TCR Italy: Pechduivel slaat toe voor Niels Langeveld op Vallelunga
Hij ging het weekend in als leider in de tussenstand van het kampioenschap, reed een ijzersterke kwalificatie en kende een vliegende start van race 1. Je zou zeggen: wat kan er nog misgaan? Niemand zag die lekke band aankomen. En dus loopt Niels Langeveld heel veel kostbare punten mis. Toch, de snelheid van de combinatie Honda en Langeveld is momenteel verpletterend. Juist daarom kan team MM Motorsport met opgeheven hoofd richting de slotrace van het bloedstollend spannende TCR Italy seizoen 2023.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR
De regerend kampioen kende een onfortuinlijk begin van het raceweekend op het circuit van Vallelunga. Achteraf zou je kunnen zeggen: daar sloeg de pechduivel al toe. Toch herstelde het team zich knap na een aanrijding tijdens vrije training 1 met een langzamere deelnemer. “Het was een ongelukkige samenloop van omstandigheden”, bekent Niels. “Ik denk dat we allebei iets hadden kunnen doen om dit te voorkomen. Extra vervelend is dat we vanwege de hoeveelheid schade de vrije training 2 ook aan ons voorbij moesten laten gaan.”
Des te opvallender is Niels zijn positie na de kwalificatiesessie: P1. “Honda en het team hebben ongelooflijk goed werk verricht door ondanks alles de auto perfect te prepareren. De set-up was werkelijk fabelachtig. We hadden amper vijf ronden gereden in de kwalificatie, maar stonden we er gewoon meteen goed bij. Sterker nog, met ruime afstand stijf bovenaan. Dit zegt veel over het vertrouwen in het team en de auto.”
Niels gaf zijn visitekaartje daarmee weer eens af en ging er in race 1 van poleposition als de brandweer vandoor. “De start was super. Ik sloeg meteen een gat naar de rest van het veld en leek aan de horizon te verdwijnen. Totdat ik met een leeglopende band noodgedwongen terug richting de pits moest. Waarschijnlijk heb ik het op een onderdeel lek gereden afkomstig van een andere auto die enkele rondes ervoor contact had gemaakt met een collega-deelnemer. Vanaf dat moment was mijn race eigenlijk al voorbij. In de TCR is er te weinig tijd om verloren terrein nog goed te kunnen maken. Door uitvalbeurten aan de kop van het veld werd mijn voornaamste concurrent in het kampioenschap tweede. Dat doet dan extra pijn.”
Heel lang kon Langeveld daar niet zuur over zijn, want er stond nog een race op het programma. Vanwege de reversed grid opstelling moest hij deze vanaf de achtste plaats aanvangen. En dus stond hem opnieuw een inhaalrace te wachten. “De initiële start was wederom erg goed. Daarna leek ik een beetje opgesloten te zitten en werd ik ingehaald. Veel tijd om me te herstellen was er niet, dus heb ik alles op alles gezet om naar voren te rijden. Dit lukte. Op een gegeven stootte ik in één bocht zelfs twee plekken naar voren. Ik reed het gat dicht naar de top 4, ging voor plek 2 en werd er na het voorbijsteken afgeketst. Terugverwezen naar P4, begon de tijd nu echt te dringen. Het lukte me om in de laatste bochtencombinatie terug naar het podium te knokken. Vanwege een tijdstraf van de nummer 2 steeg ik nog een plekje. In het kampioenschap zakte ik echter een positie, want de nieuwe nummer 1 werd ook 1.”
Met nog één race te gaan kijkt Niels Langeveld tegen een achterstand van 16 punten aan op de leider. “Alles is nog mogelijk, maar daarvoor is wel een beetje geluk nodig. Iets dat we in Vallelunga niet hadden. Het is fantastisch om te zien hoe sterk Honda momenteel is. De nieuwe generatie Civic Type R TCR is vrij dominant aan het worden. Nu is het aan ons om dat ook terug te laten zien in de eindstand.” De messen zijn geslepen, op naar de finale in Imola op 28 en 29 oktober.
Stand Kampioenschap
1. Franco Girolami 333 punten (ARG)
2. Niels Langeveld 317 punten (NED)
3. Aurelien Comte 296 punten (FRA)
4. Felice Jelmini 268 punten (ITA)
5. Marco Butti 245 Punten (ITA)