Ford Fiesta Sprint Cup: Senna van Soelen in tumultueuze eerste race naar winst op Spa

Senna van Soelen heeft op Spa-Francorchamps de eerste wedstrijd van de Ford Fiesta Sprint Cup op zijn naam geschreven. De race kende door de vochtige baan en diverse bandekeuzes een wisselend en soms zelfs tumultueus verloop. Na de laatste safetycar-periode wist Van Soelen de op dat moment leidende Tom Vanderheyden van de eerste positie te verdringen, maar met een tweede plaats algemeen pakte Vanderheyden wel de winst in het klassement voor het Belgisch kampioenschap. Tomas De Backer completeerde het podium. In de Divisie 1 eindigden Alan Czyz en Filip Zagórski achter Van Soelen op de plekken twee en drie. In de Divisie 2 ging de winst naar Aleksander Olejniczak, die op een keurige vierde plaats algemeen de finish passeerde. Stefan Barewijk pakte in de Divisie 2 de tweede positie.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR
Het lijkt wel een kopie van de Trophy of the Dunes op Zandvoort, twee weken geleden, want ook op Spa-Francorchamps is het op zondagochtend droog, maar de baan nog nat als om 9:10 uur de Ford Fiesta Sprint Cup het programma van de Spa Racing Festival opent. De startopstelling voor de eerste Ford Fiesta Sprint Cup-wedstrijd van het weekend wordt reglementair altijd bepaald door de omgekeerde top vijf uit de kwalificatie per land. Daarmee op poleposition van de 35 minuten durende race Ellis Spiezia, met naast zich Senna van Soelen. Achter Spiezia in de 'Belgische rij', Tom Vanderheyden, Philippe Huart, Kobe Pauwels en de snelste man uit de totaal verregende kwalificatie, Tomas De Backer. Achter Van Soelen in de 'Nederlandse rij', Aleksander Olejniczak, Stefan Barewijk, Alan Czyz en Sen Roodenburg. Het veld wordt gecompleteerd door Veeti Rajala, Gianni van de Craats, Esmee Kosterman, Filip Zagórski, Geoffrey Vanspringel en Tom Feyaerts.
Op Zandvoort had nagenoeg het gehele veld gekozen voor 'slicks voor en regenbanden achter', en aangezien de condities veel gelijkenis vertonen zou dat ook nu wel eens de beste keuze kunnen zijn. Een snelle rondgang door de pits kort voor de start leert dat degenen die op safe gaan voor regenbanden hebben gekozen, terwijl er toch ook wel een aantal rijders 'slicks voor en regenbanden achter' heeft gestoken. Alle bandensoorten liggen echter klaar en dus kan er nog op het laatste moment gewisseld worden.

Spiezia is duidelijk beter weg dan een met doorspinnende slicks kampende Van Soelen, waardoor Vanderheyden zelfs kan doorstoten naar plek twee. Vanaf plek zes heeft ook Barewijk een uitstekende start en schuift door naar plek drie. Roodenburg doet met zijn regenbanden ook goede zaken want de kampioenschapsleider ligt na de tweede sector al op plek vijf, net achter Van Soelen die het duidelijk lastig heeft.

Spiezia heeft in ronde twee nog altijd de leiding, maar op twee is inmiddels de als tiende gestarte Roodenburg aangeland. Op drie Barewijk die het aan de stok heeft met Vanderheyden. Van Soelen ligt op vijf en Vanspringel, die waarschijnlijk op regenbanden is gestart, ligt zesde. Olejniczak is zevende, net voor De Backer, Czyz en Van de Craats. Pauwels ligt met een elfde plek nog net buiten de top tien. Het lijkt erop dat op dit moment de keuze van volledige regenbanden de beste is, maar voor hoelang nog?

Terwijl aan kop Spiezia wordt bijgehaald door Roodenburg, blijft Vanderheyden nog altijd op een keurige derde plaats rondgaan. Daarachter volgen in rap tempo Van Soelen, De Backer, Vanspringel, Olejniczak en een wat teruggevallen Barewijk. Rajala en Huart lijken duidelijk een verkeerde bandenkeuze gemaakt te hebben want het normaal zo snelle tweetal ligt op de plekken 14 en 15. Op bijna hetzelfde moment komt er een safetycar omdat Rajala als gevolg van een kapotte versnellingsbak zijn auto moet stilzetten langs de baan.

Net voor het uitgaan van de safetycar heeft Roodenburg de leiding overgenomen van Spiezia, met daarachter Vanderheyden, Van Soelen, De Backer, Olejniczak, Czyz, Barewijk, Van de Craats, Kosterman, Vanspringel, Zagórski, Huart en Feyaerts. Door de safetycar is het veld aangesloten en zouden er dus rijders kunnen profiteren van hun afwijkende bandenkeuze.

Bij de herstart zijn Roodenburg en Spiezia de grote slachtoffers. De twee leiders wachten zoals het hoort op het groene licht, terwijl de rijders achter dit tweetal al vol op het gas gaan. Het gevolg is dat Roodenburg en Spiezia zichzelf opeens terugvinden op de plekken zeven en acht , terwijl Van Soelen de kop neemt, voor Vanderheyden, Olejniczak en Czyz. Duidelijk is echter ook meteen dat het incident na afloop nog wel bekeken zal worden en er wellicht penalty's zullen volgen. In de eerste ronde na de herstart zijn er problemen voor Pauwels. De jonge Belg valt terug en moet zijn auto uiteindelijk zelfs helemaal stilzetten. Omdat zijn auto op een lastige plek staat is het meteen weer tijd voor de safetycar.

In de volgorde Vanderheyden, Van Soelen, Olejniczak, Czyz, De Backer, Spiezia, Roodenburg, Barewijk, Van de Craats, Zagórski, Vanspringel, Kosterman, Huart en Feyaerts wordt het veld met nog zeven minuten de gaan weer op pad gestuurd, waarbij Kosterman haar auto helaas richting de pits moet sturen.
Vanderheyden houdt de leiding, met Van Soelen en Olejniczak op zijn hielen als het meteen weer tijd is voor een safetycar. Bij de volgende herstart is er nog maar een minuut te gaan en zijn we al in de laatste ronde. Met het hele veld weer bij elkaar zijn positiewisseling natuurlijk weer volop mogelijk. Van Soelen neemt direct de leiding over van Vanderheyden, met De Backer die doorschuift naar drie, voor Olejniczak en Czyz.

In de laatste ronde gaat het dan nog fout voor Roodenburg die geraakt wordt door een gespinde auto die precies voor hem de baan weer opkomt. Met grote schade blijft Roodenburg staan en loopt daarmee kostbare punten mis.
Van Soelen weet de leiding in de laatste ronde te behouden en pakt daarmee de winst, met de verrassende Vanderheyden op twee en De Backer op drie. Daarachter Olejniczak, Czyz, Spiezia, Barewijk, Vanspringel, Zagórski, Van de Craats, Huart en Feyaerts als laatste rijdende finisher.

Het podium voor de Divisie 1 voor rijders tot en met 24 jaar is daarmee: Van Soelen, Czyz en Zagórski, terwijl het podium van de Divisie 2 voor rijders van 25 jaar en ouder wordt gevuld door Olejniczak en Barewijk.

Het Belgische podium is voor Vanderheyden, De Backer en Spiezia.