Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Kort nieuws week 42: Red Bull, puntentelling, Liberty, Haas

SI202409200249

De intriges in de Formule 1 zijn deze week weer volop opgelaaid – en (bijna uiteraard) staat het team van Red Bull weer volop in het middelpunt. Verder is de F1-puntentelling voor 2025 licht aangepast door de afschaffing van het punt voor de snelste ronde, stelt een Belgisch europarlementslid het monopolie van Liberty aan de kaak en maakte Haas eind vorige week een samenwerking met Toyota bekend.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Red Bull Racing


Red Bull moet van FIA illegaal trucje verwijderen
Het team van Red Bull – dat de laatste paar GP’s weer voorzichtig de weg naar boven had gevonden – is betrapt op de implementatie van een truc waarmee de rijhoogte van de RB20 tussen de kwalificatie en de race kan worden aangepast. De coureur of een monteur zou dit in parc fermé kunnen aanpassen via een schakelaar in de cockpit. Aanvankelijk maakte de FIA niet bekend welk team het was, maar gisteren kwam boven water dat het om Red Bull ging.

De truc van Red Bull doet denken aan de manier waarop het Brabham van Bernie Ecclestone het destijds mogelijk maakte om de rijhoogte van de BT49 aan te passen voor het cruciale moment van de meting. Omdat de FIA niet kan bewijzen dat het team het mechanisme daadwerkelijk heeft gebruikt, kiest de federatie voor de bekende weg: het uitvaardigen van een decreet dat de truc vanaf nu expliciet verbiedt. Het team ontkent uiteraard het gebruik ervan in alle toonaarden, net zoals Benetton in 1994 bij hoog en bij laag volhield dat het de ‘achtergebleven’ traction-control-software in de B194 niet gebruikt.

Punt voor snelste ronde afgeschaft
In een hele reeks van beslissingen van de FIA World Motor Sport Council zat deze week ook de afschaffing van het punt voor de snelste ronde vanaf 2025. Het punt werd in 2019 ingevoerd om wat extra actie tijdens de race te creëren, maar werd al gauw ‘misbruikt’ door coureurs die ruimte over hadden om in de laatste ronden een pitstop voor verse banden te maken. Zo gaf de snelste ronde geen eerlijk beeld meer van de relatieve snelheid tussen de auto’s en coureurs.

Het kunstmatige effect dat dit op de puntentelling had, werd een steeds grotere doorn in het oog van de meeste teams – met als ‘hoogtepunt’ het punt voor de snelste ronde dat Daniel Ricciardo in Singapore tijdens zijn laatste race veroverde, ten koste van Max Verstappens titelrivaal Lando Norris. Tegelijk besloot de WMSC om vanaf 2025 meer rookie-outings mogelijk te maken in de eerste vrije training op vrijdagen.

SI202409220528

Liberty vanuit België/Europa onder vuur
Intussen is de GP van België verder onder druk komen te staan door de actie van het Belgische europarlementslid Pascal Arimont. De Belg wil dat de Europese mededingingsautoriteit een onderzoek begint naar een mogelijk monopolie van F1-rechtenhouder Liberty Media. Arimont verwijst daarbij naar het eigendom van Liberty van niet alleen de Formule 1, maar ook de Formule E (via Liberty Global), de Formule 2, de Formule 3 en straks ook MotoGP. Ook de weigering om Andretti-Cadillac tot de F1 toe te laten, ziet Arimont als teken van een monopoliepositie. Die laatste kwestie wordt overigens ook onderzocht door de Amerikaanse mededingingsautoriteit.

Hoe in de praktijk een kampioenschap is te organiseren met méér eigenaren dan één, is uiteraard volstrekt onduidelijk – en feitelijk onmogelijk – dus de acties van Arimont mogen ook worden bezien in het licht van de huidige onderhandelingen van het circuit van Spa over de contractverlenging voor de GP van België. De actie van het parlementslid legt immers hoe dan ook een bom onder die onderhandelingen. Bij een vergelijkbare actie van eurocommissaris Karel van Miert tegen toenmalig rechtenhouder Bernie Ecclestone in 1997 dreigde Ecclestone ook toen al de stekker uit de Belgische GP te trekken.

Haas gaat samenwerking aan met Toyota
Eind vorige week kwam intussen het interessante nieuws dat Haas een samenwerking aangaat met Toyota Gazoo Racing, de wedstrijdarm van de grote Japanse autofabrikant. Vanuit de basis in Keulen gaat TGR het Amerikaanse team op diverse manieren technisch ondersteunen, van ontwerpdiensten tot onderdelenfabricage. TGR heeft in Keulen twee windtunnels staan waar Haas nu gebruik van kan maken. Ook TGR-coureurs, zoals die in het WEC, zullen bijdragen aan de ontwikkeling van de Haas-auto’s.

De samenwerking is geen schot voor de boeg voor de terugkeer van Toyota als F1-motorenleverancier, zo stelt zowel Haas als Toyota. Haas heeft voor zijn aandrijving een langdurige overeenkomst met Ferrari. De samenwerking met Toyota heeft de zegen van Ferrari, dat ook zijn windtunnel aan Haas beschikbaar blijft stellen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet