Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Ferrari presenteert 499P, de hypercar voor FIA WEC 2023

221030 Ferrari 1


Tijdens de jaarlijkse Finali Mondiali op het circuit van Imola heeft Ferrari de nieuwe hypercar onthuld, waarmee het beroemde Italiaanse merk komend seizoen na 50 jaar zijn rentree beleeft op het hoogste podium van de internationale sportwagenracerij. De auto kreeg de naam 499P en wordt aangedreven door een drieliter zescilinder twinturbo-motor en een elektromotor op de voorwielen. De kleurstelling en de naamgeving verwijzen naar de 312 P, waarmee Ferrari 50 jaar geleden racete. Het debuut staat gepland tijdens de 1000 Miles of Sebring, de eerste race van het FIA WEC-seizoen 2023, in maart.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Er was een tijd waarin de sportwagenracerij bij Ferrari net zo belangrijk was als de Formule 1. Het merk behaalde ondermeer negen overwinningen tijdens de 24 Uur van Le Mans en in totaal 22 wereldtitels. Sinds de vroege jaren zeventig liet Ferrari het speelveld in de sportwagens echter aan anderen: Porsche en Audi beleefden gloriejaren in Le Mans, Mercedes en Jaguar scoorden er en voor Ferrari bleef er hoogstens individueel succes in de GT-klassen. Dat moet volgend jaar veranderen, want in de hypercar-klasse treedt Ferrari aan tegen Toyota, Peugeot en Glickenhaus en mogelijk ByKolles/Vanwall, terwijl in de LMDh-categorie ook Cadillac, Porsche en – afhankelijk van toelating – Isotta Fraschini in het WEC actief zijn, een jaar later gevolgd door Lamborghini en BMW.

221030 Ferrari 2

Het vierwielaangedreven prototype van Ferrari levert, zoals vastgelegd in het reglement, een maximum vermogen van 500 kW bij een minimumgewicht van 1.030 kilogram. De ontwikkeling van de auto vond plaats onder verantwoordelijkheid van de afdeling Attività Sportive GT met Antonello Coletta aan het hoofd en Ferdinando Cannizzo als hoofd techniek.

221030 Ferrari 3

De verbrandingsmotor is vergelijkbaar met die uit de 296 GT3: een zescilinder twinturbo. In tegenstelling tot de GT3 vervult de motor bij de hypercar echter ook een dragende functie. Het ERS (energy recovery system) levert een maxuimum vermogen van 200 kW (272 pk). De motor is voorzien van een differentieel en wordt aangedreven door een accu die tijdens remmen en vertragen wordt opgeladen. Het totale systeemvermogen bedraagt 500 kW (680 pk), zoals is toegestaan volgens het reglement. Bij de inzet van de auto werkt Ferrari samen met AF Corse uit Piacenza, dat ook al jarenlang als partner in de GT-racerij fungeert. Details over rijdersbezettingen volgen op een later tijdstip.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet