Formule 3: Goethe en Meguetounif verdelen de winst op Imola, veel verwarring door beslissingen achter de groene tafel

Even leek Van Amersfoort Racing op Imola zijn derde F3-overwinning in het nieuwe FIA-tijdperk te hebben binnengehaald. Maar in een F2/F3-weekend waarin het rondom de groene tafel drukker was dan ooit, raakte Noel León zijn debuutoverwinning zes uur later alsnog kwijt. Oliver Goethe (Campos) en Sami Meguetounif (Trident) werden zo de winnaars in het eerste Europese raceweekend van het seizoen 2024. Laurens van Hoepen (ART) scoorde op zaterdag wel, maar viel op zondag buiten de punten.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: Dutch Photo Agency
In de kwalificatie was er net zoals in de Formule 2 sprake van een teruggedraaide beslissing – en eentje die zeer beslissend bleek te zijn voor het raceverloop van de volgende dag. Precies Goethe werd immers aanvankelijk teruggezet naar de 13e plaats, maar kreeg uiteindelijk zijn zevende plaats terug, wat op zaterdag een kansrijke vijfde startplek opleverde op de omgekeerde grid voor de eerste 12.

Vooraan schitterde intussen Trident-trio Santiago Ramos, Leo Fornaroli en Sami Meguetounif. Samen eisten ze een 1-2-3 voor het team op, terwijl het Prema-drietal Arvid Lindblad, Dino Beganovic en Gabriele Minì er een Italiaanse top-zes van maakten. Laurens van Hoepen reed naar een sterke achtste plek, vóór Luke Browning (Hitech) en het ‘Nederlandse’ driespan Tim Tramnitz (MP), León (VAR) en Kacper Sztuka (MP). De derde MP-coureur, Alex Dunne, werd als kersverse McLaren-junior echter gediskwalificeerd wegens een technische onvolkomenheid en moest dus twee keer als laatste vertrekken.

De sprintrace liep vervolgens uit op een verbazingwekkende chaos, met vier safety cars, een VSC, een straffenregen en een uitslag die vele uren na de wedstrijd nog niet definitief was. Dat laatste begint een onhebbelijke en bovendien steeds vaker terugkerende gewoonte te worden in zowel de Formule 2 als de Formule 3, die bij kijkers de vraag oproept waarnaar ze hebben zitten kijken.
Deze keer kwam voorlopig winnaar León niet als eerste over de streep, door straffen tijdens de race voor zijn podiumgenoten Goethe en Tramnitz, maar ook naar de Mexicaan van VAR liep uren later nog een onderzoek. Hij zou één bocht te lang zijn banden hebben opgewarmd achter de safety car. Ook de straffen voor Goethe en Tramnitz ontstonden achter diezelfde laatste safety car. De twee haalden onder permanent geel leider León bij, zoals van hen mocht worden verwacht, en bleven vervolgens netjes binnen tien wagenlengtes van hun voorganger. Toch zouden zij zich niet aan hun delta-snelheid achter de safety car hebben gehouden. Na afloop bleek dat zoiets mogelijk was doordat de safety car zelf te snel zijn rondjes reed – zo werden de twee van organisatiewege klemgezet tussen twee regels.

En dus kon de toeschouwer er zijn horloge op gelijkzetten dat de uitslag zes uur later alsnog op z'n kop zou worden gezet: León raakte zijn overwinning kwijt, terwijl Goethe en Tramnitz juist weer elk een plek opschoven. Zo gebeurde het voor de tweede keer in hetzelfde weekend dat straffen achteraf werden teruggedraaid. Het blijft een moeilijke keuze: te snel gegeven onterechte straffen zijn net zo onbevredigend als beslissingen die pas uren nadien volgen. Nóg onbevredigender is het als er zoals dit weekend sprake is van een optelsom van beide. Minder regels zou vanzelf iets oplossen, maar een groot deel van de sportieve regels zijn er niet voor niets, zeker als je jonge honden in toom wilt houden. Toch blijft het feit dat de fan nu soms wordt opgescheept met een kijkspel dat te verwarrend is om te volgen.

In de sprintrace verspeelde klassementsleider Browning intussen kostbare punten door een onhandige aanval op Sztuka, die de Pool overleefde, om vervolgens zijn eerste F3-punten te pakken. Wel verloor hij een plek aan Beganovic, die vierde werd. Minì hield de hele race Van Hoepen achter zich, die wel weer twee punten bijschreef bij zijn totaal.

Gelukkig revancheerde de F3-grid zich met een relatief beheerste én vermakelijke hoofdrace op zondag. Van de drie Trident-auto’s aan kop nam Fornaroli eerst het initiatief, totdat in de vijfde ronde zijn Dallara opeens op mysterieuze wijze inhield en vier auto’s doorliet. Daarna pakte de Mécachrome-motor in zijn auto gewoon weer op, waarna de Italiaan zijn weg kon vervolgen. Goethe profiteerde ervan, na zeer beslist vanaf de zevende startplek naar voren was gestormd en er lange tijd een dubbelslag van leek te maken. Tegen het slot bleek de Duitse Deen toch te veel van zijn banden te hebben gevergd, zodat Meguetounif alsnog voor Trident kon gloriëren.

Goethe wist vervolgens wel Fornaroli achter zich te houden voor de tweede plaats, maar de derde plaats was voor Fornaroli genoeg om de kop in het kampioenschap over te nemen. Browning, Beganovic, Minì en Lindblad eisten de plekken onder het podium voor zich op. Minì deed dat nadat hij bij de start was teruggevallen naar de 12e plaats. Poleman Ramos smeet in de openingsfase te veel met zijn auto en zakte daardoor als een baksteen naar de achtste plaats. Ook Van Hoepen had te veel van zijn banden gevraagd. Aanvankelijk reed de Nederlander achtste, zonder druk te kunnen zetten op de zevende plaats, om vervolgens vanaf de 16e ronde elke ronde een plek te verliezen. Tijdstraffen voor Stenshorne en León betekenden dat hij toch nog als 13e werd geklasseerd. Campos-coureurs Mari Boya en Sebastian Montoya reden sterke inhaalraces tot in de punten, maar MP-duo Tramnitz en Sztuka zakte daaruit juist weg. MP’s Alex Dunne en VAR’s Sophia Flörsch vielen in positieve zin op met elk een indrukwekkende opmars vanuit het achtervield.
FIA F3, Imola, 18-19 mei 2024
Race 1
1. Oliver Goethe - Campos - 18 ronden, 34’19”754
2. Tim Tramnitz - MP Motorsport - 2”158
3. Noel León - Van Amersfoort - 5”975*
4. Dino Beganovic - Prema - 7”926
5. Kacper Sztuka - MP Motorsport - 8”472
6. Gabriele Minì - Prema - 9”064
7. Laurens van Hoepen - ART - 9”455
8. Arvid Lindblad - Prema - 9”928
9. Nikita Bedrin - PHM - 10”489
10. Santiago Ramos - Trident - 10”847
11. Leonardo Fornaroli - Trident - 11”336
12. Christian Mansell - ART - 12”012
13. Nikola Tsolov - ART - 12”610
14. Alexander Dunne - MP Motorsport - 13”639
15. Sophia Flörsch - Van Amersfoort - 14”118
16. Joshua Dufek - PHM - 15”160
17. Matias Zagazeta - Jenzer - 18”278
18. Max Esterson - Jenzer - 18”523
19. Cian Shields - Hitech - 18”885
20. Piotr Wisnicki - Rodin - 19”201
21. Joseph Loake - Rodin - 19”700
22. Martinius Stenshorne - Hitech - 20”340
23. Charlie Wurz - Jenzer - 24”683
24. Tommy Smith - Van Amersfoort - 30”520
25. Sebastian Montoya - Campos - 33”475
* 5” tijdstraf
Uitgevallen
Sami Meguetounif
Luke Browning
Callum Voisin
Mari Boya
Tasanapol Inthrapuvasak
Race 2
1. Sami Meguetounif - Trident - 22 ronden, 35’12”897
2. Oliver Goethe - Campos - 2”791
3. Leonardo Fornaroli - Trident - 3”368
4. Luke Browning - Hitech - 3”686
5. Dino Beganovic - Prema - 5”724
6. Gabriele Minì - Prema - 6”972
7. Arvid Lindblad - Prema - 11”575
8. Santiago Ramos - Trident - 12”736
9. Mari Boya - Campos - 13”098
10. Sebastian Montoya - Campos - 14”769
11. Tim Tramnitz - MP Motorsport - 18”634
12. Sophia Flörsch - Van Amersfoort - 21”658
13. Laurens van Hoepen - ART - 22”654
14. Martinius Stenshorne - Hitech - 23”516*
15. Kacper Sztuka - MP Motorsport - 23”554
16. Alexander Dunne - MP Motorsport - 24”295
17. Matias Zagazeta - Jenzer - 25”720
18. Cian Shields - Hitech - 29”529
19. Noel León - Van Amersfoort - 30”045*
20. Christian Mansell - ART - 31”500
21. Max Esterson - Jenzer - 32”271
22. Joshua Dufek - PHM - 35”023
23. Piotr Wisnicki - Rodin - 37”573
24. Charlie Wurz - Jenzer - 40”316
25. Joseph Loake - Rodin - 40”585
26. Nikola Tsolov - ART - 42”360
27. Tasanapol Inthrapuvasak - PHM - 51”428
28. Tommy Smith - Van Amersfoort - 59”188
29. Callum Voisin - Rodin - 1’16”623
30. Nikita Bedrin - PHM - 1 ronde
* 10” tijdstraf
Stand kampioenschap
1.Fornaroli 52; 2.Browning 49; 3.Beganovic, Minì 45; 5.Goethe 41; 6.Meguetounif 38; 7.Lindblad 32; 8.Tramnitz 30; 9.Van Hoepen 22; 10.Mansell 20; 11.Boya 19; 12.Ramos 15; 13.Montoya 12; 14.Stenshorne, Wurz 10; 16.Leon 8; 17.Tsolov 7; 18.Dunne, Sztuka, Bedrin 6; 21.Esterson 5.