Racing Shows: Family of cars. The Barnfield Collection in Autoworld Brussel
Sinds 7 juli jl. loopt de tentoonstelling a Family of Cars The Barnfield Collection in het Brusselse Autoworld. De collectie van Ghislain Mahy uit Gent is bij onze zuiderburen inmiddels uitgegroeid tot een kostbaar Belgisch erfgoed dat inmiddels meer dan 1000 pronkstukken omvat. Sommigen zijn bijv. uitgeleend aan musea maar anderen worden bijvoorbeeld nooit meer in het openbaar getoond. In het Brusselse Autoworld worden tot 3 september aanstaande maar liefst 27 auto’s uit de collectie getoond.

U zult waarschijnlijk denken wat is dit voor schroot maar dit is de MG PB waarmee de legendarische Belgische autojournalist/coureur Paul Frere kort na WW II zijn eerste schreden op het circuit van Spa Francorchamps verrichtte.
Tekst en Foto’s: Willem J. Staat
Family of cars. The Barnfield Collection in Autoworld Brussel
Ik heb in mijn rijke autosportleven heel wat beurzen, tentoonstellingen en evenementen bezocht. Maar de 27 auto’s uit de Mahy Collection zijn totaal niet gerestaureerd en bevinden zich nog in dezelfde tijd zoals ze destijds bijv. in een verlaten hoek van een garage of een boerenschuur gevonden werden zoals de MG PB uit 1936 van de legendarische Paul Frère. Op een normale tentoonstelling ruikt men de properheid. Hier dringen geuren van stof en roest tot je binnenste waardoor de beleving van het verleden eigenlijk nog meer tot leven komt dan je je eigenlijk werkelijk kunt inbeelden. Een hele vreemde gewaarwording ofwel ervaring. Bijzondere auto’s zijn er genoeg maar wij hebben ons specifiek op het GT- en racesegment gericht. Lang vervlogen tijden die in originele staat weer tot leven kwamen. Vrijwel elke geëxposeerde auto beschikt wel over een hele bijzondere geschiedenis zoals de vooroorlogse Horch van de Oostenrijkse acteur Willi Forst die in 1944 door een vluchtende Duitse Officier in België werd achtergelaten. Mahy vond het ding ooit bij een sloper maar de 4,9L zat er niet meer in. Die was vervangen door een hele kleine motor.

De auto is nog steeds in originele staat sinds dat Ghislain Mahy hem ook al weer lang geleden vond.
Nog unieker is de MG PB uit 1936 die in 1948 met de combinatie Paul Frère en Jacques Swaters aan de 24U van Francorchamps deelnam. De wedstrijd werd destijds gewonnen door Jock Horsfall en Leslie Johnson met een Aston Martin. Frère kon destijds ook niet bevroeden dat hij ooit door een bocht zou heen razen die later naar hem vernoemd zou worden. Halverwege de zestiger jaren wist Mahy de auto in een Brusselse garage op de kop te tikken. Later zweerde Paul dat dit wel de auto was waarmee hij voor de allereerste maal door de bochten van Francorchamps scheurde.

Er werd niets meer aan de auto gerepareerd wat kennelijk de historische financiële waarde verhoogt.
De Maurice Badaroux M.B. No 501 uit 1927 werd door Mahy begin zestiger jaren in Frankrijk op de kop getikt. De verkoper wist nog niet eens waar deze auto eigenlijk vandaan kwam. Hoewel de auto er op het oog eigenlijk uitziet als een Bugatti leidde een spoor naar Luxemburg. Daar had een zekere Maurice Badaroux uit de omgeving van Parijs een uitvindersbrevet ontvangen voor de ingenieuze koppeling van de drijfstangen en de krukas van de motor. Tot nu toe kon niemand echt bevestigen of het om dezelfde Badaroux gaat overigens. De auto is nog steeds door een waas van mysterie omgeven.

Het oogt als een Bugatti maar het is een Maurice Badaroux M.B. 501 uit 1927. Een auto waarmee Badaroux zelfs enkele patenten vanwege de koppeling wist te verwerven.
De Amilcar CGSS uit 1927 heeft ook zo’n bijzondere geschiedenis. Het is een auto die met André Lefevbre in 1927 in de Rally Monte Carlo de overwinning wist te behalen. Gestart werd er in het Russische Kalingrad en de aankomst was op de rots van de Grimaldi’s in Monaco. Vaak werd er in de geschiedenisboeken geschreven dat de wereldberoemde danseres Isadora Duncan in een Bugatti om het leven kwam. De waarheid is echter anders. Samen met racer Benoit Falchetto maakte zij een nachtelijk trip in Nice waarbij haar sjaal verstrikt raakte in de spaken van de Amilcar CGSS. Volgens de overlevering waren haar laatste woorden. “Vaarwel vrienden. Ik ga naar de liefde.”

De Amilcar CGSS uit 1927. Een auto met een beladen geschiedenis. Een tochtje van coureur Benoit Falchetto met de toen wereldberoemde danseres Isadora Duncan eindigde dramatisch. Haar sjaal raakte in de spaken van de auto verstrikt waarbij zij het leven liet. En volgens de historici niet in een Bugatti zoals vaak geschreven wordt.
Naast deze expositie vallen de Corvettes nog steeds in Autoworld te bezichtigen alsmede een James Bond Pop Up. Enkele auto’s uit de James Bond expositie die eerder in Heysel plaatsvond vallen nog steeds in Autoworld te bezichtigen. Tijd voor een kleine rondgang. De expositie valt nog tot 3 september a.s. te bewonderen.

Het ziet er niet bepaald uit als een raceauto. De Bugatti Brescia uit 1923. 100 jaar geleden alweer. Hoe zou ons nageslacht over 100 jaar tegenover de huidige concepten staan?
U zult waarschijnlijk denken wat is dit voor schroot maar dit is de MG PB waarmee de legendarische Belgische autojournalist/coureur Paul Frere kort na WW II zijn eerste schreden op het circuit van Spa Francorchamps verrichtte.
Tekst en Foto’s: Willem J. Staat
Family of cars. The Barnfield Collection in Autoworld Brussel
Ik heb in mijn rijke autosportleven heel wat beurzen, tentoonstellingen en evenementen bezocht. Maar de 27 auto’s uit de Mahy Collection zijn totaal niet gerestaureerd en bevinden zich nog in dezelfde tijd zoals ze destijds bijv. in een verlaten hoek van een garage of een boerenschuur gevonden werden zoals de MG PB uit 1936 van de legendarische Paul Frère. Op een normale tentoonstelling ruikt men de properheid. Hier dringen geuren van stof en roest tot je binnenste waardoor de beleving van het verleden eigenlijk nog meer tot leven komt dan je je eigenlijk werkelijk kunt inbeelden. Een hele vreemde gewaarwording ofwel ervaring. Bijzondere auto’s zijn er genoeg maar wij hebben ons specifiek op het GT- en racesegment gericht. Lang vervlogen tijden die in originele staat weer tot leven kwamen. Vrijwel elke geëxposeerde auto beschikt wel over een hele bijzondere geschiedenis zoals de vooroorlogse Horch van de Oostenrijkse acteur Willi Forst die in 1944 door een vluchtende Duitse Officier in België werd achtergelaten. Mahy vond het ding ooit bij een sloper maar de 4,9L zat er niet meer in. Die was vervangen door een hele kleine motor.
De auto is nog steeds in originele staat sinds dat Ghislain Mahy hem ook al weer lang geleden vond.
Nog unieker is de MG PB uit 1936 die in 1948 met de combinatie Paul Frère en Jacques Swaters aan de 24U van Francorchamps deelnam. De wedstrijd werd destijds gewonnen door Jock Horsfall en Leslie Johnson met een Aston Martin. Frère kon destijds ook niet bevroeden dat hij ooit door een bocht zou heen razen die later naar hem vernoemd zou worden. Halverwege de zestiger jaren wist Mahy de auto in een Brusselse garage op de kop te tikken. Later zweerde Paul dat dit wel de auto was waarmee hij voor de allereerste maal door de bochten van Francorchamps scheurde.
Er werd niets meer aan de auto gerepareerd wat kennelijk de historische financiële waarde verhoogt.
De Maurice Badaroux M.B. No 501 uit 1927 werd door Mahy begin zestiger jaren in Frankrijk op de kop getikt. De verkoper wist nog niet eens waar deze auto eigenlijk vandaan kwam. Hoewel de auto er op het oog eigenlijk uitziet als een Bugatti leidde een spoor naar Luxemburg. Daar had een zekere Maurice Badaroux uit de omgeving van Parijs een uitvindersbrevet ontvangen voor de ingenieuze koppeling van de drijfstangen en de krukas van de motor. Tot nu toe kon niemand echt bevestigen of het om dezelfde Badaroux gaat overigens. De auto is nog steeds door een waas van mysterie omgeven.
Het oogt als een Bugatti maar het is een Maurice Badaroux M.B. 501 uit 1927. Een auto waarmee Badaroux zelfs enkele patenten vanwege de koppeling wist te verwerven.
De Amilcar CGSS uit 1927 heeft ook zo’n bijzondere geschiedenis. Het is een auto die met André Lefevbre in 1927 in de Rally Monte Carlo de overwinning wist te behalen. Gestart werd er in het Russische Kalingrad en de aankomst was op de rots van de Grimaldi’s in Monaco. Vaak werd er in de geschiedenisboeken geschreven dat de wereldberoemde danseres Isadora Duncan in een Bugatti om het leven kwam. De waarheid is echter anders. Samen met racer Benoit Falchetto maakte zij een nachtelijk trip in Nice waarbij haar sjaal verstrikt raakte in de spaken van de Amilcar CGSS. Volgens de overlevering waren haar laatste woorden. “Vaarwel vrienden. Ik ga naar de liefde.”
De Amilcar CGSS uit 1927. Een auto met een beladen geschiedenis. Een tochtje van coureur Benoit Falchetto met de toen wereldberoemde danseres Isadora Duncan eindigde dramatisch. Haar sjaal raakte in de spaken van de auto verstrikt waarbij zij het leven liet. En volgens de historici niet in een Bugatti zoals vaak geschreven wordt.
Naast deze expositie vallen de Corvettes nog steeds in Autoworld te bezichtigen alsmede een James Bond Pop Up. Enkele auto’s uit de James Bond expositie die eerder in Heysel plaatsvond vallen nog steeds in Autoworld te bezichtigen. Tijd voor een kleine rondgang. De expositie valt nog tot 3 september a.s. te bewonderen.
Het ziet er niet bepaald uit als een raceauto. De Bugatti Brescia uit 1923. 100 jaar geleden alweer. Hoe zou ons nageslacht over 100 jaar tegenover de huidige concepten staan?