Indycar: Indycar kondigt debuut hybrides voor Mid Ohio aan
Op een regenachtige dag als vandaag vond men bij Indycar de tijd om het debuut van de hybrides in de NTT Indycarseries voor de wedstrijd op Mid Ohio aan te kondigen. Die vindt plaats gedurende het weekend van 5-7 juli a.s.
Eén van de weinige technische foto's die Indycar ooit over het Hybride systeem vrijgaf.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Indycar
Indycar kondigt debuut hybrides voor Mid Ohio aan
Tijdens Honda 200 op het circuit van Mid Ohio vindt eindelijk het debuut van de hybrides plaats. Zowel Chevrolet als Honda hebben met de Indycar-organisatie nauw samengewerkt om de 2,2L V6 met dubbele turbocompressor te ontwikkelen. Op 16 augustus 2023 vonden op Sebring International Raceway de eerste tests met hybride vermogens plaats. In slechts zeven maanden tijd werden er door diverse teams en 28 rijders ruim 37.518 mijl afgelegd
Indycar President Jay Frye: “De kracht van deze onbekende samenwerking tussen Chevrolet en Honda heeft dit innovatieve project voor 2024 op de grid gezet. De specifieke hybride krachtbron zal aan de NTT Indycarseries met extra energie- en inhaalopties een nieuw opwindend element toevoegen. We kunnen nauwelijks wachten totdat de wedstrijd op Mid Ohio van start gaat.”
Werkelijk duizenden kilometers zijn er met hybride aangedreven bolides afgelegd.
Met de toevoegingen van de hybride krachten pretendeert Indycar globaal de meest spannende vorm van autosport te worden. De nieuwe krachtbron biedt extra Push-to Pass inhaalopties waardoor de rijders nog meer keuzes hebben. Het zorgt voor nog meer spanning en competitie tussen de teams en rijders.Het innovatieve hybridesysteem bestaat uit een lage spanning MGU en het Energy Storage System(ESS) dat uit 20 ultracondensatoren bestaat die zich beiden in het ‘bellhouse” van de interne Chevrolet- en Honda verbrandingsmotor en de versnellingsbak bevinden. Tijdens de regeneratie bouwt de MGU op de koppelingsas vermogen op dat in de ESS wordt opgeslagen. De extra pk’s kunnen op wens van de rijder via dezelfde motorgenerator worden ingezet.
Gedurende de wedstrijden zullen er opties beschikbaar zijn automatische regeneratie van de remmen of het gaspedaal en handmatige regeneratie via geselecteerde knopjes op het stuurwiel. De inzet van opgeslagen energie zal alleen via een vergrendelknop handmatig beschikbaar zijn. Dit is vergelijkbaar met het bestaande “Push to Pass” systeem.
Hoewel beide opties naast het bekende Push-to-Pass systeem voor de road-en stratencircuits beschikbaar zijn, zullen de beide systemen verschillende regels hanteren. Het Pus-to-Pass systeem heeft nog steeds een beperking op de hoeveelheid tijdsgebruik en de totale tijd die per wedstrijd gebruikt mag worden. Regels voor de hybride krachtbron beperken de hoeveelheid energie die per ronde gebruikt mag worden. Dit op basis van de lengte van het circuit. In combinatie met de road-en stratencircuits zal dit voor het eerst in 20 jaar een extra boost van ruim 120 pk meer opleveren. In totaal verwacht men meer dan 800pk. Naarmate de ontwikkeling van de hybride krachtbron evolueert zullen er de komende jaren nog meer pk’s verwacht worden.
Tom Blomqvist tijdens een hybride sessie.
Veiligheidselementen bevatten het laag spanningsysteem en de rijder de mogelijkheid biedt om de motor opnieuw op te starten mocht deze op het circuit afslaan. Dit betekent dat het AMR Indycar Safety Team minder in actie behoeft te komen en dat er meer groene vlag periodes gedurende de wedstrijden zijn.
General Motorsports Director Eric Warren: “ De introductie van hybride technologieën biedt de mogelijkheid om elektrificatie technologie in de NTT Indycarseries te integreren. Tijdens de ontwikkeling van elke nieuwe technologie worden uitgebreide analyses en test uitgevoerd om zoveel mogelijk problemen te identificeren. Gedurende dit gehele proces ondersteunen wij de beslissingen van Indycar om de testgegevens zorgvuldig te bestuderen en dat er bij integratie van de hybride technologieën de prestaties geleverd worden die men ervan verwacht. Deze aanpak heeft Indycar en de motorenfabrikanten de kans gegeven om ervoor te zorgen dat het competitieniveau ononderbroken blijft gehandhaafd.”
David Salters, President van Honda Racing Corporation USA: “Hybride technologie speelt een steeds grote rol in zowel onze wedstrijdprogramma’s als de produktieauto’s van zowel Acura als Honda in de USA. Meer dan een kwart van Honda’s totale verkopen in 2023 bestond uit Acura en Honda CRV hybrides(in totaal 300.000 stuks). Door de elektrificatie van Indycar in Mid Ohio te introduceren worden onze wedstrijdinspanningen verder op één lijn gebracht met de productie van Honda personenauto’s aangezien wij in Mid Ohio over meer Research and Development faciliteiten beschikken en iets meer dan 13.000 medewerkers in dienst hebben.
Jack Harvey met een Dallara Honda testchassis eerder dit jaar.
Een opwindende nieuwe technologie heeft voor ons bij HRC nieuwe uitdagingen opgeleverd. Zeker omdat wij met onze concurrent zijn ingestapt om Indycar met een compact, krachtig, licht hybridesysteem binnen de grenzen van het chassis te leveren. Wij zijn trots op het werk onze medewerkers die aan de ontwikkeling van het supercondensatorpakket en de besturingssoftware hebben bijgedragen. Wij kijken er naar uit dat de hybride technologie een nieuwe dimensie aan het geweldige wedstrijdspektakel gaat toevoegen.”Op dinsdag 11 juni vinden op de Milwaukee Mile de laatste tests ter voorbereiding van de wedstrijd op Mid Ohio plaats.
Saillant detail is dat David Salters enige tijd geleden zich over de hoge kosten in Indycar beklaagde en het is een publiek geheim dat HRC USA openlijk met de NASCAR-organisatie voor de toekomst flirt. Indycar beschikt dit jaar per wedstrijd, buiten de Indy 500, over 27 inschrijvingen. De vraag is natuurlijk kunnen een aantal teams het met deze nieuwe ontwikkelingen het financieel wel vol kunnen houden. Achter de schermen schijnt dit wel één van de grootste zorgen te zijn. Dat Indycar het hybride systeem in het midden van het seizoen introduceert is bepaald geen ideale optie. Mogelijk zullen we na Mid Ohio weleens verschuivingen in de competitieve level van sommige teams kunnen gaan waarnemen.
Eén van de weinige technische foto's die Indycar ooit over het Hybride systeem vrijgaf.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Indycar
Indycar kondigt debuut hybrides voor Mid Ohio aan
Tijdens Honda 200 op het circuit van Mid Ohio vindt eindelijk het debuut van de hybrides plaats. Zowel Chevrolet als Honda hebben met de Indycar-organisatie nauw samengewerkt om de 2,2L V6 met dubbele turbocompressor te ontwikkelen. Op 16 augustus 2023 vonden op Sebring International Raceway de eerste tests met hybride vermogens plaats. In slechts zeven maanden tijd werden er door diverse teams en 28 rijders ruim 37.518 mijl afgelegd
Indycar President Jay Frye: “De kracht van deze onbekende samenwerking tussen Chevrolet en Honda heeft dit innovatieve project voor 2024 op de grid gezet. De specifieke hybride krachtbron zal aan de NTT Indycarseries met extra energie- en inhaalopties een nieuw opwindend element toevoegen. We kunnen nauwelijks wachten totdat de wedstrijd op Mid Ohio van start gaat.”
Werkelijk duizenden kilometers zijn er met hybride aangedreven bolides afgelegd.
Met de toevoegingen van de hybride krachten pretendeert Indycar globaal de meest spannende vorm van autosport te worden. De nieuwe krachtbron biedt extra Push-to Pass inhaalopties waardoor de rijders nog meer keuzes hebben. Het zorgt voor nog meer spanning en competitie tussen de teams en rijders.Het innovatieve hybridesysteem bestaat uit een lage spanning MGU en het Energy Storage System(ESS) dat uit 20 ultracondensatoren bestaat die zich beiden in het ‘bellhouse” van de interne Chevrolet- en Honda verbrandingsmotor en de versnellingsbak bevinden. Tijdens de regeneratie bouwt de MGU op de koppelingsas vermogen op dat in de ESS wordt opgeslagen. De extra pk’s kunnen op wens van de rijder via dezelfde motorgenerator worden ingezet.
Gedurende de wedstrijden zullen er opties beschikbaar zijn automatische regeneratie van de remmen of het gaspedaal en handmatige regeneratie via geselecteerde knopjes op het stuurwiel. De inzet van opgeslagen energie zal alleen via een vergrendelknop handmatig beschikbaar zijn. Dit is vergelijkbaar met het bestaande “Push to Pass” systeem.
Hoewel beide opties naast het bekende Push-to-Pass systeem voor de road-en stratencircuits beschikbaar zijn, zullen de beide systemen verschillende regels hanteren. Het Pus-to-Pass systeem heeft nog steeds een beperking op de hoeveelheid tijdsgebruik en de totale tijd die per wedstrijd gebruikt mag worden. Regels voor de hybride krachtbron beperken de hoeveelheid energie die per ronde gebruikt mag worden. Dit op basis van de lengte van het circuit. In combinatie met de road-en stratencircuits zal dit voor het eerst in 20 jaar een extra boost van ruim 120 pk meer opleveren. In totaal verwacht men meer dan 800pk. Naarmate de ontwikkeling van de hybride krachtbron evolueert zullen er de komende jaren nog meer pk’s verwacht worden.
Tom Blomqvist tijdens een hybride sessie.
Veiligheidselementen bevatten het laag spanningsysteem en de rijder de mogelijkheid biedt om de motor opnieuw op te starten mocht deze op het circuit afslaan. Dit betekent dat het AMR Indycar Safety Team minder in actie behoeft te komen en dat er meer groene vlag periodes gedurende de wedstrijden zijn.
General Motorsports Director Eric Warren: “ De introductie van hybride technologieën biedt de mogelijkheid om elektrificatie technologie in de NTT Indycarseries te integreren. Tijdens de ontwikkeling van elke nieuwe technologie worden uitgebreide analyses en test uitgevoerd om zoveel mogelijk problemen te identificeren. Gedurende dit gehele proces ondersteunen wij de beslissingen van Indycar om de testgegevens zorgvuldig te bestuderen en dat er bij integratie van de hybride technologieën de prestaties geleverd worden die men ervan verwacht. Deze aanpak heeft Indycar en de motorenfabrikanten de kans gegeven om ervoor te zorgen dat het competitieniveau ononderbroken blijft gehandhaafd.”
David Salters, President van Honda Racing Corporation USA: “Hybride technologie speelt een steeds grote rol in zowel onze wedstrijdprogramma’s als de produktieauto’s van zowel Acura als Honda in de USA. Meer dan een kwart van Honda’s totale verkopen in 2023 bestond uit Acura en Honda CRV hybrides(in totaal 300.000 stuks). Door de elektrificatie van Indycar in Mid Ohio te introduceren worden onze wedstrijdinspanningen verder op één lijn gebracht met de productie van Honda personenauto’s aangezien wij in Mid Ohio over meer Research and Development faciliteiten beschikken en iets meer dan 13.000 medewerkers in dienst hebben.
Jack Harvey met een Dallara Honda testchassis eerder dit jaar.
Een opwindende nieuwe technologie heeft voor ons bij HRC nieuwe uitdagingen opgeleverd. Zeker omdat wij met onze concurrent zijn ingestapt om Indycar met een compact, krachtig, licht hybridesysteem binnen de grenzen van het chassis te leveren. Wij zijn trots op het werk onze medewerkers die aan de ontwikkeling van het supercondensatorpakket en de besturingssoftware hebben bijgedragen. Wij kijken er naar uit dat de hybride technologie een nieuwe dimensie aan het geweldige wedstrijdspektakel gaat toevoegen.”Op dinsdag 11 juni vinden op de Milwaukee Mile de laatste tests ter voorbereiding van de wedstrijd op Mid Ohio plaats.
Saillant detail is dat David Salters enige tijd geleden zich over de hoge kosten in Indycar beklaagde en het is een publiek geheim dat HRC USA openlijk met de NASCAR-organisatie voor de toekomst flirt. Indycar beschikt dit jaar per wedstrijd, buiten de Indy 500, over 27 inschrijvingen. De vraag is natuurlijk kunnen een aantal teams het met deze nieuwe ontwikkelingen het financieel wel vol kunnen houden. Achter de schermen schijnt dit wel één van de grootste zorgen te zijn. Dat Indycar het hybride systeem in het midden van het seizoen introduceert is bepaald geen ideale optie. Mogelijk zullen we na Mid Ohio weleens verschuivingen in de competitieve level van sommige teams kunnen gaan waarnemen.