NLS: Groeten van de 56e ADAC Barbarossa-Preis op de Nürburgring
De paddock was wat minder vol dan bij eerdere races, maar het was niettemin een mooie afsluiting van het seizoen
Medio november een race organiseren op de Nürburgring, dat is vragen om problemen, zo dachten velen. Toch pakte het goed uit, want de 56e ADAC Barbarossa-Preis, de laatste race van het seizoen in de Nürburgring Langstrecken-Serie, kon gewoon zoals gepland doorgang vinden. Geen sneeuw, geen regen, geen mist, terwijl je juist dat laatste op de Nürburgring ook zomaar, bijvoorbeeld, in augustus kunt hebben. Ja, het was fris, met lage eencijferige temperaturen, maar daar kun je je op kleden, en de winterbanden zaten toch al op de auto - uw redacteur was eind vorige maand al bij de start van de wereldbeker alpineskiën in het Oostenrijkse Sölden - dus stond niets een bezoek aan de Nürburgring meer in de weg. We legden ook nog het nodige vast voor de laatste "Groeten uit" vanuit de Eifel voor dit jaar.
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer
Ja, het was een kort nachtje, van vrijdag op zaterdag, want vrijdagavond waren we bij de prijsuitreiking van de Porsche Carrera Cup Benelux bij Porsche Centrum Brabant in Oisterwijk, en zaterdagochtend stond eerst nog de GT-race in Macau op het programma, die we natuurlijk ook wilden volgen. De koffie was dan ook meer dan welkom, terwijl het wereldnieuws in de ochtendkrant bepaald geen aanleiding tot vreugde gaf. Maar goed, er zijn ook positieve dingen om je aan vast te houden, en daartoe behoort zeker het vooruitzicht van een bezoek aan de Nürburgring!
De rit erheen verliep probleemloos, er was weinig verkeer op de vroege zaterdagochtend en onderweg, eenmaal buiten het zenderbereik van NPO Radio 1, was er de gelegenheid om een podcast uit de geweldige Duitse reeks 'Alte Schule - die goldene Ära des Automobils' te beluisteren, ditmaal met journalist en commentator Rainer Braun, die vorige week zijn 84e verjaardag vierde, en oud-Mercedes-sportdirecteur Norbert Haug, over verleden, heden en toekomst van de DTM. Eenmaal bij de Nürburgring aangekomen stopten we als altijd bij het tankstation Döttinger Höhe, om even de laatste nieuwtjes met eigenaar Joachim Retterath uit te wisselen en het slot van de kwalificatietraining op het grote beeldscherm te bekijken, onder het genot van een vers "Mettbrötchen" en een kop koffie.
Op het circuit was het tijd voor een rondgang door de pitstraat. Als altijd veel belangstelling voor de 'Grello'-Porsche van het team Manthey, die voor het eerst sinds het dramatische NLS-weekeinde in juni, waarbij er een persluchtcilinder ontplofte, weer aan de start stond op de Nordschleife, en voor het eerst met een Nederlandse rijder aan boord in de persoon van Morris Schuring.
Het HRT-team, net als Manthey gevestigd op het industrieterrein in Meuspath direct bij het circuit, beleefde zijn laatste optreden met Mercedes-AMG, want volgend jaar stapt de renstal van Hubert Haupt over naar Ford. Voor de speciale gelegenheid was de Mercedes van het team uitgevoerd in een dubbel kleurenschema: aan de linker kant van de auto het bruin van Merbag, aan de rechter kant het geel en blauw van sponsor Bilstein.
In de paddock stond intussen al een fraaie racetrailer van HRT met Ford-opschrift. Het is de bedoeling dat het team de Mustang in meerdere series gaat inzetten. Deelname aan de DTM is al officieel bevestigd, volgens het geruchtencircuit met Dirk Müller als een van de mogelijke rijders - het is al bekend dat Müller weliswaar bij Ford blijft, maar niet meer in de IMSA-serie uitkomt - terwijl daarnaast ook races op de Nürburgring en naar alle waarschijnlijkheid de GT World Challenge op het programma staan.
Na de dikke GT-auto's het andere uiterste in het deeelnemersveld, de Dacia, bij de vele fans op de Nürburgring populair als absolute 'underdog'.
Colin Caresani (r.) reed niet op de Nürburgring, maar was er wel, samen met manager en adviseur René Oudman. Zo'n laatste race van het seizoen is altijd goed voor het onderhouden of aanknopen van contacten.
Norman Simon, oud-coureur van onder andere Spyker (l.) en de stuwende kracht achter het online-platform OnGrid voor race-organisaties, troffen we vrijdagavond al bij de prijsuitreiking van de Porsche Carrera Cup Benelux in Oisterwijk en zaterdag op de Nürburgring. Hier met journalist en autosportkenner Gregor 'Mackie' Messer, die ook de nodige race-ervaring heeft, onder andere in de Formule Ford. Nog iets gemeenschappelijks: Simon en Messer komen beide uit Wiesbaden.
"Hee, jij bent dus ook niet in Macau", zei Dietmar Ponticelli van Audi Sport customer racing toen hij uw redacteur ontwaarde. Inderdaad kon uw verslaggever mede dankzij Audi jarenlang ter plekke verslag doen van de activiteiten in Macau, maar door de nog steeds voor velen onbegrijpelijke beslissing bij Audi om alle klantensportactiviteiten stop te zetten ten behoeve van het geplande Formule 1-programma - waarvan nog maar zeer de vraag is hoe succesvol dat gaat zijn, en of het gezien het zware weer waarin het Volkswagen-concern verkeert, zowel intern als extern nog te rechtvaardigen is - was er dit jaar noch voor Ponticelli, noch voor uw redacteur een reis naar Macau. Klantensport is voor Audi jarenlang een zeer succesvol businessmodel geweest, het besluit om daar zomaar de stekker uit te trekken is iets wat niemand in de paddock snapt. Op de Nürburgring dus maar een 'selfie' onder het motto: "Niet in Macau, maar in de Eifel". In de hoop dat we ooit nog eens samen naar Macau kunnen!