Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Toyota met 1-2 naar wereldtitels, Frijns en teamgenoten winnen LMP2-klasse, Ferrari laatste GTE-Pro-kampioen (lang)

22111 WEC Toyota 7
Winst in de laatste race en kampioenstitel voor Toyota-rijders Hartley, Hirakawa en Buemi


Brendon Hartley, Ryo Hirakawa en Sébastien Buemi zijn de nieuwe wereldkampioenen in de hypercar-klasse van het FIA WEC. Het trio eindigde met de nummer 8-Toyota als tweede in de 8-uursrace van Bahrein en behaalde daarmee de titel. De andere Toyota met Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López had in de race de betere snelheid en won, het trio werd derde in de WK-stand achter Alpine-rijders André Negrão, Nicolas Lapierre en Mathieu Vaxivière, die in de race als derde eindigden. Toyota behaalde voor het vijfde jaar op rij de kampioenstitel bij de constructeurs. In LMP2 was de racewinst voor Robin Frijns en zijn WRT-teamgenoten René Rast en Sean Gelael. De titel was voor JOTA-rijders Roberto Gonzalez, António Félix da Costa en Will Stevens. In GTE-Pro was er een dramatisch slotakkoord. De AF Corse-Ferrari met Miguel Molina en Antonio Fuoco behaalde de klassezege in de race, terwijl de nummer 51-Ferrari van James Calado en Alessandro Pier Guidi de laatste anderhalf uur met een kapotte versnellingsbak reed, maar alsnog de eindstreep haalde, waarmee Calado en Pier Guidi ook rijderskampioen werden en Ferrari de merkentitel pakte. In GTE-Am behaalde het Project 1-team de eerste twee plaatsen, met de overwinning voor Matteo Cairoli, Mikkel Pedersen en Niki Leutwiler en de tweede plaats voor Philip Hyett, Gunnar Jeanette en Ben Barnicoat. De titel in de klasse ging naar TF Sport-Aston Martin-rijders Ben Keating en Marco Sørensen.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Prescott Motorsport/Rick Kiewiet

In de kwalificatie leek Peugeot de Toyota's qua snelheid nog wat partij te kunnen bieden en inderdaad kwam de snelste raceronde op naam van Jean-Eric Vergne in de nummer 93-Peugeot (Di Resta/Jensen/Vergne), maar qua betrouwbaarheid is er bij het Franse team nog wat werk te doen. Bij beide auto's waren er problemen met de versnellingsbak, waardoor het team de kansen op een goede klassering verspeelde. De auto van Di Resta/Jensen/Vergne haalde in de race de eindstreep niet, de auto van Duval/Menezes/Müller eindigde op zes ronden van de winnaar als vierde.

221112 WEC Start In de beginfase konden de Peugeots het nog bijhouden

Vooraan bepaalden de Toyota's het tempo, waarbij aanvankelijk de nummer 8 van Buemi/Hartley/Hirakawa de leiding in handen had, maar de nummer 7 met Conway/López/Kobayashi de betere snelheid had en er uiteindelijk toch voorbij mocht. Vervolgens reed dit trio de overwinning naar huis, terwijl Buemi/Hartley/Hirakawa aan de tweede plaats genoeg hadden om na Le Mans dit jaar ook de WK-titel te winnen. De Alpine van Negrão/Lapierre/Vaxivière eindigde op de derde plaats in de race.

221112 WEC WRT
Robin Frijns rijdt de WRT-Oreca naar de tweede klassezege op rij

In LMP2 verloor Ferdinand Habsburg in de pole-winnende Realteam-WRT-Oreca al in de openingsronde de leiding aan de nummer 22-United Autosports-Oreca, maar in het derde uur veroverde René Rast in de nummer 31-WRT-Oreca de leiding, waarmee hij de basis legde voor de tweede opeenvolgende LMP2-klassezege van het Belgische team, dat in september ook in Fuji al succesvol was. Robin Frijns nam de laatste rijbeurt voor zijn rekening en reed de auto als klassewinnaar over de eindstreep. De tweede plaats was voor het United-USA-trio Alex Lynn, Oliver Jarvis en Josh Pierson, terwijl de JOTA-Oreca met Roberto Gonzalez, António Félix da Costa en Will Stevens als derde eindigde en daarmee de kampioenstitel behaalde.

221112 Zande
Renger van der Zande kwam in actie voor Vector Sport (foto: PR)

De Vector Sport-Oreca met Renger van der Zande, Ryan Cullen en Sébastien Bourdais verloor veel tijd, ondermeer door een probleem met de startmotor, en eindigde op de negende plaats in de klasse. Van der Zande zei: "Op zich hadden we best wel een goede snelheid, niet genoeg om te winnen, maar top 5 was zeker mogelijk. ook Ryan, onze zilveren rijder, ging hard. Maar ja toen begaf de startmotor het, die moest een tik hebben om hem weer aan de praat te krijgen en daarmee verloren we 1,5 minuut en die hebben we niet meer goed kunnen maken. Natuurlijk dus erg balen helaas, vooral voor team. Voor mij was het natuurlijk een invalbeurt. Ik denk dat ik best wel een goede snelheid in de auto had. Nu maar weer gauw terug naar IMSA en zien of we daar goed kunnen scoren."

221112 WEC Ferrari
De nummer 52-Ferrari van Molina/Fuoco won de laatste GTE-Pro-race

Zoals zovaak zorgde de GTE-Pro-klasse ook bij het allerlaatste optreden voor het meeste spektakel. Anders dan in de kwalificatie, toen Porsche nog het snelst was, had Ferrari in de race de beste snelheid. Alles leek onder controle met de beide Ferrari's op de eerste twee plaatsen en de nummer 51 van Jamesalado en Alessandro Pier Guidi op weg naar de titel, totdat Calado met ruim anderhalf uur te gaan klaagde over problemen met de vierde versnelling, die hij niet meer kon gebruiken. Het pleit leek al beslecht, maar Pier Guidi, die de laatste rijbeurt voor zijn rekening nam, slaagde er toch in de auto aan de finish te brengen, waarmee de kampioenstitel voor hemzelf en Calado een feit was. Ook de merkentitel ging naar Ferrari. De klassezege ging naar Miguel Molina en Antonio Fuoco in de nummer 52-Ferrari, voor Tommy Milner en Nick Tandy in de Corvette en de beide Porsches met Michael Christensen/Kévin Estre en Gianmaria Bruni/Richard Lietz.

221112 Project 1
Toch nog wat te vieren voor Porsche dankzij het Project 1-team in GTE-Am

Voor Porsche, dat zelfs oud-sportdirecteur Walliser naar Bahrein had laten invliegen voor het laatste optreden van het fabrieksteam in GTE-Pro, waren de druiven door het mislopen van de titel in deze klasse zuur, maar in ieder geval was er nog racesucces voor de 911 RSR in de vorm van de eerste en tweede plaats in de GTE-Am-klasse dankzij het Duitse team Project 1. De klassezege was daarbij voor Matteo Cairoli, Mikkel Pedersen en Niki Leutwiler, terwijl de beide Amerikanen Philip Hyett en Gunnar Jeanette samen met de Brit Ben Barnicoat het succes completeerden. De van pole gestarte Iron Dames-Ferrari van Sarah Bovy, Michelle Gatting en Rahel Frey eindigde op de derde plaats. De vierde plaats was voor Ben Keating en Marco Sørensen in de TF Sport-Aston Martin genoeg voor het winnen van de titel in de klasse. In de race reden ze samen met de Mexikaan Henrique Chaves, die echter de eerste race in Sebring gemist had en daardoor minder punten had dan Keating en Sørensen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet