Rally - ONRK: Opgejaagde De Jong sterkste in de ELE Rally
Tekst en foto's: Dré Galiart
Son en Breugel – Bob de Jong heeft de ELE Rally op zijn naam geschreven. De rijder uit het Belgische Essen leidde van start tot finish, maar dat was niet zo simpel als het leek. Zowel de Duitser Satorius, als Brabander Kevin van Deijne legden hem meerdere malen het vuur aan de schenen, maar De Jong wist de aanvallen af te slaan. Door een fout van Satorius op Sint-Oedenrode, werd de Duitser Rostek in extremis nog derde. Dat wel op een respectabele drie minuten achterstand op de tweede geplaatste Van Deijne. `Uiteindelijk houden we ruim 16 seconden over op Van Deijne. Ik vond ´t vanmorgen na Wintelre wel even spannend. We hebben wel de hele tijd bij de pinken moeten blijven` aldus De Jong.
Krachtsverhoudingen
Voorafgaand aan de wedstrijd was de belangrijkste vraag hoe de krachtsverhoudingen zouden liggen. Immers, de vooruitzichten voor het weer waren aanhoudend zonnig, dus de traditionele ELE stortbui zou uitblijven als beslissende factor. Dan maar een blik richten op de resultaten in Sulingen en concluderen dat dat ook een wedstrijd is met een belangrijke proef op militair terrein en met name dat de twee Duitse rijders sterker leken op eigen grondgebied. Een kritische volger plaatste daarbij de aantekening dat De Jong voornamelijk op oud schoeisel onderweg zou zijn geweest in Sulingen, maar natuurlijk is ´t ook een feit dat Van Deijne juist vaak iets extra´s kan in zijn thuiswedstrijd. Meer dan ooit was het uitkijken naar de eerste tijden, zeker gezien de last minute rijderswissel in de Lancia van Geeratz. Ene Kevin Abbring draait daar tijdens de 58e editie van ELE Rally aan het stuur van de Delta.
De Jong opent het snelst
Als Bob de Jong op de vrijdagavond het snelste opent, lijkt direct alle twijfel weg. De rijder met de Hyundai van de oudere generatie, genavigeerd door Erik de Wild, heeft de juiste snelheid in huis. Met twee seconden lijkt het gat met Satorius, rijdend in de winnende Fiesta Rally 2 van Weijs van vorig jaar, weliswaar klein, maar in Lierop gaat er een schepje bovenop en is het gat gegroeid tot krap 10 seconden. En Van Deijne? Hij en navigator Hein Verschuuren moet na twee proeven al ruim 15 seconden toegeven. De Jong lijkt nu al wat controle te pakken over de wedstrijd, maar op proef vier pakt Satorius het heft in handen. Hij pakt ruim 6 seconden van zijn opgelopen achterstand terug en ook Van Deijne is met de nieuwere Hyundai sneller. Is dit het sein ´brand meester´ van beide concurrenten en moet kan De Jong toch niet zo rustig gaan slapen? Dennis Rostek lijkt niet mee te doen voor de top drie. Hij heeft over de vier proeven al 46 seconden moeten toegeven met de Fabia Rally 2, maar staat wel vierde, nipt gevolgd voor Becx die voor de gelegenheid samen met Sander van Barschot een Fiesta Rally 2 van de laatste generatie aangemeten heeft gekregen. Kevin Abbring vocht in de Lancia met de I20 R5 van Van Iersel om plek 7, maar een kapot differentieel zet een streep door een goed resultaat voor Abbring. Hij zal de rest van de wedstrijd wel indrukwekkende tijden neer zetten tot in de top 5.
Stressvol begin van de zaterdag
Met drie maal Strijpse Kampen op het rallymenu voor de deelnemers volgt op zaterdagochtend direct een cruciale proef. Die andere cruciale proef, de strijd om zandhaas van het jaar, volgt later in de boucle op Wintelre. Het blijft dus zaak om de tabellen in de gaten te houden, maar ook rallysafe. Want ´huh´, waarom is Satorius de eerste die van de service vertrekt? Bij De Jong blijkt er nog een sleutel achtergebleven onder de auto, waardoor er eerst nog een wiel gedemonteerd moet worden. Ondanks dat het vakkundig opgelost is, is het nou net dat gene wat je als rijder niet wilt aan het begin van de dag. Bob laat meteen zien dat het hem niets doet. 10 seconden is het verschil met Satorius. Van Deijne blijft relatief dichtbij met ruim drie seconden verlies, maar op Spoordonk is Satorius weer ´t snelst. Maar dan, uit het niets, een kanontijd van Van Deijne op Wintelre. Ruim 11 seconden op Satorius en De Jong. Plaats twee de prooi voor Van Deijne en het verschil 12,6 seconden met de leider. Als hij dat nogmaals kan, wordt het nagelbijten voor De Jong.
Winst en verlies
Als Satorius op Strijpse Kampen nog maar ´s tien seconden verliest duikelt hij naar een verschil van meer dan een halve minuut. Iets wat met het tempo van De Jong enkel nog met foutjes te compenseren is. Hij steekt de hand in eigen boezem. ` De snelheid wordt steeds beter, maar te veel eigen foutjes. Twee keer op Strijpse Kampen een foutje gemaakt en zo toch 10 seconden verloren´ meent de Duitser. Van Deijne op zijn beurt pakt wel een scratch, maar geeft een deel van de gewonnen tijd weer terug op Spoordonk. Het laatste beetje van de winst wordt weggegeven op Wintelre, daar waar hij de eerste omloop zo snel was. Van Deijne verklaard; `Het is gewoon de proef. Door de sporen kon ik niet meer maximaal de ruimte opzoeken op Wintelre. Bob is ook iets harder gaan rijden en wij wat minder risico genomen´. En dus zijn er nog vijf proeven te gaan met 12 seconden marge voor De Jong. ´Ik heb zelf in Wintelre een beetje lopen rommelen de eerste keer, was niet goed. Het gat is wel iets te klein naar mijn mening, maar het blijft spannend. We kijken proef voor proef aan, maar we gaan nog wel in de aanval, maar dat is voor de concentratie ook het beste` meent De Jong.
Satorius elimineert zich voor de top 3
Op Strijpse Kampen begint de aanval van Van Deijne goed, hij pakt 1,6 seconde op De Jong en daarmee net wat te weinig om over 5 proeven de leiding te pakken. En dus trekken de deelnemers naar ´Rooi´. De historie schijft dat er altijd ´iets´ gebeurt op Sint-Oedenrode en al was het niet wereldschokkend, de eerste deelnemer op de proef, Satorius, bewijst het meteen als hij niet de rundkurs volgt maar direct naar de finish rijdt. ´Concentratiefout van mezelf´ zei hij aan de finish. Door de straftijd die volgt eindigt hij op plek vier, ergens in het niemandsland waar Rostek rondrijdt. En dus is er geen twijfel meer dat Van Deijne en De Jong voor de winst vechten. Eerstgenoemde komt ontzettend agressief door, maar moet aan ´t einde van de proef 1,2 seconde tekort op De Jong. Daarmee is het saldo van de boucle maar 0,4 seconde winst voor Van Deijne. Weliswaar wordt dat saldo verhoogd naar 1,8 seconde op Ekkersrijt, maar voor de boucle van drie is dat niet genoeg. En dus kan Bob de Jong de laatste boucle in met nog steeds 10 seconden marge. Dat geeft hij niet meer weg. Sterker nog, twee scratches volgen en hij wint met 16,7 seconden de 58e ELE Rally!
Duitsers vermaken zich
Met een derde en vierde plaats in omstandigheden waar ze zich nog moeten aanpassen, lijkt vooral Satorius direct mee te kunnen. De foutjes die hij maakte waren kostbaar, maar zonder deze fouten had hij ´in de mix gezeten´ en ondanks dat bij Rostek het echte tempo ontbrak om erbij te zitten, had hij het wel erg naar zijn zin. `Ik ben zo blij om eens wat anders te zien dan Duitsland. De organisatie, ik ben echt onder de indruk, hoe men met je omgaat. Dit is de ideale voorbereiding om volgend jaar het hele kampioenschap te bestrijden. De combinatie zand en asfalt is nieuw voor me. Ik heb wel ´s in de Lausitz op gravel gereden, maar dit is echt wat anders. Als ik de tijd heb ga ik nog vaak in Nederland rijden dit jaar` aldus een enthousiaste Rostek. Ook Satorius vermaakt zich en ook hij ziet uitdagingen. ´Het zand valt nog tegen, het vinden van de rempunten valt vooral tegen. We hebben nog wat stappen te gaan tot het niveau van Hans, maar de proeven zijn mooi` lacht hij.
Pex vijfde, Becx teruggeslagen
Verrassende vijfde in de einduitslag is Richard Pex (C3 R5). Hij was voor de gelegenheid niet in het gezelschap van Verstappen, maar wel van de Fiesta R5´s van Allerts en Bel, die overigens beide onfortuinlijk uitvielen. `Ik ben hartstikke tevreden, we zijn rustig begonnen, maar op ´t einde ging ´t echt zo goed. We draaiden zelfs een vierde tijd. Het ging fantastisch. Ik heb nu meer herkenpunten en dat is echt een voordeel´ vond Pex. Minder ging ´t op zijn beurt voor Michiel Becx. `We hebben een mooie wedstrijd gehad, alleen op Strijpse Kampen viel de motor uit en we hebben een band kapot gehad. Na twee jaar geen R5 moest ik wel weer even wennen´ aldus de sympathieke ondernemer.
Tonnen en ducktape
`Wil je echt alles weten?´ grapt de als zesde geklasseerde Ingo ten Vregelaar als gevraagd wordt naar zijn wedstrijd. `Wij zijn blij dat we hier staan, want we zijn de firma ducktape. We hebben de hele auto aan elkaar geplakt en getiewrapt. Gisteren kwamen we al een paar tonnen tegen, vandaag een keer de spoorstang krom, storing in de intercom, lekke band en dan vergeet ik nog wel drie dingen. We zijn zevende en geworden en eerste NRK, maar ik zou m´n volgende wedstrijd wel wat stabieler willen rijden´, zo vervolgde Ten Vregelaar. Hij deed het een plek beter dan Yannick Vrielink, voor de gelegenheid onderweg met Harm van Koppen. `We hebben maar een klein foutje gemaakt en dat werd afgestraft door een lekke band. Het was een varkensruggetje en ondanks dat ´t mijn fout was, was het heel leerzaam´ meende Vrielink. Over de verschillende navigatoren (eerder was hij onderweg met Annemieke Hulzebos) zei hij `We hebben heel veel contact onderling met z´n drieën en zo leren we veel van elkaar´.
Wisselende lokale prestaties
Voor Kevin Abbring zat een goede klassering er niet meer in na de differentieelbreuk. Toch liet hij zich nog wel wat opvallends optekenen aan de finish. Immers welke thuisrijder wil er nou niet een keer zijn of haar thuisrally winnen? `Euh.. nouja nu je dat zegt is dat inderdaad wel een ambitie. Het is een goed idee. Het is best een leuke ambitie om je thuiswedstrijd te willen winnen. Daar moeten we ´s over na gaan denken´ sluit hij lachend af. Wie zeker voor de verdere toekomst een dergelijke ambitie zou kunnen hebben is Ronald van Loon. Aan de, wellicht voor deze wedstrijd, meest vertrouwde hand van Radboud van Hoek leerde hij veel over de ELE Rally en zijn recent aangekochte Hyundai I20 R5. `Het was een hele ervaring. We zijn tiende algemeen geworden en daar had ik vooraf voor getekend! Toen ik ermee getest had dacht ik dat ´t wel ging, maar in de wedstrijd was het toch een ander verhaal. Heel moeilijk om de grens op te zoeken, die vind je niet in één wedstrijd´ meent Van Loon. Vlak voor hem eindigen ook twee streekrijders. Edwin Wils (Wintelre) en Martin van Iersel (Biezenmortel). Echte treurnis was er toch wel bij de familie Stevens die hun 206 al na luttele honderden meters aan de kant moesten zetten en ook de herstart geen goed gevolg konden geven. Ook onfortuinlijk was Martijn van Hoek. Knap pakte hij de leiding in Rally4 na drie proeven met de Fiesta, maar een defecte versnellingsbak gooide roet in het eten en beëindigde zijn wedstrijd.
Biesheuvel bij de historics
In de historische wedstrijd was vooral de verscheidenheid aan deelnemers een verademing. Van de Audi van Donkers tot de Escort Cosworth van Bakkers en van de Talbot Lotus van Mangus tot menig MK1 en MK2 Escort. Maar een auto stak er toch met kop en schouders bovenuit. En mag het, in Son en Breugel. De plaats waar de laatste jaren zoveel ´Legends´ opnieuw geboren worden in de werkplaats van Mats van den Brand. En eindelijk gaan we er eentje regelmatig in Nederland zien in de handen van Antoine Biesheuvel. Hij begon de wedstrijd met een behoorlijke achterstand, maar over de dag maakte hij één minuut goed op Christophe de Leeuw in de potente Ascona om die voorsprong ook nog eens uit te bouwen tot bijna driekwart minuut. Indrukwekkend!. Zo is de regio Eindhoven niet alleen een brainport, maar ook een portaal voor historische rallyauto´s. Met Audi Sport in Veghel, MATS in Son en MCC eveneens in Veghel waar de rallyauto´s uit de jaren 80 een nieuw leven geschonken wordt.
In de Motul Clio Rally Trophy was de winst in Rally5 voor Elbert Deij (daarmee ook snelste in de klasse) en in Rally4 voor Klein Kromhof (slechts 8,7 seconde achter klassewinnaar de Duitser Thiele in een Corsa). Michael Kamper ging als snelste BMW 130 over de finish.