Formule 1

Formule 1: Leclerc pakt pole position tijdens uitdagende kwalificatiesessie bij Grand Prix Singapore

220017-scuderia-ferrari-singapore-gp-free-practice-gallery

Op een langzaam opdrogend stratencircuit was het Charles Leclerc die pole position voor de neus van zijn concurrenten weggreep. Leclerc brak de lijn der verwachting dat regerend wereldkampioen Max Verstappen opnieuw de snelste op de zaterdag zou zijn en maakte hiermee een goede stap richting een potentiële overwinning tijdens de race op zondag. In de slotfase leek het erop dat Verstappen ruim onder de tijd door zou duiken van Leclerc. De Nederlander moest van zijn engineers zijn snelle ronde echter afbreken en bleek steken op de achtste snelste tijd. Sergio Pérez wist nét niet Leclerc's tijd te verbeteren en reed de tweede snelste tijd. Hamilton deed goede zaken en vulde de top drie aan. Fernando Alonso, Lando Norris en Pierre Gasly waren opnieuw bekende namen in de top tien met respectievelijk een vijfde, zesde en zevende tijd.

Tekst: Redactie Autosport.nl
Foto's: Ferrari, Red Bull, Mercedes

Verraderlijke omstandigheden waren er tijdens de kwalificatiesessie op het stratencircuit in de miljoenenstad Singapore. Een flinke regenbui was namelijk net voor de derde vrije training losgebarsten en dit betekende dat de toeschouwers konden uitkijken naar een spectaculair gevecht wie nou uiteindelijk de snelste zou zijn. De keuze was uiteindelijk duidelijk: de baan was over het algemeen redelijk droog, maar vanwege een aantal zeer natte plekken zagen de F1-teams zich genoodzaakt om sessie één op intermediate-banden te starten. Uiteraard waren het de bekende top-teams die zich naar de top van het tijdsklassement reden. Om de beurt duwden Verstappen, Leclerc en Hamilton elkaar van de snelste tijd op dat moment.

M337636

In een aantal bochten op de baan was het hartstikke nat. Dit zorgde ervoor dat onder andere Alexander Albon, Kevin Magnussen en diens teamgenoot Mick Schumacher een glijpartij hadden. Echter wist de volledige grid zijn auto uit de muur te houden. Terwijl de top drie bleef wisselen tussen beide Red Bull's, Ferrari's en soms een Mercedes, kon bijvoorbeeld Lance Stroll zijn Aston Martin-bolide ruim binnen de top tien brengen. Niet geheel tegen de verwachtingen in voelde Fernando Alonso zich als een vis in het water. De pogingen van de tweevoudig wereldkampioen waren vrijwel altijd goed genoeg om binnen de top vijf te dringen. De slotfase van sessie één werd nog spannend, want een langzaam opdrogende baan betekende dat er snelle veranderingen konden gaan plaatsvinden in rondetijden en dus in positie in het tijdsklassement. Valtteri Bottas was uiteindelijk de pisang, want de coureur zag zichzelf onder de streep eindigen. Esteban Ocon was ontevreden met zijn sessie en strandde ook in Q1.

Afvallers Q1: Bottas, Ricciardo, Ocon, Albon, Latifi

Net zoals in Q1 stonden ook bij het begin van Q2 de coureurs te popelen om de baanomstandigheden opnieuw te verkennen. Leclerc gaf al vroeg aan dat de omstandigheden beter waren dan tijdens sessie één. Zijn bericht aan het team wist hij met zijn eerste run te bewijzen en zette een goede tijd neer. Regerend wereldkampioen Verstappen kon niet dichtbij komen aan deze tijd, net zoals Leclerc's teamgenoot Carlos Sainz, die zichtbaar aan het worstelen was met zijn F1-75. Gedurende Q2 werden de grenzen door de coureurs verlegd. Hierdoor kwam de vraag steeds meer op wanneer het tijd zou zijn om de wissel te maken naar droogweerbanden.

SI202209300240 hires jpeg 24bit rgb

Nadat sessie twee richting het sloteinde begon te kruipen en coureurs steeds meer vertrouwen begonnen te krijgen, was het Aston Martin die als eerste de gok waagde door beide coureurs op de zachte band te zetten. Met de Stroll achter het stuur, die tijdens soortgelijke omstandigheden vaak goede resultaten wist neer te zetten, probeerde Aston Martin zo om de concurrenten schaakmat te zetten. Zhou Guanyu was de derde coureur die het wou gaan proberen op de soft-banden. De omstandigheden op de baan bleken echter nog niet warm en droog genoeg om de soft-banden echt te laten werken en dit betekende dat Stroll, Vettel en Zhou achter bleven in Q2. Een verrassende naam bij de afvallers was "Meneer Consistentie" George Russell. De Brit kon het maximale niet uit zijn W13-bolide wringen en moest genoegen nemen met een elfde snelste tijd.

Afvallers Q2: Russell, Stroll, Schumacher, Vettel, Zhou

Was het bij het groene signaal van Q3 dan toch éindelijk droog genoeg om voor het gros van de overblijvers naar slicks te wisselen? Het antwoord: ja. Behalve Yuki Tsunoda en Kevin Magnussen maakte iedereen de keuze voor de zachte band. Op het laatste moment kreeg Leclerc ook zachte banden; de Monegask stond in eerste instantie klaar op de intermediate band, maar maakte duidelijk dat hij wou wisselen naar de zachte band. Lewis Hamilton, geheel niet onbekend met het stratencircuit van Singapore, zette een goede tijd neer. Daar was echter Alonso, die zijn voormalig teamgenoot van het hoogste (snelste) trapje stootte. Leclerc had zijn banden goed opgewarmd en kwam zes tienden van een seconde onder de tijd van Alonso, en vervolgens kwam Hamilton acht tienden sneller over de streep. Het bleek al snel duidelijk dat de baan snel begon op te drogen en de toeschouwers gingen zich opmaken voor de slotfase van de kwalificatiesessie.

SI202209300465 hires jpeg 24bit rgb

Bij het einde van Q3 waren niet alleen Leclerc, maar ook Verstappen goed op weg om voor pole position te vechten. Leclerc wist zijn ronde probleemloos af te maken en dook ruim 1,3 seconden onder de tijd van Alonso, die met zijn Alpine constant competitief was. Even leek het erop dat Verstappen op zijn beurt weer sneller was dan Leclerc. De Nederlander maakte echter een foutje tijdens zijn ronde en besloot om zijn poging te staken zodat hij zich kon klaarmaken voor de ultieme poging richting pole position.

Terwijl zowel Pérez, Hamilton als Sainz niet aan Leclerc voorbij wisten te komen en voor bijna de gehele Q3-grid de finishvlag gevallen was, waren de ogen gericht op Verstappen. Ondanks een gele eerste sector, was de Nederlander op halverwege het circuit maar liefst 9 tienden sneller dan Leclerc. Even leek het erop dat de Verstappen iedereen zou verbazen met een ontzettend snelle ronde, maar fans en concurrenten werden door heel iets anders verrast: Verstappen reed in plaats van over de finishstreep de pitstraat in en brak zijn poging, die ongetwijfeld genoeg geweest zou zijn voor pole position, af. Via de boordradio werd Verstappen door zijn team naar binnen gestuurd. Het was Leclerc die aan het einde van Q3 bovenaan het tijdsklassement stond en pole pakte. Binnen één-tienden van een seconde kwamen Pérez en Hamilton en vulden de top drie aan.

220015-scuderia-ferrari-singapore-gp-free-practice-gallery

Na de kwalificatie bevestigde het team van Red Bull dat er te weinig brandstof in de auto van Verstappen zat. Had de coureur zijn ronde uitgereden, dan zou er te weinig in de tank resterend zijn voor de FIA om een verplichte brandstof-sample te nemen en zou de Nederlander gediskwalificeerd worden. Hiermee werd de wereld het plezier van een briljant snelle ronde van Verstappen ontnomen, maar bleef hiermee de schade enigszins beperkt met een achtste snelste tijd.

Grand Prix van Singapore, Singapore, Kwalificatie, 1 oktober 2022

1. Charles Leclerc (Ferrari) - 1'49"412 - Q3
2. Sergio Perez (Red Bull-Honda) - 1'49"434 - Q3
3. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'49"466 - Q3
4. Carlos Sainz (Ferrari) - 1'49"583 - Q3
5. Fernando Alonso (Alpine-Renault) - 1'49"966 - Q3
6. Lando Norris (McLaren-Mercedes) - 1'50"584 - Q3
7. Pierre Gasly (Alpha Tauri-Honda) - 1'51"211 - Q3
8. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 1'51"395 - Q3
9. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'51"573 - Q3
10. Yuki Tsunoda (Alpha Tauri-Honda) - 1'51"983 - Q3
11. George Russell (Mercedes) - 1'54"012 - Q2
12. Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes) - 1'54"211 - Q2
13. Mick Schumacher (Haas-Ferrari) - 1'54"370 - Q2
14.Sebastian Vettel (Aston Martin-Mercedes) - 1'54"380 - Q2
15. Zhou Guanyu (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'55"518 - Q2
16. Valtteri Bottas (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'56"083 - Q1
17. Daniel Ricciardo (McLaren-Mercedes) - 1'56"226 - Q1
18. Esteban Ocon (Alpine-Renault) - 1'56"337 - Q1
19. Alexander Albon (Williams-Mercedes) - 1'56"985 - Q1
20. Nicholas Latifi (Williams-Mercedes) - 1'57"532 - Q1

 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet