Supercar Challenge: Laurens de Wit kampioen in Supersport 2
Op Assen is het dan toch weer equipe Thomas Piessens/Sam Dejonghe die de wedstrijd in de slotfase naar zich toetrekt. Echtpaar Lea Mauer en Gary Hauser wordt met hun krachtige Norma LMP3 als tweede afgevlagd, voor Max Tubben die zich geen beter racedebuut in de BMW M6 GT3 kan voorstellen en winnaar wordt van de GT divisie. Hulde voor Remco de Beus, die de Supersport 1 divisie op zijn naam schrijft met de JR Motorsport BMW E46 M3. Na een laat pitbezoek van koploper Gilles van Houtum wint Teunis de Grift met zijn Golf TCR de Supersport 2 divisie, waarbij Laurens de Wit met een tweede plaats zijn felbegeerde titel naar zich toetrekt. In de Sport divisie wint equipe De Jong/Hoekstra de wedstrijd.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's:PR
De meeste kampioenen zijn bekend in de diviesies GT, Supersport 1 en Sport. Op Spa-Francorchamps waren het Bart Arendsen en Dennis de Borst die de titels naar zich toe trokken. Gisteren tijdens de kwalificatie kwam daar Mark Jobst bij als beste in de Sport divisie.
Het verschil tussen de beide aanwezigen LMP3's in de hoogste Prototype 1 divisie tussen het echtpaar Gary Hauser en Lea Mauer en de tweede bolide van Max Aschoff is slechts zes punten. In de CN divisie is er maar één equipe de beste dit jaar. De Norma van Deldiche Racing, met aan het stuur Thomas Piessens en Sam Dejonghe was onverslaanbaar. In de Division Radical heet Melvin van Dam nog maar een paar punten nodig om zich de beste te mogen noemen. Martin Lucas op 21 punten achterstand is er op Assen niet bij, dus de MV Motorsport-rijder hoeft alleen nog maar af te rekenen met de Johan Kraan Motorsport Radical SR1 van vader en zoon Greenhalgh.
De grootste spanning wordt verwacht in de Supersport 2 divisie waar gisteren vijf auto's binnen één seconde hun kwalificatieronden reden. Daar komt kampioenschapskandidaat Laurens de Wit nog bij die gisteren tijdens de vrije training de motor van zijn Cupra opblies. Vader Koeten van Bas Koeten Racing ging gelijk naar de werkplaats in Westwoud een nieuwe motor halen en was snel in Assen terug, waar de nieuwe motor werd ingebouwd door de monteurs van Koeten en Technova College Racing. Rond 11 uur in de avond waren zij klaar met deze enorme klus. Laurens de Wit moet daarom beide races van helemaal achteraan de strijd beginnen om de resterende zeven punten binnen te halen.
De Prototypes starten als eerste, gevolgd door een aparte start door de GT's en drie Sport divisies. Max Aschoff heeft de beste start, gevolgd door Thomas Piessens en Alain Berg, die te wijd gaat in de Haarbocht, maar zijn weg kan vervolgen.
In de volgende gestarte groep heeft Bart Arendsen de beste start gevolgd door BMW merkgenoten Mex Jansen en Max Tubben.
De wedstrijd is nog maar net op gang als de safetycar op de baan verschijnt. Mark Wieringa en Axel Jansen hebben elkaar onfortuinlijk geraakt, waarbij de Zilhouette van Wieringa van de baan raakt en vast komt te staan in het grind van Hoge Heide. De wedstrijdleiding bekijkt het incident en bestempelt het als race-incident waarbij geen van beide schuld hebben. Jansen kan door, Wieringa valt helaas uit.
Het hele veld wordt weer gegroepeerd en krijgt achter de safetycar zijn vervolg. Even later is ook de wedstrijd van John Engelborghs over. De Belg gaat eraf in zijn fraaie gele Lotus Exige, raakt licht de vangrail en staat gevaarlijk stil dwars in het gras naast de baan in de Ruskenhoek. Gelijk weer een Full Course Yellow om de auto weg te slepen.