Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 2

Formule 2: Martins zet de toon in driedaagse naseizoenstest op Yas Marina

ABU TEST SR-0514

Regerend F3-kampioen Victor Martins (ART) heeft de snelste tijd neergezet tijdens drie dagen van Formule 2-tests op het circuit van Yas Marina. De Franse Alpine-junior was op de laatste dag een fractie sneller dan Jack Doohan (Virtuosi), die op de tweede dag het snelste was. Martins' teamgenoot Théo Pourchaire zat daar op zijn beurt niet ver vandaan. Richard Verschoor kwam de eerste twee dagen uit voor Van Amersfoort Racing en was op de eerste dag de snelste van allemaal. Die eer viel op de eerste ochtend Dennis Hauger ten deel, de Noor die volgend jaar in de MP-auto rijdt waarin Felipe Drugovich dit seizoen kampioen is geworden.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Dutch Photo Agency

Nederland liet op de openingsdag op verschillende manieren van zich spreken: in eerste instantie via MP Motorsport, dat met zijn nieuw gecontracteerde coureur Dennis Hauger meteen als snelste uit de startblokken schoot, vervolgens met Richard Verschoor, die bij dat andere Nederlandse team was ingestapt en daarna in de middag voor VAR de snelste tijd van de dag liet noteren. Hauger reed 's middags ook nog de vierde tijd en was daarmee meteen in vorm. Naast Hauger stapte Jehan Daruvala in bij MP, wat de Indiër drie dagen lang zou doen – een signaal dat de Red Bull-junior grote kans maakt op de tweede auto bij het team uit Westmaas. Dat zou betekenen dat de twee Prema-coureurs van dit jaar volgend jaar de MP-coureurs zijn, maar of dat dan ook voor beiden weer in Red Bull-kleuren gaat gebeuren is nog maar de vraag.

Jack Doohan zat er voor Virtuosi de eerste dag al goed bij en liet op de tweede dag de snelste van de hele sessie tot dan toe bijschrijven. De Australiër moet samen met Théo Pourchaire (ART) tot de absolute titelfavorieten worden gerekend: voor beiden wordt het in 2023 nu of nooit. Doohan kreeg Amaury Cordeel als teamgenoot, terwijl Pourchaire heel logisch Victor Martins naast zich kreeg. Het is een kwestie van tijd voordat de regerend F3-kampioen bij ART wordt aangekondigd. In dat geval komt hij zeker Ollie Bearman weer tegen: de jonge Britse Ferrari-junior liet zich bij Prema meteen van zijn beste kant zien en gaf daarmee zijn toekomstige ervaren teamgenoot, Mercedes-junior Frederik Vesti, een schot voor de boeg. De Deen sloeg in de middagsessie van dag 2 terug.
  ABU TEST SR-9062-2

Andere snelle debutanten uit de F3 (los van Zane Maloney, die al bij Trident zijn debuut had gemaakt en nu voor Carlin testte) waren Roman Stanek bij Trident, het duo Isack Hadjar en Zak Crawford bij Hitech (ook weer twee Red Bull-auto's straks?) en Arthur Leclerc bij DAMS. Van hen is de Monegask al bevestigd. Ook drie F3-coureurs die zich dit seizoen aanmerkelijk minder hoog wisten te klasseren, namen een plekje in: Kush Maini staat al vast bij Campos naast de degelijke veteraan Ralph Boschung, terwijl ook Rafael Villagómez, Juan Manuel Correa (beiden bij VAR) en Brad Benavides (Charouz) hun opwachting maakten.

Maini zette de snelste tijd in de laatste sessie neer, maar die ging lang niet zo snel als de ochtendsessie. De middag stond in het teken van lange runs en pitstoptrainingen, zodat de mindere goden hun kans grepen om naar de top van het klassement te sturen – zo ook Villagómez, die aan het slot een tweede tijd klokte en daarmee de aanvankelijke aanvoerder Clement Novalak (Trident) naar de derde plaats verwees.

In de ochtend bleek Victor Martins de snelste. Samen met Doohan en Pourchaire dook de Fransman onder Doohans snelste tijd van de vorige dag, zodat de F3-kampioen als de beste over drie dagen uit de bus kwam. De motoren vallen nu zo'n drie maanden stil. In Bahrein wordt op 14-16 februari de draad weer opgepakt, met de eerste collectieve voorseizoenstest op het circuit van Sakhir. Daar gaat een maand later ook het nieuwe F2-seizoen van start.

F2, Yas Marina, collectieve test, 23-25 november 2022

1e sessie
1. Dennis Hauger - MP Motorsport - 1'36"821 - 28 ronden
2. Jack Doohan - Virtuosi - 1'36"906 - 41
3. Richard Verschoor - VAR - 1'36"924 - 28
4. Amaury Cordeel - Virtuosi - 1'36"941 - 36
5. Victor Martins - ART - 1'36"987 - 36
6. Enzo Fittipaldi - Carlin - 1'36"997 - 29
7. Roman Stanek - Trident - 1'37"018 - 25
8. Ayumu Iwasa - DAMS - 1'37"159 - 22
9. Frederik Vesti - Prema - 1'37"225 - 33
10. Théo Pourchaire - ART - 1'37"264 - 32
11. Clement Novalak - Trident - 1'37"361 - 22
12. Jehan Daruvala - MP Motorsport - 1'37"371 - 29
13. Roy Nissany - Charouz - 1'37"605 - 32
14. Arthur Leclerc - DAMS - 1'37"619 - 33
15. Zane Maloney - Carlin - 1'37"678 - 30
16. Oliver Bearman - Prema - 1'37"730 - 33
17. Ralph Boschung - Campos - 1'37"820 - 28
18. Kush Maini - Campos - 1'37"982 - 20
19. Rafael Villagomez - VAR - 1'38"160 - 32
20. Brad Benavides - Charouz - 1'38"893 - 20
21. Isack Hadjar - Hitech - 1'39"275 - 8
22. Jak Crawford - Hitech - 1'39"694 25

2e sessie
1. Richard Verschoor - VAR - 1'36"395 - 46 ronden
2. Frederik Vesti - Prema - 1'36"398 - 32
3. Oliver Bearman - Prema - 1'36"558 - 31
4. Dennis Hauger - MP Motorsport - 1'36"574 - 29
5. Ayumu Iwasa - DAMS - 1'36"773 - 34
6. Theo Pourchaire - ART - 1'36"844 - 14
7. Kush Maini - Campos - 1'36"901 - 34
8. Roman Stanek - Trident - 1'36"923 - 40
9. Victor Martins - ART - 1'36"966 - 21
10. Arthur Leclerc - DAMS - 1'37"067 - 38
11. Jehan Daruvala - MP Motorsport - 1'37"142 - 30
12. Clement Novalak - Trident - 1'37"143 - 37
13. Amaury Cordeel - Virtuosi - 1'37"176 - 50
14. Roy Nissany - Charouz - 1'37"229 - 45
15. Brad Benavides - Charouz - 1'37"878 - 35
16. Isack Hadjar - Hitech - 1'38"148 - 38
17. Rafael Villagomez - VAR - 1'38"825 - 33
18. Ralph Boschung - Campos - 1'38"940 - 37
19. Jack Doohan - Virtuosi - 1'38"955 - 59
20. Zane Maloney - Carlin - 1'39"528 - 48
21. Jak Crawford - Hitech - 1'39"529 - 18
22. Enzo Fittipaldi - Carlin - 1'39"573 - 50

3e versie
1. Jack Doohan - Virtuosi - 1'35"990 - 44 ronden
2. Jehan Daruvala - MP Motorsport - 1'36"160 - 30
3. Ayumu Iwasa - DAMS - 1'36"165 - 41
4. Ralph Boschung - Campos - 1'36"311 - 33
5. Enzo Fittipaldi - Carlin - 1'36"335 - 21
6. Kush Maini - Campos - 1'36"349 - 49
7. Roy Nissany - Charouz - 1'36"335 - 30
8. Theo Pourchaire - ART - 1'36"368 - 36
9. Dennis Hauger - MP Motorsport - 1'36"427 - 31
10. Victor Martins - ART - 1'36"579 - 20
11. Frederik Vesti - Prema - 1'36"596 - 53
12. Clement Novalak - Trident - 1'36"642 - 30
13. Zane Maloney - Carlin - 1'36"691 - 33
14. Richard Verschoor - VAR - 1'36"764 - 45
15. Arthur Leclerc - DAMS - 1'36"849 - 42
16. Amaury Cordeel - Virtuosi - 1'36"869 - 36
17. Isack Hadjar - Hitech - 1'37"083 - 41
18. Roman Stanek - Trident - 1'37"152 - 34
19. Brad Benavides - Charouz - 1'37"243 - 46
20. Juan Manuel Correa - VAR - 1'37"332 - 53
21. Jak Crawford - Hitech - 1'37"378 - 42
22. Oliver Bearman - Prema - 1'40"969 - 25

4e sessie
1. Frederik Vesti - Prema - 1'36"462 - 39 ronden
2. Ayumu Iwasa - DAMS - 1'36"517 - 48
3. Oliver Bearman - Prema - 1'36"715 - 47
4. Arthur Leclerc - DAMS - 1'36"829 - 39
5. Zane Maloney - Carlin - 1'37"095 - 58
6. Clement Novalak - Trident - 1'37"123 - 16
7. Roy Nissany - Charouz - 1'37"467 - 38
8. Brad Benavides - Charouz - 1'37"931 - 52
9. Roman Stanek - Trident - 1'37"934 - 55
10. Dennis Hauger - MP Motorsport - 1'38"667 - 48
11. Enzo Fittipaldi - Carlin - 1'38"828 - 50
12. Amaury Cordeel - Virtuosi - 1'39"002 - 58
13. Theo Pourchaire - ART - 1'39"502 - 67
14. Jehan Daruvala - MP Motorsport - 1'39"512 - 50
15. Ralph Boschung - Campos - 1'39"604 - 55
16. Jack Doohan - Virtuosi - 1'40"090 - 25
17. Isack Hadjar - Hitech - 1'40"164 - 59
18. Victor Martins - ART - 1'40"184 - 37
19. Jak Crawford - Hitech - 1'40"530 - 59
20. Kush Maini - Campos - 1'41"206 - 21
21. Juan Manuel Correa - VAR - 1'59"089 - 50
22. Richard Verschoor - VAR - 2'00"291 – 43

5e sessie
1. Victor Martins - ART - 1'35"908 - 49 ronden
2. Jack Doohan - Virtuosi - 1'35"935 - 41
3. Theo Pourchaire - ART - 1'35"968 - 36
4. Roy Nissany - Charouz - 1'35"978 - 45
5. Arthur Leclerc - Dams - 1'36"014 - 50
6. Kush Maini - Campos - 1'36"041 - 53
7. Enzo Fittipaldi - Carlin - 1'36"114 - 48
8. Isack Hadjar - Hitech - 1'36"207 - 43
9. Jehan Daruvala - MP Motorsport - 1'36"207 - 38
10. Amaury Cordeel - Virtuosi - 1'36"296 - 40
11. Zane Maloney - Carlin - 1'36"361 - 32
12. Ralph Boschung - Campos - 1'36"365 - 38
13. Dennis Hauger - MP Motorsport - 1'36"415 - 37
14. Ayumu Iwasa - Dams - 1'36"422 - 40
15. Clement Novalak - Trident - 1'36"595 - 31
16. Oliver Bearman - Prema - 1'36"599 - 44
17. Juan Manuel Correa - VAR - 1'36"736 - 52
18. Jak Crawford - Hitech - 1'36"847 - 42
19. Roman Stanek - Trident - 1'37"046 - 39
20. Rafael Villagomez - VAR - 1'37"307 - 50
21. Brad Benavides - Charouz - 1'38"108 - 18
22. Frederik Vesti - Prema - 1'40"144 - 66

6e sessie
1. Kush Maini - Campos - 1'36"875 - 55 ronden
2. Rafael Villagomez - VAR - 1'37"229 - 43
3. Clement Novalak - Trident - 1'37"292 - 41
4. Zane Maloney - Carlin - 1'37"681 - 45
5. Arthur Leclerc - DAMS - 1'37"757 - 68
6. Ayumu Iwasa - DAMS - 1'37"790 - 61
7. Jack Doohan - Virtuosi - 1'37"844 - 67
8. Victor Martins - ART - 1'38"242 - 63
9. Roy Nissany - Charouz - 1'38"346 - 66
10. Theo Pourchaire - ART - 1'38"447 - 58
11. Enzo Fittipaldi - Carlin - 1'38"871 - 58
12. Isack Hadjar - Hitech - 1'38"971 - 64
13. Ralph Boschung - Campos - 1'39"000 - 50
14. Jak Crawford - Hitech - 1'39"123 - 64
15. Dennis Hauger - MP Motorsport - 1'39"174 - 64
16. Jehan Daruvala - MP Motorsport - 1'39"251 - 62
17. Roman Stanek - Trident - 1'39"365 - 53
18. Frederik Vesti - Prema - 1'39"488 - 62
19. Oliver Bearman - Prema - 1'39"539 - 53
20. Juan Manuel Correa - VAR - 1'40"183 - 67
21. Amaury Cordeel - Virtuosi - 1'40"363 - 29
22. Brad Benavides - Charouz - geen tijd - 0
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet