de kwartfinale nog goed voor een 6,12 seconden, en Wikström. Lindahl kreeg echter een technisch probleem waardoor Wikström naar de finale ging om het daarin op te nemen tegen Gullquist. Wikström was zeker niet de snelste man van de dag maar wel op het juiste moment iets sneller dan zijn directe tegenstanders. Datzelfde gebeurde in de finale. De net gekroonde kampioen Gullquist kreeg problemen waardoor de 6,38 seconden van Wikström voldoende was om de dagwinst mee naar Zweden te nemen.