Formule 2: Verschoor raakt op Hungaroring opnieuw zege kwijt maar pakt alsnog podium, Antonelli grijpt eerste hoofdrace-overwinning
Richard Verschoor (Trident) leek na zijn pechreeks van de afgelopen weekend hard terug te slaan met een mooie zege in de F2-sprintrace op de Hungaroring, maar de Nederlander werd voor de tweede keer dit jaar na een overwinning gediskwalificeerd. Zo vielen de wedstrijden in Hongarije in handen van Kush Maini (Virtuosi) en Andrea ‘Kimi’ Antonelli (Prema). De jonge Italiaan greep de winst na een dubbele safetycarperiode in de hoofdrace, die extra voordelig bleek voor de coureurs op de alternatieve strategie – al maakte de Mercedes-junior het karwei vervolgens genadeloos af. Ook Verschoor profiteerde optimaal en maakte iets van zijn weekend goed met een mooie derde plaats.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: Dutch Photo Agency
Nadat Zane Maloney voor Rodin de snelste was geweest in de vrije training, trok Paul Aron (Hitech) later op de vrijdag het initiatief naar zich toe door de pole te pakken. Op de derde plaats was Isack Hadjar (Campos) niet verweg – de man die Aron net van de kop van het klassement had verdrongen – maar het was een mooi antwoord van de Est. Enzo Fittipaldi vierde zijn verjaardag intussen op een feestelijke manier door voor VAR naar de tweede tijd te rijden. Achter Hadjar volgden Gabriel Bortoleto (Virtuosi), Victor Martins (ART), Dennis Hauger (MP) en Antonelli. De snelste van de ochtend, Maloney, kwam niet verder dan de achtste tijd, maar dat gaf hem wel een plek op de tweede rij voor de sprintrace. Op de voorste rij van die startopstelling zouden we opnieuw Maini aantreffen, die de laatste paar weekenden een talent heeft ontwikkeld voor een kwalificatie op de eerste paar rijen van de sprintrace.
De grootste opsteker was echter voor Verschoor, die met een tiende tijd met zijn neus in de boter viel. F1-promovendus Bearman kwam na zijn FP1-sessie in de Formule 1 van die ochtend intussen weer niet verder dan de 14e tijd in de Formule 2, wat nogmaals benadrukt dat F1-teams niet meer naar de prestaties in de opstapklassen kijken, maar puur op hun eigen testdata afgaan – een bedenkelijke ontwikkeling voor de Formule 2, dat daarmee het risico loopt tot bezigheidstherapie te verworden voor de talenten die de Formule 1 toch al in het vizier heeft, terwijl de rest voor spek en bonen meerijdt.
Op zaterdag profiteerde Verschoor vervolgens maximaal van de pole position die hem voor de sprintrace was gegund. Aanvankelijk moest de Nederlander de snel gestarte Antonelli laten voorgaan, maar de Mercedes-junior hoorde bij de grote groep coureurs die de zachte band niet tot het einde van de sprint heel wist te houden. Verschoor kwam halverwege de wedstrijd terug en reed vervolgens weg van Maini, die de hele race in zijn schaduw zou blijven. Martins reed ijzersterk naar de derde plaats, want hij was net als Hauger (vijfde) een van de weinigen die de zachte compound wel tot het einde goed wist te houden.
Dat gold duidelijk niet voor Fittipaldi, wiens linkervoorband door het vele blokkeren zelfs aan flarden sloeg, en evenmin voor Bearman, die in de slotfase uit de punten viel. De koplopers in het kampioenschap – Hadjar en Aron, ook allebei op hard gestart – profiteerden daarvan door allebei naar puntenklasseringen te sturen, evenals Haugers teamgenoot, Franco Colapinto. Er zaten drie plekken en dus drie punten tussen Hadjar en Aron, maar omdat de Est twee punten mocht bijschrijven vanwege zijn pole, liep de klassementsleider één puntje uit.
Enkele uren na de finish volgde echter alsnog het dramatische nieuws: Verschoor was gediskwalificeerd vanwege een te ver afgesleten plank op de bodemplaat. Tot overmaat van ramp was het niet de eerste keer dat de Nederlander dit jaar een overwinning kwijtraakte. In maart gebeurde dat al in Djedda, toen door een throttle map-slordigheid van zijn team, dat deze keer opnieuw onnodig de grens van het toelaatbare opzocht en over het randje duikelde. In totaal was het zelfs de derde keer dat Verschoor in dienst van Trident een zege verloor, want in 2022 werd de Nederlander op de Red Bull Ring gediskwalificeerd nadat zijn auto te weinig brandstof over had in de benzinetank. Door de diskwalificatie van Verschoor streek Maini zijn eerste F2-overwinning op en schoof achter de Indiër iedereen een plaatsje op. Dat had als gevolg dat Juan Manuel Correa (DAMS) het laatste punt voor zich opeiste na een spectaculaire actie waarin hij en zijn teamgenoot Jak Crawford aan twee kanten Bearman passeerden.
In de hoofdrace viel het muntje vervolgens twee keer een andere kant op, dankzij twee cruciale safetycarperiodes die aanvankelijk de coureurs op soft het voordeel schonk en daarna juist de auto’s op de alternatieve strategie. De eerste neutralisatie kwam tot stand door Aron, die slecht wegkwam van de pole en terugviel naar de zevende plaats. In zijn ijver om terug naar voren te sturen beukte de Est in de zevende ronde Maloney eraf, waarna beide auto’s tot stilstand kwamen. De safety car bood zo een ‘gratis’ pitstop voor koplopers Martins, Bortoleto en Fittipaldi. Martins leek zo op een onbedreigde zege af te stevenen, totdat Amaury Cordeel (Hitech) er keihard afging en op twee derde van de wedstrijd een nieuwe neutralisatie afdwong. Zo kregen ook de koplopers op de alternatieve strategie – Antonelli en Verschoor – een gratis stop. Na de groene vlag stuurde Antonelli onverbiddellijk van de vijfde naar de eerste plaats, om met 12 seconden voorsprong te winnen. Verschoor deed in zijn spoor hetzelfde door van de negende naar de derde plaats te rijden. Met de woede nog in zijn lijf weigerde de Nederlander dat resultaat met zijn team te vieren.
De haast van Aron was trouwens goed te verklaren, want het eerste drama had zich al vóór de race voltrokken: Campos stuurde Hadjar te laat naar buiten, waardoor die niet meer uit de pitstraat mocht. Kortom, een uitgelezen kans voor Aron om in te lopen, maar de Est vergooide ‘m. Van achteraan reed klassementsleider Hadjar een kansloze wedstrijd, zeker na de tweede safety car, toen alle achterhoedecoureurs op de zachte band hem voorbijstaken. Door de uitvalbeurten van Aron en Maloney bleef de schade voor de Red Bull-junior van Campos beperkt: Hadjar zag alleen Bortoleto naar de derde plaats in de tussenstand opklimmen. Fittipaldi en Hauger scoorden intussen prima voor respectievelijk VAR en MP.
FIA F2, Hungaroring, 20-21 juli 2024
Race 1
DQ. Richard Verschoor - Trident - 28 ronden, 44'27"360
1. Kush Maini - Virtuosi - 1"575
2. Victor Martins - ART - 11"139
3. Isack Hadjar - Campos - 16"580
4. Dennis Hauger - MP Motorsport - 26"218
5. Franco Colapinto - MP Motorsport - 27"736
6. Paul Aron - Hitech - 34"400
7. Taylor Barnard - PHM - 39"026
8. Juan Manuel Correa - DAMS - 42"479
9. Jak Crawford - DAMS - 50"929
10. Oliver Bearman - Prema - 54"188
11. Rafael Villagómez - Van Amersfoort - 55"596
12. Ritomo Miyata - Rodin - 56"240
13. Zane Maloney - Rodin - 56"488
14. Andrea Kimi Antonelli - Prema - 56"683
15. Roman Stanek - Trident - 56"877
16. Gabriel Bortoleto - Virtuosi - 57"648
17. Pepe Martí - Campos - 59"012
18. Joshua Dürksen - PHM - 1'01"397
19. Zak O’Sullivan - ART - 1'06"277
20. Amaury Cordeel - Hitech - 1'07"438 *
21. Enzo Fittipaldi - Van Amersfoort - 1 ronde
* 10" tijdstraf
Race 2
1. Andrea Kimi Antonelli - Prema - 36 ronden
2. Victor Martins - ART - 12"528
3. Richard Verschoor - Trident - 13"355
4. Gabriel Bortoleto - Virtuosi - 14"819
5. Enzo Fittipaldi - Van Amersfoort - 18"516
6. Dennis Hauger - MP Motorsport - 19"179
7. Kush Maini - Virtuosi - 20"270
8. Ritomo Miyata - Rodin - 20"498
9. Taylor Barnard - PHM - 21"193
10. Rafael Villagómez - Van Amersfoort - 23"310
11. Roman Stanek - Trident - 24"882
12. Pepe Martí - Campos - 26"705
13. Franco Colapinto - MP Motorsport - 28"408
14. Zak O’Sullivan - ART - 31"105
15. Oliver Bearman - Prema - 31"507
16. Juan Manuel Correa - DAMS - 31"883
17. Jak Crawford - DAMS - 32"868
18. Isack Hadjar - Campos - 33"754
19. Joshua Dürksen - PHM - 44"655 *
* 10" tijdstraf
Uitgevallen
Amaury Cordeel
Zane Maloney
Paul Aron
Stand kampioenschap
1.Hadjar 140; 2.Aron 122; 3.Bortoleto 110; 4.Maloney 101; 5.Colapinto 96; 6.Antonelli 85; 7.Crawford 84; 8.Hauger 79; 9.Maini 74; 10.Fittipaldi 58; 11.Martins 57; 12.O’Sullivan 42; 13.Martí 38; 14.Bearman 34; 15.Verschoor 32; 16.Correa 31; 17.Cordeel 25; 18.Dürksen 24; 19.Miyata 23; 20.Barnard 18; 21.Stanek 14; 22.Villagómez 9.