Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
WTCC

WTCC: Groeten uit Porto

porto_1

Wie gisteren (vrijdag) vanuit Amsterdam naar Porto trachtte te reizen, had veel geduld nodig. Normaal is het niet zo'n probleem, met de directe middagvlucht van TAP, die vanaf Schiphol eerst naar Porto en dan naar Lissabon vliegt. Zo niet gisteren. Kort voor de geplande landingstijd in Porto, 16.20 uur lokale tijd (17.20 uur in Nederland) werden de inzittenden geïnformeerd dat er vanwege een staking van de luchtverkeersleiding geen toestemming kon worden verkregen om in Porto te landen. Om boven Porto te cirkelen was er niet voldoende brandstof aan boord, dus werd er rechtstreeks doorgevlogen naar Lissabon. Daar zouden we wel verder horen. Aankomst in de Portugese hoofdstad was om 17.15 uur lokale tijd, waarna er urenlang werd gewacht op een mogelijkheid om door te vliegen. De kreet "Take Another Plane", die ook wel voor TAP gebruikt wordt, deed dus weer eens opgeld, al waren het dit keer vooral de luchtverkeersleiders in Porto die het probleem veroorzaakten.

Tekst: René de Boer
Foto's: Rebocar Automotive Productions


porto_3

Buiten het vliegveld konden we in ieder geval de lokale taxi's bestuderen, en vaststellen dat naast de tot voor kort standaardkleuren voor Portugese taxi's, blauwgroen met zwart, ook de Duitse beige taxikleur (RAL 1015 "Hellelfenbein" - met dank aan Frederik's Friday Fact www.frederiksfridayfact.com) heeft inmiddels in Portugal zijn intrede gedaan. Met een taxi konden we echter niet naar Porto, omdat we onze bagage niet hadden...

porto_2

Er was een vliegtuig om 21.40 uur, maar dat had niet minder dan twee uur vertraging... Dat betekende dus nog langer wachten. Ard van den Eijnde, PR-manager van SEAT-importeur Pon Car, had voor zijn groep Nederlandse journalisten urenlang in de rij gestaan om een vlucht te regelen. En met hem uiteraard vele  andere landgenoten die in Lissabon gestrand waren.

porto_4

Uiteindelijk konden we ver na middernacht een bus in, die ons vervolgens naar een vliegtuig bracht, waarin we nog eens een half uur moesten wachten. Om 1.00 uur kozen we het luchtruim, een half uurtje later waren we in Porto en na nog een dik halfuur wachten op onze bagage en een aansluitend busritje waren we rond half drie (half vier Nederlandse tijd) in ons hotel. In totaal dus dertien uur onderweg geweest... met reistijd naar Schiphol en wachttijd daar zelfs ruim zestien uur! Ik ben al bij races in Amerika geweest waar ik van deur tot deur minder tijd kwijt was...

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet