Formule 2: Hadjar huilt, Hadjar lacht, punten voor Verschoor op Albert Park
Het F2-weekend van Melbourne stond helemaal in het teken van Red Bull-junior Isack Hadjar (Campos), die beide races als winnaar over de streep kwam, maar een van zijn overwinningen door een tijdstraf verloor. Roman Stanek (Trident) kreeg daardoor de zege in de sprintrace cadeau, maar Hadjar profiteerde de volgende dag maximaal van de safety car om daarna opnieuw als eerste te worden afgevlagd. Die overwinning gold wél. Richard Verschoor spinde intussen uit de sprintrace, maar de Nederlander noteerde in de hoofdrace een zesde plaats. MP Motorsport zag zijn coureur Dennis Hauger op zaterdag naar het podium rijden, maar een dure crash kostte de Noor op zondag een kans op de overwinning. Voor VAR was het geen goed weekend, al was de tweede puntenscore voor Rafael Villagómez een bemoedigend resultaat voor de Mexicaan.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: Dutch Photo Agency
Hauger ging voor MP Motorsport meteen goed van start door de snelste tijd in de vrije training te laten noteren. De Noor pakte daarna meteen door met pole position, vóór de zeer snel lerende Andrea Antonelli (Prema), die de teleurstelling van het openingsweekend snel achter zich liet. En passant liet de Italiaan de ster van Djedda, teamgenoot Ollie Bearman (16e) ver achter zich – de jonge Brit zag zijn pogingen tenietgedaan door de rode vlaggen vanwege een zwieper van Victor Martins (ART) en de crash van Jak Crawford (DAMS). Verschoor reed knap naar een derde tijd, voor de opnieuw sterke Kush Maini (Virtuosi) en klassementsleider Zane Maloney (Rodin). Enzo Fittipaldi, in Saoedi-Arabië nog de glorieuze winnaar, had het eveneens zwaar: de VAR-coureur eindigde – na een crash aan het slot – als 18e, achter zijn onervaren teamgenoot Villagómez.
Van pole in de sprintrace mocht echter Verschoors teamgenoot Roman Stanek starten. De Tsjech had F3-kampioen Gabriel Bortoleto (Virtuosi) naast zich, met Campos-teamgenoten Isack Hadjar en Pepe Martí op de tweede rij. Achter de twee Red Bull-juniors verraste voor Hitech opnieuw rookie Paul Aron. Hadjar stormde na de start meteen naar de kop, maar duwde daarbij teamgenoot Martí tegen Bortoleto aan. Beide auto’s crashten, waarna een lange safetycarperiode volgde om de boel op te ruimen. Daarna reed Hadjar oppermachtig weg bij Stanek, die eerst Maini van zich af moest houden en daarna Hauger. Toen Hadjar uren na de wedstrijd een tijdstraf van tien seconden aan de broek kreeg voor zijn manoeuvre bij de start, kreeg Stanek zijn eerste F2-overwinning in de schoot geworpen. Achter Hauger kreeg Maini alsnog zijn podiumnotering. Intussen had Hadjar op grond van zijn vorm en snelheid al in de buurt van de kop van het klassement moeten staan, maar de Fransman bleef vooralsnog de pechvogel van het seizoen.
Lijstaanvoerder Maloney reed na een goede start aanvankelijk vierde, maar spinde en viel buiten de punten. Ook ‘Kimi’ Antonelli en Richard Verschoor haalden het einde niet: de jonge Italiaan ging achterstevoren, waarna de Nederlander hem volgde en ook nog Aron meenam in zijn val. Door alle commotie kon Martins vanaf de laatste plaats oprukken naar de zevende plaats, achter Franco Colapinto (MP) en Ritoyo Miyata (Rodin), die uit de problemen bleven en zo profiteerden van alle fouten voor hun neus. Bearman eindigde toch nog als achtste, maar niet nadat hij Joshua Dürksen (PHM) in het grind had getikt. Ook dat resulteerde in een tijdstraf, zodat het laatste punt naar Zak O’Sullivan (ART) ging.
De volgende dag keerde het fortuin voor velen volledig om. De verliezer van zaterdag werd de glorieuze winnaar van zondag, met een beetje hulp van de safety car vanwege de zware crash van Hauger in virtueel leidende positie. Die volgde kort op een VSC voor de geparkeerde PHM-auto van Dürksen, die door O’Sullivan eraf werd getikt, nadat de Brit in de eerste ronde ook al Stanek, de winnaar van de sprintrace, achterstevoren had geduwd – niet de beste dag voor de Williams-junior. Terwijl Kush Maini op de alternatieve strategie naar P1 was gereden en doorreed, kozen negen van zijn rivalen precies dat moment voor hun wissel naar de mediums. Hadjar, Villagómez en Miyata moesten daardoor een ronde wachten omdat hun teamgenoten al bij die negen zaten – maar dat bleek juist hun geluk toen een ronde later de echte safety car naar buiten kwam voor de klapper van Hauger.
Hadjar kwam zo terug de baan op voor Antonelli, die op dat moment de virtuele leider was achter de doorrijders, terwijl Miyata en Villagómez uitkwamen vóór onder meer Maloney, Verschoor, Martí en de snel gestarte Martins en Bearman. Aan kop reden Maini, Juan Manuel Correa (DAMS) en Crawford zo lang mogelijk door, hopend op nóg een safety car, maar die kwam niet. Kort voor het einde gaven ze het pas op, waarmee de leiding terug in handen kwam van Hadjar, die intussen net als op zaterdag op imposante wijze was uitgelopen op zijn tegenstanders. Achter hem zakte Antonelli aan het slot weg achter Aron en Maloney, die daarmee hun positie aan de kop van het klassement verstevigden.
Ex-Red Bull-junior Maloney blijft daarmee samen met zijn ex-teamgenoot Hadjar de beste coureur van het veld, maar Aron verbaasde opnieuw vriend en vijand en is voorlopig Antonelli de baas als beste debutant. Miyata reed strak naar een vijfde plaats, vóór Verschoor en Colapinto, die voor MP opnieuw uit de problemen bleef en puntjes vergaarde. Villagómez vocht voor VAR knap mee en overtreft vooralsnog zijn reputatie als pay driver door na zijn gelukje met de stops wel Martins en Bearman voor te blijven. Voor die laatste twee bleven schamele beloningen over, terwijl zij het seizoen als favorieten begonnen. In de tussenstand staan zij vooralsnog troosteloos onderaan. Voor de Brit, die ook in de hoofdrace niet foutloos bleef, kon het contrast met zijn Ferrari-optreden in Djedda zelfs niet groter zijn.
UPDATE: Franco Colapinto raakte later op de dag zijn zevende plaats kwijt voor het niet correct opvolgen van de startprocedure. Villagómez, Martins en Bearman kregen zo extra punten, terwijl Crawford het laatste punt toegeschoven kreeg.
FIA F2, Melbourne, 23-24 maart 2024
Race 1
1. Roman Stanek - Trident - 23 ronden, 43’59"337
2. Dennis Hauger - MP Motorsport - 0"349
3. Kush Maini - Virtuosi - 1"754
4. Franco Colapinto - MP Motorsport - 2"393
5. Ritomo Miyata - Rodin - 2"984
6. Isack Hadjar - Campos - 3"173 **
7. Victor Martins - ART - 3"639
8. Zak O'Sullivan - ART - 6"615
9. Jak Crawford - DAMS - 7"297
10. Zane Maloney - Rodin - 7"921
11. Juan Manuel Correa - DAMS - 10"156
12. Enzo Fittipaldi - Van Amersfoort - 11"864
13. Taylor Barnard - PHM - 15"612
14. Oliver Bearman - Prema - 16"095 **
15. Rafael Villagómez - Van Amersfoort - 16"269
16. Amaury Cordeel - Hitech - 35"544
17. Joshua Dürksen - PHM - 44"447
18. Paul Aron - Hitech - 1'12"351
** 10” tijdstraf
Uitgevallen
Andrea Antonelli
Richard Verschoor
Gabriel Bortoleto
Josep Maria Martì
Race 2
1. Isack Hadjar - Campos - 33 ronden, in 56’42”116
2. Paul Aron - Hitech - 4”454
3. Zane Maloney - Rodin - 9”649
4. Andrea Antonelli - Prema - 12”990
5. Ritomo Miyata - Rodin - 13”652
6. Richard Verschoor - Trident - 18”059
7. Rafael Villagómez - Van Amersfoort - 23”500
8. Victor Martins - ART - 25”080
9. Oliver Bearman - Prema - 29”442
10. Jak Crawford - DAMS - 31”199
11. Amaury Cordeel - Hitech - 33”841
12. Kush Maini - Virtuosi - 34”041
13. Josep Maria Martì - Campos - 34”594 **
14. Juan Manuel Correa - DAMS - 41”772
15. Roman Stanek - Trident - 58”194
16. Taylor Barnard - PHM - 59”319
17. Enzo Fittipaldi - Van Amersfoort - 1’09”169
** 10” tijdstraf
Gediskwalificeerd
7. Franco Colapinto - MP Motorsport - 19”741
Uitgevallen
Dennis Hauger
Zak O'Sullivan
Joshua Durksen
Gabriel Bortoleto
Stand kampioenschap
1.Maloney 62; 2.Aron 48; 3.Hauger 41; 4.Hadjar 34; 5.Maini 33; 6.Fittipaldi 32; 7.Martí 26; 8.Crawford 25; 9.Antonelli 24; 10.Colapinto 19; 11.Miyata 16; 12.Bortoleto, O'Sullivan 15; 14.Verschoor 12; 15.Cordeel, Stanek 10; 17.Villagomez 8; 18.Martins 6; 19.Bearman 2.