Formule 1

Formule 1: Thuisheld Leclerc pakt pole position tijdens kwalificatie van Grand Prix Italië

220022-italian-gp-friday

Met een rondje op het randje was Charles Leclerc met zijn Ferrari op thuishaven Autodromo Nazionale Monza de allersnelste. Leclerc versloeg regerend wereldkampioen Max Verstappen en Ferrari-teamgenoot Carlos Sainz in een bloedstollend laatste deel van Q3. Bekende namen in de top-tien waren opnieuw Lewis Hamilton, George Russell en Lando Norris. Verrassend was Daniel Ricciardo, die met een achtste tijd nét verslagen werd door Norris. Een geheel andere gebeurtenis was een nieuw gezicht bij de kwalificatiesessie: Nederlander Nyck de Vries moest onverwacht instappen voor Williams-coureur Alexander Albon, die vanwege een blindedarmontsteking niet deel kon nemen aan de kwalificatie. De Vries had maar één sessie om te wennen aan de FW44 van Williams, maar was in de kwalificatie uiteindelijker sneller dan vaste Williams-coureur Nicholas Latifi. De Vries reed een ontzettend knappe dertiende snelste tijd. 

Tekst: Redactie Autosport.nl
Foto's: Ferrari, Red Bull

Team Ferrari zag een uitgelezen kans om de harten van haar fans weer sneller te doen kloppen door pole position te grijpen bij de kwalificatiesessie van de Grand Prix van Italië. Vanwege de verschillen van aanpak tijdens de vrije trainingen tussen teams Red Bull en Ferrari, was het moeilijk om te voorspellen wie van de coureurs uiteindelijk aan het langste eind zou trekken.

In de F1-paddock was het zo langzamerhand wel duidelijk: de krachtbron in de Red Bull-bolides loopt op de rechte stukken als een trein. Monza, een circuit met een lang, recht stuk asfalt, leek dan ook een mooie baan voor de RB18 om de benen te strekken. De eerste snelle ronde voor beide Red Bull-coureurs liet echter geen indruk achter op de concurrenten. Een 1.22.085 als beginner voor Max Verstappen werd al snel door niet alleen beide Ferrari's van Charles Leclerc en Carlos Sainz verbeterd; ook Mercedes-coureur George Russell kon er (ruim) onder door duiken. Nyck de Vries kon meteen een goede start maken en was met zijn tijd maar één-tiende van een seconde langzamer dan tijdelijk teamgenoot Nicholas Latifi.

220019-italian-gp-friday

In de slotfase van kwalificatiesessie één bleek nog genoeg te veranderen. Zowel Aston Martin en Haas moesten aan de bak om door te kunnen gaan naar Q2, de Vries deed met run nummer twee een goede poging om binnen die gewilde top-vijftien te komen. Het feit dat beide Ferrari's na hun eerste snelle ronde voor de rest van de eerste kwali-sessie in de garage bleven, betekende een kans voor Verstappen om de snelste tijd te rijden. En dat deed hij. Verstappen noteerde een tijd van 1.20.922 en maakte hiermee een betere indruk dan zijn eerste snelle ronde van de sessie. Landgenoot de Vries wist zijn persoonlijke tijd ook te verbeteren en deze was uiteindelijk genoeg om tijdens zijn debuut meteen door te gaan naar Q2. Beide auto's van Aston Martin en Haas overleefden Q1 niet. Latifi, teamgenoot van de debuterende De Vries, kon zijn Williams uiteindelijk ook niet verder brengen dan een zestiende tijd.

Afvallers Q1: Latifi, Vettel, Stroll, Magnussen, Schumacher

Bij de kwalificatie was baanpositie belangrijk vanwege een gewilde mega-slipstream op het lange, rechte stuk. Ook dit jaar weer bleek het dat de coureurs met duw- en trekwerk wilden vechten voor een voordelige positie om hun snelle ronden te beginnen. Het gros van de rijders reed dan ook in het welbekende treintje de baan op. Aan de kop van het treintje reed Verstappen. De Nederlander beet het spits af met een tijd van 1.21.265, een tiende sneller dan teamgenoot Pérez. Midden in het treintje deed één van Tifosi's favorieten hele goede zaken: Sainz dook ruim drie-tienden onder Verstappen door en kon een tijd noteren van 1.20.878. Leclerc en Russell hadden momentjes bij de eerste chicane en moesten opnieuw beginnen om een competitieve tijd neer te kunnen zetten. Een ronde net óver het randje voor Leclerc zag zichzelf katapulteren naar een tweede snelste tijd, maar met ruim drie-tienden achterstand op Sainz.

220017-italian-gp-friday

Bij het laatste deel van de tweede kwalificatiesessie kozen opnieuw Red Bull en Ferrari ervoor om binnen te blijven. De teams waren vertrouwend genoeg dat hun gezette tijden voldoende waren voor Q3. In de staart van het live-klassement was het de vraag of De Vries wonderen kon verrichten en een tijd kon neerzetten die genoeg zou zijn voor Q3. Het antwoord was echter nee. De Vries had een moment van overstuur bij de tweede chicane en was genoodzaakt om zijn poging af te breken. Verrassend was Daniel Ricciardo, die zijn MCL36 neerzette op een veilige achtste snelste tijd. Onder andere beide Alfa Romeo-rijders haalden de top tien snelsten niet. Esteban Ocon was ongetwijfeld teleurgesteld, want hij zag zijn werk in rook opgaan wanneer hij naar de elfde tijd werd geduwd. Een tekort aan tijd voor De Vries betekende geen laatste poging om zijn tijd te verbeteren en ook hij bleef achter in Q2. Degene die helemaal geen tijd liet noteren was Yuki Tsunoda, die vanwege een optelling van vijf reprimandes dit seizoen een gridstraf van tien plekken moest incasseren.

Afvallers Q2: Ocon, Bottas, De Vries, Zhou, Tsunoda
 
Q3 was daar: het moment waarop de duizenden Tifosi zouden grijnzen van geluk, of balen vanwege teleurstelling. De eerstgenoemde optie was vooralsnog een feit, want Sainz reed voor eigen publiek naar de snelste tijd. De Spanjaard liet een tijd noteren van 1.20.584, bijna twee-tienden sneller dan teamgenoot Leclerc. Verstappen was in zijn eerste run in sector één maar liefst vier-tienden langzamer dan de Ferrari's en kon ondanks een paarse sector twee vooralsnog geen serieuze vuist maken tegenover de tijd van Sainz. Ook Pérez liet het afweten en was ruim zeven-tienden langzamer dan de snelle Sainz. Norris wist opnieuw de Mercedessen te splitten en reed naar de zesde snelste tijd van dat moment.

SI202209100269 hires jpeg 24bit rgb news

Het slotstuk van de kwalificatie zag geen snellere sector één voor Sainz. Daarna kwam Leclerc, die een verbetering kon noteren voor de eerste sector. Het duel voor pole leek te gaan tussen beide Ferrari's. Sainz kon zich wél verbeteren in sector twee, maar opnieuw deed Leclerc er een schepje bovenop met een bloedsnelle paarse sector. Ook Verstappen wist zichzelf te verbeteren in de eerste twee sectoren en dus verschoof het vizier van de toeschouwers om wie pole position zou pakken van Sainz-Leclerc naar Leclerc-Verstappen.

Onder luid gejuich van de fans dook Leclerc bijna twee-tienden onder de tijd van Sainz en pakte pole namens Ferrari op haar thuiscircuit, een mooie beloning voor een rondje met veel risico. Verstappen wist tussen de Ferrari's te komen en finishte op anderhalf-tiende van een seconde. Pérez pakte een stille, maar consistente vierde snelste tijd. Hamilton was ditmaal de snelste van de Mercedessen en eindigde voor teamgenoot Russell. Norris versloeg Ricciardo en noteerde een zevende tijd voor Ricciardo's achtste. Fernando Alonso zag zijn gezette rondetijd verwijderd worden vanwege het overschrijden van de baanlimiet, en finishte tiende achter Pierre Gasly.

220020-italian-gp-friday

Een sloot aan gridstraffen voor maar liefst negen (!) coureurs betekende flink wat verschillen tussen finishplaats bij de kwalificatie en startplaats voor de race. Verstappen, Pérez, Sainz, Hamilton, Ocon, Magnussen, Schumacher, Bottas en Tsunoda incasseerden om uiteenlopende redenen straffen en zien zichzelf lager starten dan hun respectievelijke finishplaatsen bij de kwalificatie.

Grand Prix van Italië, Monza, Kwalificatie, 10 september 2022

1. Charles Leclerc (Ferrari) - 1'20"161 - Q3
2. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 1'20"306 - Q3
3. Carlos Sainz (Ferrari) - 1'20"429 - Q3
4. Sergio Perez (Red Bull-Honda) - 1'21"206 - Q3
5. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'21"524 - Q3
6. George Russell (Mercedes) - 1'21"542 - Q3
7. Lando Norris (McLaren-Mercedes) - 1'21"584 - Q3
8. Daniel Ricciardo (McLaren-Mercedes) - 1'21"925 - Q3
9. Pierre Gasly (Alpha Tauri-Honda) - 1'22"648 - Q3
10. Fernando Alonso (Alpine-Renault) - geen tijd - Q3
11. Esteban Ocon (Alpine-Renault) - 1'22"130 - Q2
12. Valtteri Bottas (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'22"235 - Q2
13. Nyck de Vries (Williams-Mercedes) - 1'22"471 - Q2
14. Zhou Guanyu (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'22"577 - Q2
15. Yuki Tsunoda (Alpha Tauri-Honda) - geen tijd - Q2
16. Nicholas Latifi (Williams-Mercedes) - 1'22"587 - Q1
17. Sebastian Vettel (Aston Martin-Mercedes) - 1'22"636 - Q1
18. Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes) - 1'22"748 - Q1
19. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'22"908 - Q1
20. Mick Schumacher (Haas-Ferrari) - 1'23"005 - Q1

Startopstelling
1. Charles Leclerc (Ferrari) - 1'20.161
2. George Russell (Mercedes) - 1'21.542
3. Lando Norris (McLaren-Mercedes) - 1'21.584
4. Daniel Ricciardo (McLaren-Mercedes) - 1'21.925
5. Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) - 1'22.648
6. Fernando Alonso (Alpine-Renault) - geen tijd
7. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 1'20.306
8. Nyck de Vries (Williams-Mercedes) - 1'22.471
9. Zhou Guanyu (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'22.577
10. Nicholas Latifi (Williams-Mercedes) - 1'22.587
11. Sebastian Vettel (Aston Martin-Mercedes) - 1'22.636
12. Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes) - 1'22.748
13. Sergio Pérez (Red Bull-Honda) - 1'21.206
14. Esteban Ocon (Alpine-Renault) - 1'22.130
15. Valtteri Bottas (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'22.235
16. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'22.908
17. Mick Schumacher (Haas-Ferrari) - 1'23.005
18. Carlos Sainz (Ferrari) - 1'20.429
19. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'21.524
20. Yuki Tsunoda (AlphaTauri-Honda) - geen tijd
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet