Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Meyer Shank-Acura wint 61e Rolex 24 At Daytona, Van der Zande enige Nederlander met podiumsucces (lang)

230129 IMSA Finish winner
De winnende Meyer Shank-Acura

Voor het tweede jaar op rij heeft Meyer Shank Racing-Acura de Rolex 24 At Daytona gewonnen. Met name bij de herstarts had de nummer 60-Acura van Tom Blomqvist, Colin Braun en IndyCar-specialisten Simon Pagenaud en Helio Castroneves een hogere snelheid, wat uiteindelijk cruciaal bleek. Na een sterke slotfase eindigde de Wayne Taylor Racing-Andretti-Acura van Ricky Taylor, Filipe Albuquerque, Louis Delétraz en Brendon Hartley als tweede. Renger van der Zande reed de nummer 01-Ganassi-Cadillac die hij deelde met Sébastien Bourdais en Scott Dixon als derde over de eindstreep. In LMP2 leek Job van Uitert in de nummer 35-TDS-Oreca (Van Uitert/Van der Garde/Pierson/Heriau) lange tijd op weg naar succes, maar in een duel met Ben Hanley in de slotfase ging hij in de rondte. Na een geweldige finish ging de klassezege met een verschil van slechts 0,016 seconde naar de nummer 55-Proton Competition-Oreca van Fred Poordad, Francesco Pizzi, James Allen en Gianmaria Bruni, nadat Allen op de allerlaatste meters Ben Hanley in de Crowdstrike Racing by APR-auto versloeg. In LMP3 ging de zege naar de AWA-Duqueine met Orey Fidani, Matt Bell, Lars Kern en Moritz Kranz. De GTD-Pro-zege was voor de WeatherTech-Mercedes van Maro Engel, Cooper MacNeil, Dani Juncadella en Jules Gounon, terwijl de Aston Martin van The Heart of Raqcing met Roman De Angelis, Marco Sørensen, Ian James en Darren Turner de GTD-klasse won. Ook hier zag een Nederlander de kans op een zege in de slotfase in rook opgaan: de Winward-Mercedes van onder anderen Indy Dontje, die lange tijd de klasse aanvoerde, strandde na een aanrijding bij de laatste herstart met een gebroken ophanging links achter.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA, Rolex/Jensen Larson

De verwachtingen voor de racepremière van de nieuwe LMDh-prototypes, in de IMSA-serie aangeduid als GTP, waren hooggespannen, waarbij met name werd uitgekeken naar de komst van BMW en Porsche, die met hun nieuwe LMDh's na respectievelijk 23 en vijf jaar op het hoogste niveau van de lange-afstandsracerij terugkeerden. Tevens werd met de introductie van de LMDh-prototypes in de IMSA-racerij voor het eerst gebruik gemaakt van hybride-technologie.

Toch bleken met name de Porsches en de BMW's nog last te hebben van de nodige problemen, vooral met de hybridesystemen. De nummer 24-BMW (Eng/Farfus/Wittmann/Herta) was de enige auto van de Duitse premiummerken waarbij de opgelopen achterstand nog enigszins acceptabel was. In de strijd om de ereplaatsen speelden BMW en Porsche echter geen rol: die ging uitsluitend tussen de Cadillacs en de Acura's. Tijdverlies was er ook voor de nummer 31-Whelen-Action Express-Cadillac (Derani/Sims/Aitken) als gevolg van een gebroken ophanging. De beide Acura's van Meyer Shank Racing en Wayne Taylor Racing-Andretti Autosport en de beide Ganassi-Cadillacs van Bourdais/Van der Zande/Dixon en Bamber/Lynn/Westbrook eindigden allemaal in dezelfde ronde.

230129 IMSA Finish winner flag
Tom Blomqvist als winnaar over de finish (Foto: Rolex/Jensen Larson)


Beslissend was uiteindelijk het hogere tempo bij de herstarts, dat slotrijder Tom Blomqvist aan de dag legde. Zo kon de Brit uiteindelijk na 783 ronden de Acura met het nummer 60 als winnaar over de eindstreep rijden. Na een sterke comeback – op een bepaald moment had het team twee ronden achterstand na problemen met de oliedruk – eindigde de Wayne Taylor-Acura als tweede.


230129 IMSA Finish Zande
Renger van der Zande en zijn teamgenoten eindigden als derde

Renger van der Zande, die de laatste stint in de nummer 01-Ganassi-Cadillac voor zijn rekening nam, had in de laatste anderhalf uur geen weerwoord tegen de betere snelheid van de Acura's en kwam zelfs nog even onder druk van Earl Bamber in de nummer 02-Cadillac van hetzelfde team, maar gelukkig was Bamber verstandig en liet de betere score aan Van der Zande, die samen met Bourdais immers het hele IMSA-seizoen rijdt en daarom de punten meer nodig heeft dan Bamber en consorten, voor wie het WEC-programma prioriteit heeft.

230129 IMSA Finish Proton
De Proton-Oreca won na een fotofinish de LMP2-klasse

De strijd in LMP2 liep uit op een fotofinish. Bij het ingaan van het laatste halfuur leek Job van Uitert, die de nummer 35-TDS-Oreca deelde met Giedo van der Garde, Josh Pierson en François Heriau, uitstekende papieren te hebben. Het team had de klasse lange tijd aangevoerd en een Rolex leek in het verschiet te liggen, totdat Van Uitert in een direct duel om de leiding met de Brit Ben Hanley in de nummer 04-Crowdstrike-Oreca in de eerste bocht in de rondte ging. Daardoor viel Van Uitert terug naar de vierde plaats, zodat hij en zijn teamgenoten net naast het podium grepen. Hanley leek vervolgens op weg naar de klassezege, maar de Australiër James Allen reed in de Oreca van Proton Competition alles uit de kast en verschalkte Hanley bij het uitkomen van de laatste bocht op weg naar de finish. Uiteindelijk kwam Allen met een marge van slechts 0,016 seconden als winnaar over de eindstreep en zorgde samen met teamgenoten Fred Poordad, Francesco Pizzi en Gianmaria Bruni voor de eerste overwinning van Proton Competition in de LMP2-klasse. Een goed begin voor het Duitse team, dat later dit seizoen de Porsche LMDh op klantenbasis zowel in IMSA als in het FIA WEC aan de start brengt. Achter het Crowdstrike-team eindigde de AF Corse-Oreca van François Perrodo, Matthieu Vaxivière, Julien Canal en Nicklas Nielsen op de derde plaats, gevolgd door de genoemde TDS Racing-auto met de beide Nederlanders Van Uitert en Van der Garde.

230129 IMSA Finish AWA
LMP3-zege zonder drama voor de AWA-Duqueine

LMP3 was de klasse met het minste drama, zeker toen de teams die van tevoren tot de favorieten werden gerekend, onder wie Riley met Glenn van Berlo (vastgelopen motor) al in de eerste helft uit de race waren. Uiteindelijk won het kwartet Anthony Mantella, Wayne Boyd, Nico Varrone en Thomas Merrill in de AWA-Duqueine met maar liefst twaalf ronden voorsprong op de Sean Creech Motorsport-Ligier (Willsey/Barbosa/Pino/Siegel). Vier ronden daarachter eindigde de Performance Tech Motorsports-Ligier (De Angelis/Allen/Bloum/Shields) als derde. Tijmen van der Helm werd in de JDC Miller Motorsports-Duqueine vijfde in de klasse, samen met Til Bechtolsheimer, Luca Mars en Mason Filippi.

230129 IMSA Finish Aston
De GTD-winnende Heart of Racing-Aston Martin eindigde zelfs voor de GTD-Pro-auto's

De GT3-auto's uit de klassen GTD-Pro en GTD bleven heel dicht bij elkaar, met aan de finish zeven auto's, drie Pro's en vier "normale" GTD's, in dezelfde ronde. Daarbij eindigde de winnende GTD, de nummer 27-Heart of Racing-Aston Martin van Marco Sørensen, Roman De Angelis, Ian James en Darren Turner, zelfs voor de winnende GTD-Pro-auto, de WeatherTech-Mercedes van Maro Engel, Cooper MacNeil, Jules Gounon en Dani Juncadella. In GTD werd het zelfs een 1-2 voor Aston Martin met de Vantage van Magnus Racing met John Potter, Andy Lally, Spencer Pumpelly en Nicky Thiim op de tweede plaats, gevolgd door de nummer 70-Inception Racing-McLaren van Brendan Iribe, Frederik Schandorff, Olly Millroy en Marvin Kirchhöfer.

Bij de herstart met 35 minuten te gaan verloor Winward Racing alle kansen op een podium toen António García met de Corvette uit de GTD-Pro-klasse in het strijdgewoel naar links trok, waardoor Philip Ellis in de Winward-Mercedes geen schijn van kans had en met de linker kant van de auto de muur in bocht 2 raakte. Het was dezelfde muur als waar Lucas Auer op donderdag in de vrije training zijn zware crash beleefde, waardoor het wisselen van het chassis noodzakelijk werd. De inzet van het team was fantastisch: gestart vanaf de laatste plaats in de klasse leidde de nummer 57-Mercedes lange tijd in de GTD-klasse en een podium leek meer dan waarschijnlijk, maar uiteindelijk mocht het niet zo zijn.

230129 IMSA Finish Engel
De WeatherTech-Mercedes-AMG won de GTD-Pro-klasse

In GTD-Pro waren de overige podiumplaatsen voor de Corvette van António García, Jordan Taylor en Tommy Milner en de Vasser-Sullivan-Lexus van Jack Hawksworth, Ben Barnicoat en Mike Conway.

De nummer 91-Kellymoss with Riley-Porsche, die Kay van Berlo deelde met Alan Metni, Jaxon Evans en Julien Andlauer, kwam in het laatste halfuur nog een keer op de baan tot stilstand, maar kon uiteindelijk toch de race uitrijden en eindigde met 30 ronden achterstand op de winnende Aston Martin als 16e in de GTD-klass
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet