Formule E: Porsche-rijder Pascal Wehrlein wereldkampioen na dramatische finale in Londen, Rowland laatste racewinnaar van het seizoen
Porsche-rijder Pascal Wehrlein is de eerste Duitse wereldkampioen in de Formule E
Je kunt van alles van de Formule E vinden, maar spannend is het wel. Dat bleek eens te meer tijdens de 16e en afsluitende race van het seizoen 2016, waarin de beslissing in de titelstrijd in de allerlaatste ronden viel. Opnieuw delfde Jaguar het onderspit: Cassidy strandde na contact en een lekke band, bij Evans functioneerde de activatie van de ‘attack mode’ niet. Daarmee was de weg naar de titel vrij voor Porsche-rijder Pascal Wehrlein, die aan de tweede plaats achter winnaar Oliver Rowland (Nissan) genoeg had om zich tot eerste Duitse Formule E-wereldkampioen te laten huldigen. Na Jake Dennis met de klanten-Porsche van Andretti vorig jaar is het nu de tweede titel op rij voor Porsche.
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto’s: FIA Formule E
Na een teleurstellende zaterdag was Nick Cassidy in de kwalificatie op zondag weer in goede vorm. De Jaguar-coureur behaalde de pole-position met een tijd van 1:10,323 seconden, voor Maserati-rijder Maximilian Günther. Daarachter Cassidy’s land- en teamgenoot Mitch Evans en Porsche-rijder Pascal Wehrlein, na zijn overwinning van gisteren de leider in het titelklassement. Daarmee staan de drie titelkandidaten, na de drie punten voor Cassidy vanwege zijn pole-position op slechts vier punten van elkaar, allemaal op de eerste twee startrijen. Robin Frijns, wiens deelname na zijn crash van gisteren nog afhing van toestemming van de artsen, kwalificeerde zich als vijfde, voor de beide DS-Penske-rijders Vergne en Vandoorne en Sam Bird als snelste McLaren-coureur. Voor Nyck de Vries (Mahindra) was er ditmaal niet veel te halen: daags na zijn sterke inhaalrace moest hij genoegen nemen met de laatste startplaats.
Laatste start van het seizoen
Cassidy pakt de kop bij de start, Evans passeert Günther en neemt de tweede paats over. Daarachter Günther, Wehrlein, Frijns, Vergne, Vandoorne, Bird, Rowland en Félix da Costa. Geen problemen in de eerste ronde, anders dan gisteren. Dennis en Mortara komen in de tweede ronde met elkaar in botsing, voor beide is de race ten einde. Vanwege de beide gestrande auto’s komt de safety-car in actie.
In de vijfde ronde wordt de race weer vrijgegeven. Geen positiewisselingen bij de herstart, Evans schermt Cassidy af, dan een gaatje naar Günther, die op zijn beurt Wehrlein achter zich heeft. Evans plaatst vervolgens een aanval op Cassidy, maar zonder succes. Frijns en Vergne zijn de eersten die de ‘attack mode’ activeren, Frijns de korte, Vergne de lange variant. Wehrlein valt Günther aan en pakt in de zevende ronde de derde plaats ten koste van zijn landgenoot. Bird crasht in dezelfde ronde met Daruvala. Safety car, de tweede. Frijns heeft net voor de tweede keer de ‘attack mode’ geactiveerd, wat best eens een belangrijk voordeel zou kunnen zijn. Daruvala rijdt met een zwaar gehavende auto de pits in.
Evans krijgt de instructie om bij de herstart wat ruimte te laten voor Cassidy, zodat die zonder verlies de ‘attack mode’ kan activeren. Herstart in ronde tien. Cassidy haalt inderdaad extra vermogen en sluit voor Evans weer aan. Evans is niet echt blij, maar doet vooralsnog wat er van hem gevraagd wordt. In de 14e ronde haalt Cassidy voor de tweede keer extra vermogen, Evans pakt de leiding en ook Wehrlein passeert Cassidy, die als derde weer aansluit. Het radioverkeer is interessant… Ook interessant is dat Wehrlein twee procent meer energie heeft dan Evans voor hem.
Cassidy, met extra vermogen, opent de aanval op Wehrlein, maar vooralsnog zonder succes. In de 17e ronde valt Frijns terug van de zesde naar de negende plaats. Wehrlein valt in de 20e ronde Evans aan, die duidelijk langzamer is, maar Evans verdedigt de leiding. Vanaf de 20e ronde wordt er eindelijk een beetje gas gegeven (ja, verkeerde beeldspraak). Evans krijgt een waarschuwing voor ‘moving under braking’ in zijn poging om Wehrlein achter zich te houden.
Evans (l.) en Wehrlein streden op het scherpst van de snede
Wehrlein houdt de druk erop, maar zowel Evans als Wehrlein moeten nog beide ‘attack modes’ halen. Félix da Costa en Vergne strijden om de vijfde plaats en wisselen driemaal van positie. Wehrlein probeert het keer op keer, maar Evans blokkeert voor wat hij waard is. In de 29e ronde wordt Cassidy, met een lekke band door contact met Félix da Costa, door Günther in de rondte getikt en rijdt met schade de pits in. Daarmee is de kans voor Cassidy verkeken. Evans en Wehrlein halen beide ‘attack mode’, waarmee Rowland aan de leiding komt. Opnieuw komt de safety-car de baan op. Bij Evans en Wehrlein is de activatie van de ‘attack mode’ niet gelukt omdat de safety-car op de baan was. Dat zou betekenen dat de twee een tijdstraf krijgen. Herstart in ronde 31. Rowland leidt voor Evans, Wehrlein, Félix da Costa, Buemi, Vergne, Müller, Vandoorne, Frijns en Di Grassi.
Rowland laat Evans weer voorbij, omdat er een onderzoek loopt vanwege inhalen onder safety-car. Er worden drie ronden bij de race-afstand opgeteld. Wehrlein activeert in ronde 32 zijn eerste ‘attack mode’. Wehrlein haalt in de 33e ronde zijn tweede ‘attack mode’. Evans probeert het ook, maar bij hem lukt dat niet, zodat Evans nog een keer de omweg moet maken. Dat zou dus weert een voordeel voor Wehrlein kunnen zijn. In de 34e ronde probeert Evans het opnieuw, nu lukt het wel. Wehrlein gaat er voorbij en pakt daarmee de tweede plaats. Is dat de beslissing om de WK-titel? Cassidy parkeert zijn auto en is uit de race.
Een dolgelukkige Pascal Wehrlein viert het winnen van de titel
Rowland wint de race, maar dat interesseert eigenlijk nauwelijks niemand na de spectaculaire titelstrijd. Wehrlein eindigt als tweede en is daarmee zeker van de wereldtitel. Evans rijdt in de laatste ronde zo langzaam mogelijk, om ervoor te zorgen dat hij geen ‘attack mode’ meer over heeft. Zo wordt hij derde en wint Jaguar in ieder geval nog de teamtitel. Wehrlein is wereldkampioen met een totaal van 199 punten, voor Evans met 192 en Cassidy met 178.
Nissan-teambaas Tomaso Volpe zorgt voor verkoeling bij zijn rijder, racewinnaar Oliver Rowland