Div: Successen Maro Engel en Rob Huff, maar ook weer volop schade in Macau

Start van de GT-cup met Marciello (l.) en Engel op de eerste rij
Dit weekeinde vond de 69e editie van de Grand Prix van Macau plaats. Voor het derde jaar op rij was de internationale inbreng uitermate beperkt, al werden de reisrestricties onlangs enigszins versoepeld, want voor Macau is er nu nog slechts een quarantaineperiode van vijf dagen van kracht. In ieder geval voor de GT Cup betekende dat de aanwezigheid van internationale sterren als Maro Engel, Edoardo Mortara en Raffaele Marciello, terwijl de Brit Rob Huff op jacht ging naar toerwagensucces.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Macau Grand Prix, Mercedes-AMG

Na de flinke carambolage in de kwalificatierace van gisteren was het GT-veld gereduceerd tot 13 auto's. De beide Mercedes-rijders Maro Engel en Raffaele Marciello bezetten de eerste startrij. Na de rollende start volgde een spannend acceleratieduel met de beide merkgenoten zij aan zij op weg naar Lisboa, waarbij het nodige contact niet werd geschuwd. Uiteindelijk pakte Marciello tussen Mandarin en Lisboa de kop, Audi-rijder Mortara reed op de derde plaats. Na de openingsronde had Marciello al bijna een seconde voorsprong, maar een halve ronde later schoot de Mercedes van Marciello in de Melco-hairpin rechtuit. Naderhand bleek dat er sprake was van een gebroken voorwielophanging, wat mogelijk het gevolg was van het contact met Engel in de beginfase. Na de uitval van Marciello was de weg vrij voor Engel om de leiding over te nemen. Elders in de tweede ronde was de BMW van Ian Leong gestrand, wat leidde tot een interventie van de safety-car. Pas in de zevende ronde werd de race weer vrijgegeven. Engel behield de leiding, voor Mortara en Porsche-rijder Imperatori. In de twee resterende ronden bleef Mortara dicht achter Engel, maar het kwam ondanks de snelste raceronde van de Audi-rijder niet meer tot een serieuze aanval, zodat Engel voor de derde maal na 2014 en 2015 de overwinning in de Macau GT Cup binnenhaalde. Voor Mercedes-AMG was het de zevende zege in Macau. Mortara eindigde op de tweede plaats, Porsche-rijder Alexandre Imperatori werd als derde geklasseerd. Beste Aziatische rijder was Kang Ling met de Lamborghini als vierde, terwijl Wei An Chen met de Ferrari ervoor zorgde dat er vijf verschillende merken op de eerste vijf posities eindigden.

Audi-rijder Filipe Souza won de Guia-toerwagenrace
Het predikaat van de Guia-toerwagenrace was ditmaal voor de zondagswedstrijd in de TCR Asia Challenge. Ook daarin was er sprake van een flinke crash. Eerst zorgde het stranden van Alfa Romeo-rijder Lung Yiu in de tweede ronde voor een interventie van de safety-car. In de vijfde ronde werd de race weer vrijgegeven, maar al na een paar honderd meter ging het weer mis: Wang Mok verloor in de Reservoir Bend de controle over zijn Honda en knalde in de vangrails. Verderop in het veld kwam een andere Honda-rijder in de problemen, Keng Hei Leong, maar die kon uiteindelijk de race weer voortzetten. De gestrande auto van Mok leidde opnieuw tot een safety-car.
Bij het begin van de negende ronde, wat de laatste van de race had zullen zijn, werden de groene vlaggen weer gezwaaid, maar ditmaal crashte Hyundai-rijder Sze Ho Lo, die achter Filipe Souza op de tweede plaats reed, zwaar bij het uitkomen van Mandarin, na te zijn geraakt door Yan. Diverse andere rijders konden de Hyundai niet meer ontwijken. De rode vlag werd gezwaaid en de race werd uiteraard niet meer hervat. Zo diende de volgorde in de voorgaande ronde als basis voor de uitslag, zodat Souza won en de onfortuinlijke Lo alsnog tweede werd, voor Honda-rijder Yan. De eerste race resulteerde in een volledig podium voor Audi-rijders, met Filipe Souza als winnaar, voor Heng Hu en Chi On Cheong.

Start van de Chinese toerwagenrace met Rob Huff in de groene MG5 aan de leiding
De eerste race van het China Touring Car Championship resulteerde in een overwinning voor de Brit Rob Huff, die met zijn MG5 zijn tiende overwinning in Macau behaalde. Daarachter eindigden de Lynk & Co-rijders David Zhu en Yat Shing Wong. In de tweede race won Zhi Qiang Zhang met Lynk & Co, voor Huff en SAIC-coureur Hua Yang Gao.

Start van de Formule 4-race met de uiteindelijke winnaar Wing Chung Chang in de rode auto vooraan
De Formule 4-race kreeg de officiële titel van Macau Grand Prix, waarvoor het veld van 16 auto's toch wel enigszins matig was. Wing Lam Gerrard Xie uit Hongkong won de eerste race over acht ronden, gevolgd door de beide Macanese coureurs Hon Chio Leong, de afgelopen twee jaar winnaar, en Wing Chung Chang. De hoofdwedstrijd over twaalf ronden resulteerde in een overwinning voor Chang, gevolgd door Xie en Leong.

Ook de motoren waren terug in Macau
Na drie jaar was er voor het eerst ook weer een motorrace, al hield ook hier het veld met 14 deelnemers voor de hoofdwedstrijd niet over. Grote sterren als Rutter en McGuinness ontbraken. De Fin Erno Juhani Kostamo won met BMW, voor zijn Duitse merkgenoot David Datzer en de Portugese Honda-rijder Wesley Morais. Met Nadieh Schoots stond er ook een Nederlandse rijdster aan de start, ze werd met haar Rebel Racing-Kawasaki als twaalfde geklasseerd.

Nadieh Schoots zorgde voor de enige Nederlandse inbreng in de 69e Grand Prix van Macau