Formule 1

Formule 1: Double Dutch Delight bij Grand Prix van Italië: Verstappen wint, de Vries bij debuut in puntenfinish

SI202209100159 hires jpeg 24bit rgb 1

Een nette race was de beschrijving die passend zou zijn voor ronde 16 van het F1-seizoen op Circuit Autodromo Nazionale Monza. Een opnieuw sterke combinatie van auto en coureur katapulteerde regerend wereldkampioen Max Verstappen van een zevende startplaats naar de overwinning. Een late uitvalbeurt van Daniel Ricciardo betekende nog even spanning voor de coureurs, maar in plaats van een sprint werd de race beëindigd achter de safety car. De teleurstellende slotfase van de race betekende echter goed nieuws voor Nyck de Vries. De Nederlander kon zijn Williams-bolide in P9 over de finishlijn rijden en scoorde bij zijn debuut meteen punten. Leclerc finishte P2, Russell zette opnieuw een sterk resultaat neer met een derde plaats. Met zijn vijfde overwinning op rij dit seizoen heeft Verstappen opnieuw zijn voorsprong op de concurrentie vergroot. 

Tekst: Redactie Autosport.nl
Foto's: Red Bull, Ferrari, Mercedes

De start van de race was sterk voor zowel Charles Leclerc als George Russell. Op de tweede startrij had Lando Norris minder geluk. Norris kon zijn MCL36 amper van de startgrid krijgen en verloor meteen plekken ten opzichte van zijn medecoureurs. Vanuit de staart van het veld probeerden Sergio Pérez, Carlos Sainz en Lewis Hamilton zo snel mogelijk naar voren te komen. Hamilton begon in eerste instantie redelijk, maar verremde zich in bocht één en moest meteen opnieuw beginnen. Vooral Sainz ging op zeer efficiënte wijze naar voren. Een start op de medium banden voor de Spanjaard betekende dat de coureur richting het einde van de race potentieel goede zaken kon doen voor een puntenscore. Verstappen was degene die de allerbeste start kende, want de Nederlander had na ronde één al vier auto's ingehaald.

SI202209100204 hires jpeg 24bit rgb

De eerste uitvaller van de race was Sebastian Vettel. De viervoudig wereldkampioen was genoodzaakt om in ronde twaalf zijn AMR22 langs de kant te zetten. De uitvalbeurt was een domper voor de coureur die na het einde van dit seizoen zal stoppen met racen in de Formule 1. Nog net voordat een virtual safety car werd uitgeroepen door de raceleiding, kon Sainz zijn inhaalmanoeuvre op Pierre Gasly voltooien en klom naar de vijfde plek. De virtual safety car werd door Leclerc gezien als een kans om tijd te winnen op Verstappen. De beslissing om al in ronde twaalf naar een setje medium banden te gaan, was echter een gok waar de coureur uiteindelijk geen profijt van had. Vettel's auto werd namelijk snel van het circuit verwijderd en dus was de virtual safety car van korte duur. De uitslag: Leclerc kwam relatief vroeg in de race op medium banden. Het zou een uitdaging zijn om op dit setje banden de race te kunnen uitzingen. 

Dankzij de pitstop van Leclerc kon Verstappen tijdelijk aan de leiding komen. Ook Russell koos ervoor om nog niet naar nieuwe banden te wisselen en ging voor een soortgelijke strategie als Verstappen: een langere stint op de zachte band. Terwijl de posities aan de kop door de pitstop van Leclerc verwisselden, wist Sainz zich al naar P4 te rijden. Hamilton wist zich ook naar voren te wurmen, maar in een minder snel tempo dan Sainz. In het midden van het veld waren de ogen natuurlijk gericht op degenen die agressief naar voren stormden, maar ook op debutant de Vries, die moest vechten als een leeuw om zijn baanpositie te behouden. Net zoals Verstappen en Russell kon de Vries zijn zachte banden lang vol laten houden en pitte uiteindelijk in ronde twintig voor nieuwe medium banden. Een strategisch goede beslissing van team Williams, want de Vries kwam voor Zhou Guanyu de baan weer op.

220041-italian-gp-saturday-gallery 1

Ronde 26 was het moment waarop de (tijdelijke) leider van de wedstrijd Verstappen naar binnen ging. Net zoals Russell, die twee ronden eerder naar binnen reed, koos Verstappen voor de medium bandencompound. Op verse medium banden kwam Verstappen met rasse schrede dichterbij aan Leclerc, ditmaal voor de echte leiding in de race. Gemiddeld ging een halve seconde tussen Leclerc en de Nederlander per ronde in rook op. Uiteindelijk zagen ze bij Ferrari dat ze de positie van Leclerc ten opzichte van Verstappen niet konden verdedigen en haalden Leclerc in ronde 34 naar binnen. Met een bandenverwisseling van medium naar zacht, was het nu Leclerc die kon gaan jagen op Verstappen, in plaats van andersom. 

De welbekende DRS-trein was ook dit jaar weer duidelijk zichtbaar. McLaren-coureur Daniel Ricciardo was degene die aan kop van de trein reed, met kort daarop volgend Pierre Gasly, de Vries, Zhou Guanyu en Hamilton, die opnieuw kon gaan beginnen om langs de eerdergenoemde coureurs te komen na zijn pitstop in ronde 34. Ricciardo kreeg van zijn team de taak om Gasly zoveel mogelijk op te houden om teamgenoot Norris te helpen. Tot dusver was dat goed gelukt, tot grote frustratie van Gasly. In ronde 36 kwam Norris naar binnen. Zijn pitstop was echter niet de allersnelste en de coureur kwam daardoor precies in de mix terecht bij het middenveld. Norris' verse banden waren nog niet op temperatuur en hierdoor kon Gasly mooi gebruiken maken van de situatie. In de eerste chicane van het circuit wist hij voorbij te komen aan Norris. Dankzij het onderlinge duel tussen de twee hadden beiden last van een slechte exit uit de chicane, en daar kwam Hamilton op zijn verse zachte banden. Zijn race-ervaring en race-craft was duidelijk zichtbaar, want Hamilton kon beide coureurs in één bocht op slimme wijze inhalen.

M335230

In de slotfase werd het inmiddels meer en meer duidelijk dat Leclerc's pace niet genoeg was om Verstappen binnen te hengelen. Terwijl het aan de kop van de race niet meer zo spannend was, was het tussen Gasly, de Vries en Zhou nog steeds hartstikke spannend. Op het ene moment leek de Vries bijna een concrete poging te kunnen wagen om Gasly in te halen, op het andere moment moest de debutant zijn positie verdedigen tegenover Zhou, die op een andere bandencompound reed. De Vries kon echter op slimme wijze zijn positie verstevigen ten opzichte van Zhou. Verstappen begon namelijk aan te dringen om het middenveld op een rondje te zetten, met als resultaat dat zowel Zhou als de Vries een blauwe vlag toegezwaaid kregen om aan de kant te gaan voor Verstappen. Terwijl Zhou misschien op een te makkelijke wijze Verstappen aan zich voorbij liet gaan, probeerde de Vries zijn landgenoot in de bochtige sector twee nog een beetje achter zich te houden, waardoor het gat tussen de Vries en Zhou vergroot werd van drie tienden van een seconde naar 1,3 seconde. Zijn slimme manier van racen bleek belangrijk te zijn voor een goede kans op een puntenscore voor de Vries.

In ronde 48 van 53 leek het erop dat de race nog even spannend zou kunnen worden. Tussen 'Lesmo één' en 'Lesmo twee' (bochten zes en zeven) moest Ricciardo zijn McLaren aan de kant zetten, met als gevolg dat er een safety car werd uitgeroepen. Verstappen, Leclerc en ook Russell konden allen zonder baanpositie te verliezen hun banden verwisselen, zodat ze klaar zouden zijn voor een kleine sprintrace richting de finish. Tergend langzame procedures rondom de safety car betekende echter dat er niet meer geracet zou gaan worden. Pas in de laatste ronde kwam deze namelijk weer naar binnen en daar werd meteen de zwart-witgeblokte vlag gezwaaid. Het was goed nieuws voor Verstappen en slecht nieuws voor thuishelden Leclerc en Ferrari. Russell bracht zijn W13-Mercedes in de derde positie over de streep en scoorde opnieuw belangrijke punten voor zijn team. Sterke resultaten waren onder andere voor Hamilton, die vanaf de laatste startplek naar P5 reed en Gasly, die op de achtste plek eindigde. Debutant de Vries finishte in een ontzettend sterke negende positie en deed wat betreft zijn marktwaarde ongetwijfeld goede zaken. Met een puntenfinish voor zowel Verstappen als de Vries was het een goede dag voor de Nederlandse autosport. Nog nooit eerder in de Formule 1 eindigden twee Nederlanders in dezelfde race in de punten. Met zijn vijfde overwinning op rij vergrootte Verstappen opnieuw zijn voorsprong in het rijderskampioenschap. 

SI202209110359 hires jpeg 24bit rgb

Grand Prix van Italië, Monza, 11 september 2022

1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 53 ronden
2. Charles Leclerc (Ferrari) - 2"446
3. George Russell (Mercedes) - 3"405
4. Carlos Sainz (Ferrari) - 5"061
5. Lewis Hamilton (Mercedes) - 5"380
6. Sergio Perez (Red Bull-Honda) - 6"091
7. Lando Norris (McLaren-Mercedes) - 6"207
8. Pierre Gasly (Alpha Tauri-Honda) - 6"396
9. Nyck De Vries (Williams-Mercedes) - 7"122
10. Zhou Guanyu (Alfa Romeo-Ferrari) - 7"910
11. Esteban Ocon (Alpine-Renault) - 8"323
12. Mick Schumacher (Haas-Ferrari) - 8"549
13. Valtteri Bottas (Alfa Romeo-Ferrari) - +1 ronde
14. Yuki Tsunoda (Alpha Tauri-Honda) - +1 ronde
15. Nicholas Latifi (Williams-Mercedes) - +1 ronde
16. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - +1 ronde

Uitgevallen

Daniel Ricciardo (McLaren-Mercedes)
Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes)
Fernando Alonso (Alpine-Renault)
Sebastian Vettel (Aston Martin-Mercedes

Stand rijderskampioenschap

1. Verstappen 335
2. Leclerc 219
3. Perez 210
4. Russell 203
5. Sainz 187
6. Hamilton 168
7. Norris 88
8. Ocon 66
9. Alonso 59
10. Bottas 46
11. Gasly, Magnussen 22
13. Vettel 20
14. Ricciardo 19
15. Schumacher 12
16. Tsunoda 11
17. Zhou 6
18. Stroll 5
19. Albon 4
20. De Vries 2
21. Latifi 0

Stand constructeurskampioenschap

1. Red Bull-Honda 545
2. Ferrari 406
3. Mercedes 371
4. Alpine-Renault 125
5. McLaren-Mercedes 107
6. Alfa Romeo-Ferrari 52
7. Haas-Ferrari 34
8. Alpha Tauri-Honda 33
9. Aston Martin-Mercedes 25
10. Williams-Mercedes 6

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet