Racing Shows: Interclassics Brussels sluit viering 100 jaar 24U Le Mans definitief af
100 Jaar Le Mans wordt dit weekend in Brussel definitief afgesloten en wat is er beter om onder deze miezerige weersomstandigheden een bezoek gebracht te hebben aan 24 fascinerende Le Mans bolides die voor altijd autosport geschiedenis geschreven. Uiteraard ging autosport.nl in de Brusselse Heysel paleizen een kijkje nemen en wij waren zeker niet teleurgesteld.

100 jaar geleden begon de Le Mans geschiedenis met het merk van Vinot Deguingand van de gebr. Lucien en Leon Molon. Zij eindigden als zesde in de 2L klasse en als 26e algemeen de techniek is binnen één eeuw natuurlijk flink geëvolueerd als je naar de Lola T600 kijkt die er naast staat.
Tekst en Foto’s: Willem J. Staat

De prachtige Lola T600 van Guy Edwards en Emilio de Villota uit 1981
Interclassics Brussels sluit viering 100 jaar 24U Le Mans definitief af
De achtste editie van de Interclassics in de Brusselse Heysel Paleizen alweer. Na een schoorvoetend herstel na de Corona pandemie is de Interclassics in Brussel qua bezoekersaantallen en standhouders weer terug op het oude niveau. Anderzijds hebben Corona en de Brexit-misere wel hun wissel getrokken op de Franse en Britse automobilia standhouders. Vooral de laatste groep gaan we helaas dankzij de politieke ontwikkelingen waarschijnlijk nooit meer terugzien wat vele echte liefhebbers toch wel als een groot gemis ervaren. Met deze achtste editie werd het beursseizoen 2023/2024 al direct met een absoluut hoogtepunt geopend. Waarschijnlijk kreeg men nooit eerder zoveel spectaculaire bolides in de Benelux bij elkaar.
De Interclassics crew kreeg dit tot stand door met musea en particuliere verzamelaars samen te werken. Het absolute show hoogtepunt was de unieke Matra MS 660C van de combinatie Jean Pierre Jabouille en David Hobbs. Een auto die eind 1971 als ontwikkelingschassis gebouwd werd en eigenlijk de grond legde voor de successen van Matra met de MS 670 op Le Mans. Helaas viel de combinatie Jabouille/Hobbs uiteindelijk uit. Maar zij legden met deze auto wel de basis voor de overwinning.

De bezoekers hadden wel het gevoel dat ze ze zicht echt op Le Mans bevonden.
Een klein minpuntje voor deze expositie was het overheersende rode licht waarmee men natuurlijk de avondsfeer van Les 24 Heures trachtte weer te geven. Wisselende verlichting was misschien een betere optie geweest omdat de kleuren van deze kleurrijke auto’s nu eigenlijk een beetje onrecht werd aangedaan. De handtekeningensessie met de Le Mans legendes Jürgen Barth, Christine Beckers en Emanuele Pirro was een overweldigend succes. Evenals de presentatie van Koen Wauters en zijn Dakar Team. En ook de D’Ieteren Performance pakte als importeur voor Porsche en Lamborghini met ruim 3000m2 vloeroppervlak goed uit. Men ziet de Interclassics als een goed alternatief voor het traditionele Autosalon dat helaas voor 2024 is weggevallen. Naast de traditionele verkoop stands waren er ook weer een groot aantal autoclubs vertegenwoordigd.

In de vijftger jaren gaf Jaguar natuurlijk met de fameuze D-Type de toon aan. Dit is de D-Type van de Ecurie Ecosse.

En toen kwamen de roaring sixties met de Ford GT40 en de vele Ford successen.

Vervolgens was het de beurt aan Porsche met de fameuze 917. Een bijzondere auto die uit onderdelen van de Porsche 012 chassis van het Finse AAW-team werd opgebouwd. Aangezien David Piper, die samen met Gijs van Lennep op Le Mans 1970 reed, daar crashte, werd er voor de Norisring één week later deze 021 met 012 onderdelen opgebouwd. Een auto met een bijzondere hippie beschildering die zich nu in het bezit van een Belgische verzamelaar bevindt.
100 jaar geleden begon de Le Mans geschiedenis met het merk van Vinot Deguingand van de gebr. Lucien en Leon Molon. Zij eindigden als zesde in de 2L klasse en als 26e algemeen de techniek is binnen één eeuw natuurlijk flink geëvolueerd als je naar de Lola T600 kijkt die er naast staat.
Tekst en Foto’s: Willem J. Staat
De prachtige Lola T600 van Guy Edwards en Emilio de Villota uit 1981
Interclassics Brussels sluit viering 100 jaar 24U Le Mans definitief af
De achtste editie van de Interclassics in de Brusselse Heysel Paleizen alweer. Na een schoorvoetend herstel na de Corona pandemie is de Interclassics in Brussel qua bezoekersaantallen en standhouders weer terug op het oude niveau. Anderzijds hebben Corona en de Brexit-misere wel hun wissel getrokken op de Franse en Britse automobilia standhouders. Vooral de laatste groep gaan we helaas dankzij de politieke ontwikkelingen waarschijnlijk nooit meer terugzien wat vele echte liefhebbers toch wel als een groot gemis ervaren. Met deze achtste editie werd het beursseizoen 2023/2024 al direct met een absoluut hoogtepunt geopend. Waarschijnlijk kreeg men nooit eerder zoveel spectaculaire bolides in de Benelux bij elkaar.
De Interclassics crew kreeg dit tot stand door met musea en particuliere verzamelaars samen te werken. Het absolute show hoogtepunt was de unieke Matra MS 660C van de combinatie Jean Pierre Jabouille en David Hobbs. Een auto die eind 1971 als ontwikkelingschassis gebouwd werd en eigenlijk de grond legde voor de successen van Matra met de MS 670 op Le Mans. Helaas viel de combinatie Jabouille/Hobbs uiteindelijk uit. Maar zij legden met deze auto wel de basis voor de overwinning.
De bezoekers hadden wel het gevoel dat ze ze zicht echt op Le Mans bevonden.
Een klein minpuntje voor deze expositie was het overheersende rode licht waarmee men natuurlijk de avondsfeer van Les 24 Heures trachtte weer te geven. Wisselende verlichting was misschien een betere optie geweest omdat de kleuren van deze kleurrijke auto’s nu eigenlijk een beetje onrecht werd aangedaan. De handtekeningensessie met de Le Mans legendes Jürgen Barth, Christine Beckers en Emanuele Pirro was een overweldigend succes. Evenals de presentatie van Koen Wauters en zijn Dakar Team. En ook de D’Ieteren Performance pakte als importeur voor Porsche en Lamborghini met ruim 3000m2 vloeroppervlak goed uit. Men ziet de Interclassics als een goed alternatief voor het traditionele Autosalon dat helaas voor 2024 is weggevallen. Naast de traditionele verkoop stands waren er ook weer een groot aantal autoclubs vertegenwoordigd.
In de vijftger jaren gaf Jaguar natuurlijk met de fameuze D-Type de toon aan. Dit is de D-Type van de Ecurie Ecosse.
En toen kwamen de roaring sixties met de Ford GT40 en de vele Ford successen.
Vervolgens was het de beurt aan Porsche met de fameuze 917. Een bijzondere auto die uit onderdelen van de Porsche 012 chassis van het Finse AAW-team werd opgebouwd. Aangezien David Piper, die samen met Gijs van Lennep op Le Mans 1970 reed, daar crashte, werd er voor de Norisring één week later deze 021 met 012 onderdelen opgebouwd. Een auto met een bijzondere hippie beschildering die zich nu in het bezit van een Belgische verzamelaar bevindt.