Formule 2: Bearman en Bortoleto zegevieren op Red Bull Ring, geen succes voor Verschoor
Oliver Bearman (Prema) en Gabriel Bortoleto (Virtuosi) hebben in Oostenrijk de overwinningen in de Formule 2-wedstrijden op de Red Bull Ring naar zich toegetrokken. Bearman maakte op zaterdag iets goed van het nachtmerrieseizoen van Prema, voordat het team de volgende dag in het bekende patroon terugviel, terwijl de Braziliaanse McLaren-junior Bortoleto op zondag een sterke wedstrijd besloot met zijn eerste F2-zege. Paul Aron (Hitech) blijft het klassement aanvoeren en hield zijn voorsprong op Isack Hadjar (Campos) constant. Richard Verschoor (Trident) kon intussen zijn succes op de Red Bull Ring van 2023 niet herhalen. Na een mislukte kwalificatie kon de Nederlander zonder punten naar huis.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: Dutch Photo Agency
Dennis Hauger sloeg voor MP Motorsport op vrijdag de eerste slag door de pole te pakken, nipt voor een andere verrassende rookie, naast de leider in het kampioenschap. De Paraguyaan Joshua Dürksen (PHM) waagde net als Kimi Antonelli (Prema) de sprong van FRECA naar F2, maar doet het ondanks diens suspecte FRECA-vorm beter dan de Italiaan, wiens prestaties er steeds bleker uitzien. Ook oud-F3-kampioen Victor Martins (ART) en de winnaar van vorig jaar, Verschoor, haalden de top-tien niet, wat de onvoorspelbaarheid van de Formule 2 in 2024 alleen maar groter maakt. In dit seizoen met nieuwe auto’s lijkt het er bovendien op dat sommige teams (Hitech, Virtuosi, PHM, MP en aanvankelijk ook Rodin) de nieuwe Dallara structureel beter in de vingers hebben, terwijl Campos regelmatig uitblinkt door pech en DAMS, VAR, Trident en Prema zeer wisselend presteren. Die sensationele debutant die het klassement aanvoert, Paul Aron, kwalificeerde zich intussen als vijfde, na een wilde spin tijdens zijn laatste poging, terwijl zijn naaste rivaal Hadjar halverwege de sessie op pole stond toen zijn motor het begaf. De Fransman viel uiteindelijk terug naar de zevende plaats.
Antonelli’s teamgenoot Bearman mocht door zijn negende tijd van de eerste rij starten in de sprintrace, met op pole Kush Maini (Virtuosi). Bearman wist vervolgens eindelijk de ban te breken voor Prema door bij de start meteen de kop over te nemen van de wegkrabbelende Maini en niet meer om te kijken. Red Bull-junior Pepe Martí (Campos) kwam nog dichterbij, maar de pogingen van de Spanjaard bleken onvoldoende. Diens teamgenoot Hadjar maakte intussen een kostbare fout in de openingsronde, waardoor hij terugviel naar de 12e plaats. Daarvandaan kon hij geen terrein meer goedmaken. Dat was koren op de molen van Aron, want de Estse ‘Mister Consistency’ stuurde vaardig naar een derde plaats. Daarmee gaf hij vervolg aan een opzienbarende reeks: in elk F2-raceweekend tot nu toe wist Aron een podiumplek te bemachtigen.
Na zijn tegenvallende start fungeerde Maini vooral als rijdende chicane voor zijn tegenstanders, maar zijn teamgenoot Bortoleto, Aron, Hauger en Crawford wisten de Indiër allemaal te verschalken. Het enige noemenswaardige feit dat vervolgens nog te vermelden valt in een race zonder uitvallers, was de mislukte inhaalpoging in de laatste ronde van Franco Colapinto op zijn teamgenoot Hauger, die in een spin resulteerde. De Argentijn viel daarmee buiten de punten. Met zijn derde plek kon Aron bovendien dubbel profiteren boven aan de ranglijst, omdat Maloney evenmin wist te scoren. Ook voor Antonelli, Verschoor en de VAR-auto’s zat er niet meer in dan roemloze ritten buiten de top-tien. Het krediet dat de meeste kenners Antonelli gaven in de openingsfase van het seizoen, begint nu voorzichtig op te raken. De invloed van alle aandacht rondom zijn persoon kan daarbij geen positieve rol hebben gespeeld.
De volgende dag kwam de Italiaanse tiener – na nota bene een sterke opmars in de openingsronde – niet weg uit de pits bij zijn bandenstop, om als 15e te eindigen, niet ver achter poleman Hauger, die afsloeg op de dummy grid en achteraan moest starten. Vervolgens bleef ook Maloney stilstaan op de echte grid, zodat nog een titelfavoriet puntloos zou blijven. Voor MP maakte Colapinto echter veel goed door als enige de alternatieve strategie voor zich te laten werken en naar een tweede plaats te sturen achter winnaar Gabriel Bortoleto. Die verschalkte al gauw de vroege leider Dürksen, om daarna de vroeg gestopte Martí te passeren en naar een sterke overwinning te rijden. Martí had vijf seconden winst gepakt door nét voor het afkondigen van een virtual safety car naar binnen te komen voor zijn bandenwissel.
Achter Bortoleto leek Hadjar even kansen te hebben, maar die verspeelde te veel tijd achter zijn teamgenoot Martí, die vervolgens door het team opzij werd bevolen. Daarna duurde de discussie over de Campos-radio voort tot aan de finish, omdat Hadjar zijn banden niet meer goed aan de praat kreeg na zijn ronden op de staart van de andere Red Bull-auto. Daarna bleek Martí weer over de snellere auto te beschikken. Toch werd de Spanjaard bevolen om achter de Fransman te blijven, terwijl zij beiden een vliegende Colapinto voorbij moesten laten.
Aron werd vijfde, maar viel vanwege een tijdstraf wegens te wild verdedigen ten opzichte van Hadjar nét terug achter Enzo Fittipaldi, die voor VAR eindelijk weer eens prima wist te scoren. Daarachter volgden Dürksen en Amaury Cordeel, die ook voor de alternatieve strategie had gekozen. Bearman viel uit na lange tijd tweede te hebben gereden achter Colapinto, eveneens op de alternatieve strategie, maar het tempo van de Argentijn sowieso niet kon volgen. Richard Verschoor kon ondanks een sterke openingsronde opnieuw geen potten breken: het contrast met 2023 was groot.
UPDATE: Pepe Martí werd na een uur of vier alsnog beboet met een tijdstraf van 30 seconden, wat het equivalent is van een stop-and-go van 10 seconden tijdens de race. Na onderzoek bleek dat de Spanjaard toch tijdens de virtual safety car in de beginfase de pitstraat in was gereden. Martí valt daardoor ver buiten de punten, terwijl iedereen na hem een plekje opschuift.
FIA F2, Red-Bull-Ring, 29-30 juni 2024
Race 1
1. Oliver Bearman - Prema - 28 ronden, 37'22"959
2. Pepe Martí - Campos - 1"751
3. Paul Aron - Hitech - 3"003
4. Gabriel Bortoleto - Virtuosi - 3"655
5. Dennis Hauger - MP Motorsport - 11"030
6. Jak Crawford - DAMS - 11"677
7. Kush Maini - Virtuosi - 13"703
8. Joshua Dürksen - PHM - 13"887
9. Zak O’Sullivan - ART - 15"866
10. Victor Martins - ART - 19"852
11. Franco Colapinto - MP Motorsport - 21"546
12. Taylor Barnard - PHM - 22"305
13. Isack Hadjar - Campos - 22"857
14. Enzo Fittipaldi - Van Amersfoort - 23"629
15. Andrea Kimi Antonelli - Prema - 23"728
16. Juan Manuel Correa - DAMS - 26"445
17. Zane Maloney - Rodin - 27"184
18. Amaury Cordeel - Hitech - 27"597
19. Rafael Villagómez - Van Amersfoort - 28"250
20. Richard Verschoor - Trident - 29"804
21. Roman Stanek - Trident - 29"884
22. Ritomo Miyata - Rodin - 46"914
Race 2
1. Gabriel Bortoleto - Virtuosi - 40 ronden, 53'39"322
2. Franco Colapinto - MP Motorsport - 4"296
3. Isack Hadjar - Campos - 5"553
4. Enzo Fittipaldi - Van Amersfoort - 11"399
5. Paul Aron - Hitech - 11"437 *
6. Joshua Dürksen - PHM - 12"562
7. Amaury Cordeel - Hitech - 22"557
8. Taylor Barnard - PHM - 27"634
9. Zak O’Sullivan - ART - 32"180
10. Jak Crawford - DAMS - 32"244
11. Victor Martins - ART - 32"613
12. Dennis Hauger - MP Motorsport - 33"470
13. Andrea Kimi Antonelli - Prema - 34"724
14. Juan Manuel Correa - DAMS - 35"143 *
15. Pepe Martí - Campos - 36"035 ***
16. Rafael Villagómez - Van Amersfoort - 49"792
17. Kush Maini - Virtuosi - 51"433
18. Roman Stanek - Trident - 1'05"494 **
* 5" tijdstraf
** 10" tijdstraf
*** 30" tijdstraf
Uitgevallen
Ritomo Miyata
Richard Verschoor
Oliver Bearman
Zane Maloney
Stand kampioenschap
1.Aron 117; 2.Hadjar 106; 3.Bortoleto 85; 4.Maloney, Colapinto 75; 6.Crawford 66; 7.Hauger 62; 8.Maini 52; 9.Antonelli 48; 10.Fittipaldi 44; 11.O’Sullivan 42; 12.Martí 37; 13.Correa 30; 14.Bearman 28; 15.Cordeel 25; 16.Dürksen 24; 17.Martins 21; 18.Miyata 19; 19.Verschoor 17; 20.Barnard 14; 21.Stanek 13; 22.Villagómez 8.