Formule 1: Kort nieuws week 5: Hamilton, Madrid/Suzuka, Andretti en De Vries
Het was het weekje wel in de Formule 1: na een stille winter door een stoelendans die nooit op gang kwam, volgde opeens het ene na het andere grote F1-nieuws. Het internet ontplofte na het schokkende bericht dat Lewis Hamilton na vele jaren trouwe dienst Mercedes zou verruilen voor Ferrari, maar ook het overige nieuws riep de nodige emotie op. We zetten alle berichten nog even op een rij.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: Mercedes AMG Petronas F1 Team, Mattijs Diepraam, Scuderia AlphaTauri
Hamilton bij Ferrari vanaf 2025
Het nieuws dat alles in de schaduw zette, was uiteraard de verrassende transfer van Mercedes-coureur Lewis Hamilton, die inging op de avances van Ferrari en vanaf 2025 voor de Scuderia rijdt. De eerste geruchten en daarna de bevestiging maakten zo veel tongen los dat diverse autosportteams de persberichten uitstelden die op 1 februari gepland stonden – die zouden toch alleen maar verzuipen in de zee van aandacht rondom de schokkende overstap van Hamilton.
Voor iedereen behalve Hamilton en een kleine kring van ingewijden bij Ferrari kwam het nieuws als een donderslag bij heldere hemel. Mercedes wist op woensdag nog van niets, totdat Hamilton persoonlijk aan teambaas Toto Wolff meldde dat hij na afloop van het seizoen zou vertrekken. Daarna lukte het al gauw niet meer om het nieuws binnenskamers te houden.
De keuze van Hamilton – die blijkbaar aanspraak maakte op een aan niemand bekende ontsnappingsclausule in zijn tweejarig contract – zet Mercedes voor het blok. Het team had zich helemaal ingesteld op de komst van supertalent Andrea Kimi Antonelli als opvolger van Hamilton op de langere termijn, maar moet nu een tussenoplossing zoeken. De vraag is welke coureur bereid is om zo’n oplossing te zijn, misschien maar voor een jaar, als Antonelli zijn belofte blijft waarmaken en ook in de Formule 2 met iedereen de vloer aanveegt. Een promotie à la Hamilton van GP2 naar McLaren behoort dan tot de mogelijkheden, maar liever zal het behoudende Mercedes Antonelli eerst bij een kleiner team willen plaatsen. Zo ging het met Russell, en zo liep het team Max Verstappen mis – omdat de Nederlander geen zin had in een jaar GP2 als Mercedes-junior.
Op een nóg beweeglijker rijdersmarkt voor 2025 – van liefst 13 coureurs loopt het contract af – is Carlos Sainz jr. intussen niet de enige die de jokers in handen houdt. De Spanjaard moet opnieuw omzien naar een andere werkgever, maar er zijn nog meer gegadigden op de markt voor de lege plekken bij Mercedes en (naar verwachting) Red Bull, al hebben Leclerc, Norris en Piastri zich onlangs voor lange tijd van de markt gehaald. Een interessante optie kan Sauber/Audi zijn, zeker nu Sainz sr. voor Audi zo succesvol is in de rally raids. Eén ding is zeker: het seizoen 2024 wordt naast de baan net zo interessant als op het circuit zelf.
GP van Madrid vanaf 2026 op de kalender
De bekendmaking van een nieuwe GP op Spaans grondgebied leverde vorige week intussen ook een stortvloed aan emotionele reacties op. Of de GP van Madrid ook de GP van Spanje wordt en daarmee Barcelona van de kalender veegt, is nog niet helemaal duidelijk, maar in Spanje weet men hoe de hazen lopen. Het politieke spel tussen de diverse regio’s en de financiële belangen van enkele rijke Spaanse families legden meer gewicht in de schaal dan een eventuele sportieve verbetering ten opzichte van het Circuit de Barcelona-Catalunya, zo werd ons na gesprekken met de Spaanse media wel duidelijk.
Het nieuwe stratencircuit voegt immers geen glamour toe door bijvoorbeeld een traject in het Prado-park in het hartje van de Spaanse hoofdstad – in plaats daarvan wordt het uitgezet rondom een congrescentrum op een anonieme locatie ver buiten de stad, ongeveer even ver als het aloude circuit van Jarama verwijderd is van Madrid. Dat circuit blijft nu weliswaar zijn oude glorie behouden en krijgt geen Zandvoort-behandeling, maar het had ook kunnen profiteren van een financiële injectie. En als het gaat om bereikbaarheid: ook Jarama ligt vlak naast een snelweg.
De keuze van FOM laat verder zien dat het zich weinig aantrekt van de rest van de autosport – die wel gezond moet blijven om de Formule 1 duurzaam van talent te voorzien. Circuits zoals Barcelona hebben de Formule 1 (en 2 en 3) nodig om ook interessant te blijven voor de lagere formuleklassen, die zich voor hun opleidingsdoeleinden steeds meer richten op F1-circuits. Het is de vraag hoe gezond het is om via steeds meer tijdelijke circuits een knip aan te brengen tussen de Formule 1 en de talentenladder op weg daarnaartoe. Met de keuze voor stadscircuits beweegt de Formule 1 zich bovendien steeds meer op het terrein van de Formule E. Misschien is het niet toevallig dat de Formule E juist de andere kant op beweegt, dit jaar met de komst van Mexico City en Misano als reguliere circuits op de kalender.
Daar staat tegenover dat vandaag bekend werd dat de Formule 1 het contract met het circuit van Suzuka tot 2029 heeft verlengd. De GP van Japan blijft daardoor nog minstens vijf jaar plaatsvinden op het klassieke circuit dat net als Jarama door Hans Hugenholtz sr. werd ontworpen. Recent werd nog bekend dat de stad Osaka een poging wilde doen om de GP van Japan naar zich toe te trekken. De contractverlenging is wel van kortere duur dan de overeenkomsten die onlangs werden gesloten met Australië (Melbourne tot 2035) en Bahrein (Sakhir tot 2036).
FOM wijst aanvraag Andretti-Cadillac af
Hoezeer de F1-exploitant en -rechtenhouder zich dezer dagen door de financiële korte termijn laten leiden, bleek ook uit de afwijzing van Andretti-Cadillac als nieuw F1-team vanaf 2025. Na vele maanden discussie kwamen uiteindelijk dezelfde argumenten op tafel die bij de eerste geluiden rondom de aanvraag van Andretti ook al klonken: de komst van Andretti verwatert ‘ons’ aandeel. Pas als Andretti via een heuse motorendeal met Cadillac – in plaats van met een klantenmotor – waarde toevoegt vanaf 2028, wil FOM zijn zienswijze heroverwegen.
De overweldigende hoeveelheid negatieve reacties van F1-fans en de bredere autosportwereld sprak boekdelen: de ‘toegevoegde waarde’ van diverse huidige klantenteams is zo bezien minstens even mager. Omgekeerd gezien heeft een voller veld sportief altijd meerwaarde, niet alleen voor het spektakel, maar ook voor de doorstroming van talent. De FIA stond er als regelgever en -handhaver in de sport intussen bij en keek er vol ongeloof naar. In het driepartijenstelsel dat de Formule 1 sinds de eerste Concorde-overeenkomst noodgedwongen samen regeert, zijn de tijden weleens harmonieuzer geweest.
De Vries verliest alsnog zaak tegen Schothorst
Vorig jaar leek oud-F1-coureur Nyck de Vries nog aan het langste eind te hebben getrokken in zijn dispuut met zakenman Jeroen Schothorst, maar deze week werd in een nieuwe rechtszaak alsnog in zijn nadeel beslist. De Vries had in 2018 van Schothorst geld geleend om te kunnen doorgaan bij Prema in de Formule 2. De afspraak was dat de lening een gift zou worden als De Vries niet binnen vijf jaar de Formule 1 zou bereiken. Zou hem dat wél lukken, dan zou de coureur uit Sneek ook de helft van zijn F1-salaris aan Schothorsts investeringsmaatschappij Investrand moeten afdragen.
Het F1-testcontract bij Mercedes viel met wederzijds goedvinden buiten de overeenkomst, maar de invalbeurt bij Williams in de GP van Italië van 2022 werd het twistpunt in een hardnekkig geschil. Volgens Schothorst betekende die invalbeurt dat De Vries op dat moment de facto F1-coureur was, volgens De Vries stond in de overeenkomst dat dat alleen gold voor een vol jaarcontract. Dat contract tekende hij die winter daarna met AlphaTauri, maar 2023 zou het zesde seizoen zijn na de overeenkomst met Investrand. De Vries vond daarom dat de lening hem toekwam, Schothorst wilde zijn 250.000 euro terug, plus de helft van het salaris dat De Vries voor zijn tien races bij AlphaTauri had ontvangen. De Amsterdamse rechtbank gaf de laatstgenoemde daarin uiteindelijk gelijk, nadat vorig jaar diezelfde rechtbank in de onderzoeksfase nog de kant van De Vries leek te kiezen. Een zure appel voor de coureur die dit jaar WEC bij Toyota en Formule E bij Mahindra rijdt. Hij overweegt tegen de uitspraak in beroep te gaan.