Formule 1

Formule 1: Pérez overwint door ijzersterke prestatie bij Grand Prix Singapore

SI202209300381 hires jpeg 24bit rgb

Sergio Pérez lijkt vooralsnog de overwinning binnengesleept te hebben in een race met op z'n zachtst gezegd uitdagende baancondities. De start van de Grand Prix van Singapore werd met een uur en vijf minuten uitgesteld vanwege een voor de regio typerende zware regenbui. De Mexicaan had Ferrari-coureur Charles Leclerc, die vanaf P1 de race begon, al bij de start voor bocht één te pakken. Tijdens de race gebeurde er meer dan genoeg, maar wist Pérez zijn concurrent achter zich te houden. Ondanks dat Leclerc geen overwinning kon scoren, wist de Monegask punten in te lopen op de huidige leider in het rijderskampioenschap Max Verstappen, die met onder andere een zeldzame fout niet verder wist te komen dan P7. Carlos Sainz eindigde op de laagste podiumtrede, door een onopvallende maar foutloze race. De definitieve uitslag, hiermee doelend op een eventuele straf voor Pérez vanwege het niet volgen van de juiste safety car procedures, laat vooralsnog op zich wachten. 

Update: Sergio Pérez heeft een straf van vijf seconden gekregen vanwege het niet volgen van de juiste safety car procedures. De overwinning blijft in handen van Pérez omdat hij met een grotere marge dan vijf seconden op Charles Leclerc eindigde.


Tekst: Redactie Autosport.nl
Foto's: Red Bull, Mercedes

De condities op het circuit van Singapore waren tijdens de kwalificatie op de zaterdag al uitdagend; vlak voor de oorspronkelijke start van de race deden de weergoden er nog een schepje bovenop. De raceleiding zag zich genoodzaakt om de start van de race met een uur en vijf minuten uit te stellen. Toen het dan eindelijk zover was, kwamen beide coureurs op de eerste startrij goed weg. Degene die het voordeel had, was Sergio Pérez, die simpelweg meer grip vond. Voor de coureurs bocht één naderden, had Pérez pole-man Charles Leclerc al te pakken. Ook Carlos Sainz en Lewis Hamilton verruilden van plek; Sainz was agressief aan Hamilton voorbij gekomen en probeerde zo de kop van het veld bij te houden.

M338788

Een combinatie van een nat stratencircuit, een spannend gevecht om de leiding en een naar-voren vechtende Max Verstappen zorgde ervoor dat er genoeg om op te letten viel voor de toeschouwers. Na een teleurstellende prestatie op de zaterdag, had Verstappen het doel om zich vanaf startpositie acht naar voren te vechten. De start van de Nederlander was er echter niet één uit het boekje. De Nederlander kwam amper van zijn startpositie weg en viel meteen terug naar de twaalfde plek. Binnen een aantal ronden wist Verstappen zijn slechte start een beetje goed te maken door een aantal coureurs in te halen.

Ook deze race waren er meer dan genoeg safety cars. De eerste van de race werd uitgeroepen door een onoplettende Nicholas Latifi, die een aanvallende Zhou Guanyu niet had gezien. Latifi drukte Zhou de muur in, met als gevolg dat beide coureurs uitvielen. Normaliter zou een safety car een uitgelezen kans zijn om naar verse banden te gaan. De intermediate-banden waren echter nog de beste optie; het circuit was nog verreweg te nat voor droogweerbanden, geen van de coureurs gingen de pitstraat in.

Het gat tussen beide rijders aan de kop van het veld bleek gedurende de race te stabiliseren. Leclerc kon niet dichtbij genoeg komen aan Pérez. De coureurs in P1 en P2 reden een groter wordend gat naar de man in P3 op dat moment, Sainz. Pérez leek zich, afgezien van hier en daar een kleine fout tijdens het remmen, comfortabel te voelen in de RB18. Teamgenoot Verstappen bleef ondertussen naar voren te worstelen, totdat hij op Alpine-coureur Fernando Alonso stuitte. Alonso, die met deze Grand Prix zijn 350e race reed, wist Verstappen voor een lange periode achter zich te houden, tot in ronde 22 het noodlot toesloeg. Alonso moest vanwege motorproblemen zijn Alpine aan de kant zetten en de wedstrijd staken. Dit betekende dat Verstappen eindelijk maar toch een plek kon opschuiven en meters kon maken richting zijn volgende prooi: Lando Norris.

SI202209300316 hires jpeg 24bit rgb

Net zoals tijdens de kwalificatiesessie, begonnen de vragen over de switch naar droogweerbanden inmiddels steeds meer toe te nemen. Uiteindelijk was het George Russell die de gok als eerste wou gaan wagen. De keuze naar de medium-banden bleken echter nog veel te vroeg; met veel geworstel was de Brit meerdere seconden per ronde langzamer dan de rest van het veld. Een andere coureur die worstelde, was Alexander Albon, die met zijn Williams-auto in ronde 26 frontaal de muur in knalde. Vanwege de lage snelheid was de schade zo leek het enigszins beperkt en kon Albon zijn weg richting de pit vervolgen voor een nieuwe voorvleugel, die in de barrière bleef steken. Het uiteindelijke gevolg van de crash van Albon was dat hij alsnog uitviel, de schade was namelijk te groot.

Net nadat de virtual safety car, die vanwege de voorvleugel van Albon werd uitgeroepen, was het een ronde later opnieuw raak. Het bleek een pijnlijk weekend te zijn voor Alpine, want ditmaal was het coureur nummer twee van het team, Esteban Ocon, die genoodzaakt was om zijn auto stil te zetten, ook vanwege motorproblemen. Alpine leek hier kostbare punten te verliezen, want concurrent McLaren had haar beide coureurs ruim binnen de top tien rijden.

Een verrassende fout was het voor zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton in ronde 33. De Brit remde veel te laat en eindigde, net zoals Albon, frontaal in de techpro-barrière. Dit betekende dat Hamilton weliswaar veel tijd had verloren, maar kon zijn weg wel vervolgen en kwam ditmaal recht voor de neuzen van Lando Norris en Verstappen, die om plek vijf aan het vechten waren. Norris kon nét voorbij aan de gestruikelde Hamilton, maar Verstappen bleef achter hem haken. Hamilton moest naar binnen voor een nieuwe voorvleugel en hierdoor kon Verstappen opnieuw achter Norris aansluiten. In deze fase van de race bleek het druk te worden in de pitstraat. Het leek erop dat de droogweerbanden nu een voordeel begonnen te hebben op de intermediates en vrijwel de gehele grid maakte de wissel naar medium-banden.

M338259

Verstappen's team koos ervoor om strategisch gezien voor een andere optie te gaan dan Norris, waar de Nederlander maar niet aan voorbij kon komen. Norris bleef gedurende ronde 37 op de baan, waardoor Verstappen naar binnen werd gehaald. De keuze van het team van McLaren om haar coureurs zo lang mogelijk op te baan te proberen te houden bleek de juiste. Yuki Tsunoda was namelijk de volgende die uitviel. In een soortgelijke fout als Hamilton en Albon, crashte Tsunoda in de muur. De Japanner kon zijn auto helaas niet meer uit de barrière krijgen, waardoor de raceleiding opnieuw een safety car moest uitroepen, een beslissing waar McLaren blij mee was. Nadat de AlphaTauri-bolide met nog ruim dertig minuten te gaan door de marshalls was opgeruimd, deed Verstappen een zeer agressieve poging om aan Norris voorbij te komen. Verstappen blokkeerde zijn wielen en viel door zijn kostbare fout terug van plek vijf naar plek acht. De banden van de regerend wereldkampioen waren echter dusdanig vernield dat hij meteen opnieuw naar binnen moest voor een setje verse banden, ditmaal de zachte variant. Dit betekende dat Verstappen zich vanaf de laatste plaats opnieuw kon opmaken voor een inhaalrace.

Terwijl er in het middenveld genoeg gebeurde, kon Leclerc voor het eerst deze race echt bij Pérez aansluiten. De raceleiding vond het ditmaal veilig genoeg om het gebruik van DRS toe te laten. De karakteristieken van het stratencircuit van Singapore bleken echter te moeilijk voor Leclerc om Pérez daadwerkelijk in te halen. Richting de slotfase van de race merkte de raceleiding op dat het onderzoek zou gaan doen naar de safety car procedure van Pérez; de Mexicaan zou namelijk een te groot gat hebben gelaten tussen zijn RB18 en de safety car. Hiermee rezen de vragen op of Pérez na de race een penalty zou kunnen krijgen. Red Bull anticipeerde hierop door Pérez te laten pushen zodat er minimaal een gat van vijf seconden zou zijn tussen hem en Leclerc, mocht Pérez schuldig worden bewezen en een eventuele straf van vijf seconden aan zijn broek zou krijgen.

De vriendelijke boodschap van Red Bull aan Pérez was duidelijk. Met nog een paar minuten te gaan wist de Mexicaan zijn voorsprong op Leclerc naar meer dan vijf seconden te brengen en leek hij hiermee vooralsnog veilig richting de overwinning te rijden. Ondertussen kon teamgenoot Verstappen, die een bloedsnelle pace reed op de softs, aansluiting vinden bij het treintje van coureurs dat geleid werd door Lance Stroll, die op P6 reed. Voor Verstappen reed Hamilton, die op zijn beurt weer voorbij probeerde te komen aan Sebastian Vettel. Hamilton maakte opnieuw een kostbare fout door iets te agressief te zijn in een bocht waar maar één droge racelijn ligt. De Brit verloor zijn grip en moest zijn positie van P8 aan Verstappen opgeven.

M338855

Een knotsgekke race met maar liefst zes uitvallers kende een stabiel eind. Uiteindelijk was het Pérez die zijn hoofd koel wist te houden en, zo lijkt het, een briljante prestatie op de straten van Singapore met een overwinning kan realiseren, de Mexicaan had ten tijde van zijn finish een gat van ruim zeven seconden gecreëerd naar Leclerc. De Ferrari-coureur en zijn team waren hoopvol dat de raceleiding Pérez in het geval van bewezen schuld zou gaan straffen, daarvoor zou het nog wachten geblazen zijn op het officiële oordeel. Verrassend sterke prestaties waren het naast Pérez ook voor beide McLaren-en Aston Martin-coureurs. Norris en Ricciardo wisten P4 en P5 te behalen, Stroll bracht zijn Aston Martin als zesde over de streep. In de laatste ronde wist Verstappen voor het laatst deze race een positie te pakken; de Limburger ging nipt voorbij aan Vettel, die op zijn beurt ook een sterke race wist te rijden.

Update: Sergio Pérez heeft een straf van vijf seconden gekregen vanwege het niet volgen van de juiste safety car procedures. De overwinning blijft in handen van Pérez omdat hij met een grotere marge dan vijf seconden op Charles Leclerc eindigde.

Grand Prix van Singapore, Singapore, 2 oktober 2022

1. Sergio Perez (Red Bull-Honda) - 60 ronden
2. Charles Leclerc (Ferrari) - 2"595
3. Carlos Sainz (Ferrari) - 15"305
4. Lando Norris (McLaren-Mercedes) - 26"133
5. Daniel Ricciardo (McLaren-Mercedes) - 58"282
6. Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes) - 1'01"330
7. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 1'03"825
8. Sebastian Vettel (Aston Martin-Mercedes) - 1'05"032
9. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'06"515
10. Pierre Gasly (Alpha Tauri-Honda) - 1'14"576
11. Valtteri Bottas (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'33"844
12. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'37"610
13. Mick Schumacher (Haas-Ferrari) - +1 ronde
14. George Russell (Mercedes) - +2 ronden

Uitgevallen

Yuki Tsunoda
Esteban Ocon
Alexander Albon
Fernando Alonso
Nicholas Latifi
Zhou Guanyu

Stand rijderskampioenschap

1. Verstappen 341
2. Leclerc 237
3. Perez 235
4. Russell 203
5. Sainz 202
6. Hamilton 170
7. Norris 100
8. Ocon 66
9. Alonso 59
10. Bottas 46
11. Ricciardo 29
12. Vettel 24
13. Gasly 23
14. Magnussen 22
15. Stroll 13
16. Schumacher 12
17. Tsunoda 11
18. Zhou 6
19. Albon 4
20. De Vries 2
21. Latifi 0

Stand constructeurskampioenschap
1. Red Bull-Honda 576
2. Ferrari 439
3. Mercedes 373
4. McLaren-Mercedes 129
5. Alpine-Renault 125
6. Alfa Romeo-Ferrari 52
7. Aston Martin-Mercedes 37
8. Haas-Ferrari, Alpha Tauri-Honda 34
10. Williams-Mercedes 6


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet