Coen Vink beste Nederlander in Renault Sport Clio Trophy
Coen Vink is zesde geworden in de race van de Renault Sport Clio Trophy. Ondanks een niet optimaal presterende motor wist de voormalige rallyrijder zich in de race netjes op te werken vanaf de twaalfde startpositie. Michael en Sebastiaan Bleekemolen hadden veel pech. Bleek senior kwam niet verder dan de twaalfde plaats doordat hij een gespinde auto raakte, Sebastiaan viel na een sterke inhaalrace uit met een defecte versnellingsbak.
Tekst: Roy van der Laan
Foto's: Gerrie Hoekstra en Rob Knotter
De Nederlandse brigade in de Renault Sport Clio Trophy telde zeven Nederlanders. Favorieten voor een ereplaats waren natuurlijk Coen Vink (winnaar van de eerste race op Monza) en Michael en Sebastiaan Bleekemolen, die dit seizoen vooral in Monaco goed scoorden. Coen Vink begon de strijd als best geklasseerde landgenoot op de vierde plaats in het tussenklassement, voor Michael Bleekemolen (zesde) en Sebastiaan Bleekemolen (achtste). De overige Nederlanders aan de start waren Peter van Merksteijn, Meindert van Buuren (rijdend onder het pseudoniem Vriend), Bert Ploeg en Fred Hehl.
Michael Bleekemolen kwalificeerde zich met de vijfde trainingstijd als beste van de Nederlanders. Coen Vink (twaalfde) en Sebastiaan Bleekemolen (vijftiende) stelden teleur. Vink zocht de verklaring in zijn motor, die moe begint te worden. "Ik rijd vanaf de eerste race vorig jaar met dezelfde motor. Het wordt nu tijd voor een nieuwe", constateerde hij. Sebastiaan kon geen verklaring vinden voor zijn tegenvallende trainingsresultaat. "Sinds ik in Monaco tweede ben geworden en in de tweede race aldaar van de baan werd geramd, gaat het niet meer", aldus Bleek junior. "Het vervelende is, dat ik geen verklaring heb waarom het niet gaat."
Synchroon spin
Vader en zoon Bleek baarden in de eerste tijdtraining opzien door op een halfnatte baan synchroon te spinnen. "We reden achter elkaar de Hunserug op, bij het opschakelen gingen we tegelijkertijd achterstevoren", aldus Michael. "Gelukkig raakten we elkaar niet." Sebastiaan raakte slechts zachtjes de vangrail, Michael kon zonder schade verder. De Fransman Guilllaume Greuet reed de snelste tijd, hij werd op de eerste startrij geflankeerd door de Duitser Ralf Fruckenmueller.
Duizend excuses
Michael Bleekemolen viel in de beginfase terug nadat hij tegen de gespinde Clio van Jerome Policand was gereden. "Ik reed vlak achter Policand toen hij spinde. Ik dacht dat ik hem nog kon ontwijken, maar ik raakte zijn auto net met mijn achterwiel. Jerome heeft wel duizend keer zijn excuses aangeboden." Doordat de ophanging van zijn achterwiel was ontzet, spinde Michael later nog een keer. Hij werd uiteindelijk toch nog twaalfde.
Coen Vink vocht zich in de race sterk naar voren. "In het begin van de race heb ik getracht om in het hectische strijdgewoel zo ver mogelijk naar voren te komen, in het laatste deel van de race heb ik mijn zesde plaats geconsolideerd", vertelde hij. "Ik merkte nu overduidelijk dat mijn motor helemaal op is. Op de rechte stukken en in langzamere bochten kwam ik gewoon snelheid tekort."
Sebastiaan Bleekemolen reed vanaf de vijftiende startpositie een erg fraaie inhaalrace, die hem tot op de zevende plaats bracht. Helaas begaf de versnellingsbak het toen. "Zonde, want het ging echt geweldig", aldus Bleek junior.
Van de overige Nederlanders zag Peter van Merksteijn de finish als zestiende, Meindert van Buuren eindigde als twintigste en Fred Hehl als dertigste. De zege was voor de Duitser Ralf Druckemueller, voor Luca Rangoni (I) en Andrea Bellichi (I).
Uitslag:
1. Ralf Druckenmueller D 16 ronden in 30:54.756
2. Luca Rangoni I op 0,925
3. Andrea Bellichi I op 1,308
4. Guillaume Greuet F op 1,591
5. Matthias Andersson S op 16,331
6. Coen Vink NL op 19,261
12. Michael Bleekemolen NL op 41,350
16. Peter van Merksteijn NL op 55,049
20. Meindert van Buuren NL op 1:03.695
30. Fred Hehl NL op 2 ronden
31. Sebastiaan Bleekemolen NL op 4 ronden