Niels Langeveld verruilt Hyundai voor Honda in TCR Italy
Het is april: de dagen worden langer, de zon laat zich vaker zien en dus kunnen we ons gaan opmaken voor een nieuw raceseizoen; nummer 15 voor Niels Langeveld! Dit jaar hebben we nog niets van de regerend TCR kampioen gezien, maar het belooft zeker een spektakel te gaan worden. Om te beginnen omdat Niels zijn titel in TCR Italy gaat verdedigen met startnummer 1. Onze coureur krijgt een compleet nieuwe auto bij een – voor hem – compleet nieuw team. Des te hoger is de spanning. Maar het vertrouwen is enorm. Zo ook bij Honda.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR
Niels Langeveld verruilt de Koreaanse autofabrikant voor de Japanse stal omdat eerdere gesprekken met Hyundai op niets uitliepen. “Als kampioen in de meest competitieve klasse van Touring Car Racing heb je natuurlijk goede hoop op een sterke aanbieding. We hadden de intentie om samen verder te gaan, maar helaas vonden we elkaar niet tijdens de onderhandelingen. Ik kijk desondanks met een goed gevoel terug op de afgelopen periode. Het was een geweldig avontuur met het hoogst haalbare eindresultaat. Ik wens Hyundai alle succes voor de toekomst.”
In Honda zag Langeveld wél een partij die enorm gemotiveerd was om hem in een racezitje te krijgen. “Honda was erop gebrand om een kampioen naar zich toe te trekken. Bovendien konden ze mij een veelbelovend pakket aanbieden: een compleet nieuwe auto bij een toonaangevend team.” Vorig jaar had Niels het regelmatig aan de stok met de toen ook al erg sterke Civic Type R TCR’s. Dit jaar gaat team MM Motorsport drie Honda’s runnen, waarvan de eerste compleet nieuwe auto voor Niels wordt geprepareerd. “Ik heb er alvast enkele rondjes mee mogen testrijden in Italië en het voelt absoluut goed aan.”
MM Motorsport heeft nauwe banden met JAS Motorsport: officieel partner en distributeur van Honda Racing. Langeveld zit dus dichtbij het vuur: “Dat moet ook, want het deelnemersveld is dit seizoen competitiever dan ooit. De competitie bestaat opnieuw uit circa 35 auto’s, meer dan elke andere TCR klasse, en is een stuk internationaler geworden. Zelfs de Europese kampioen sluit zich aan bij de Italiaanse tak, om maar aan te geven hoezeer deze klasse aan populariteit en allure heeft gewonnen. Het is allang geen Italiaans feestje meer: Argentijnen, Letten, Mexicanen; de coureurs komen letterlijk uit alle hoeken van de wereld. Logisch dus dat ik wilde blijven. Dit gaat een heel belangrijk seizoen worden, dat alle focus vereist.”
Precies om die reden koos Niels ervoor om zich enkel te richten op het prolongeren van zijn titel bij TCR en niet actief te zijn in een raceklasse ernaast, zoals de Mazda MX-5 Cup van vorig jaar. “Helaas zouden er te veel clashes ontstaan op de kalender. Ik had het graag anders gezien. Aan de andere kant: deze nieuwe uitdaging bij TCR Italy verdient al mijn aandacht”, aldus de huidige kampioen.
Hoe startnummer 1 het er precies vanaf gaat brengen aan het begin van raceseizoen 2023, weten we in het weekend van 22 april. Dan gaan de lichten op groen at Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari – beter bekend als Imola Circuit, en schittert Niels in de gloednieuwe Honda Civic Type R TCR, inclusief unieke livery met zowel bestaande als nieuwe sponsoren. “Ik ben Honda en het team ontzettend dankbaar voor de kans die ze me geven en heb er ongelooflijk veel zin in!”
Kalender 2023
1° Rd – 22 & 23 april – IMOLA
2° Rd – 6 & 7 mei – MISANO
3° Rd – 8 & 9 juli – MUGELLO
4° Rd – 16 & 17 september – MONZA
5° Rd – 14 & 15 oktober – VALLELUNGA
6° Rd – 28 & 29 oktober – IMOLA