Formule 1

Formule 1: Porsche zet streep door samenwerking met Red Bull vanaf 2026

porsche-f1

Porsche heeft alsnog een streep gezet door de beoogde samenwerking met Red Bull vanaf 2026. Met de bekendmaking van de fabrikant uit Zuffenhausen valt de overeenkomst in het water die lange tijd als een voldongen feit werd gezien, in afwachting van de officiële aankondiging. Recente ontwikkelingen en vooral voortschrijdende inzichten maakten echter voortijdig een einde aan een voorgenomen droomhuwelijk.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Porsche, Red Bull Racing

Het besluit van Porsche is het dramatische slotakkoord op een veelbesproken beslissing van moederconcern VAG om maar liefst twee van zijn merken vanaf 2026 in de Formule 1 te laten deelnemen, ook nog met twee gescheiden projecten. Het nieuwe motorreglement op basis van onder duurzame brandstof maakte de Formule 1 na jaren van twijfelen weer interessant voor het Volkswagen-concern.

Nog geen twee weken geleden maakte Audi bekend dat het in 2026 in de Formule 1 stapt, met zeer waarschijnlijk Sauber als chassisleverancier, in een samenwerking die is te vergelijken met de manier waarop het Zwitserse bedrijf eerder met BMW in zee ging. Om deze stap mogelijk te maken zag Audi verder af van het LMDh-project waaraan het al was begonnen. Op dat moment was nog alom de verwachting dat de aankondiging van zusterbedrijf Porsche snel zou volgen.

Al snel daarna werd duidelijk dat de vertraging die deze officiële bevestiging al eerder had opgelopen, niet zonder reden was. In de afgelopen weken kwam stukje bij beetje naar buiten wat daar de oorzaken van waren. Die bleken deels psychologisch en deels gebaseerd op voortschrijdend inzicht bij vooral Red Bull.
  SI202209040506 hires jpeg 24bit rgb

De samenwerking zou oorspronkelijk een partnership worden, waarbij Porsche de helft van de aandelen van het raceteam in handen zou krijgen. Het gevolg daarvan, zo werd Red Bull de afgelopen maanden duidelijk, was dat de fabrikant dan ook Porsche-medewerkers op sleutelposities in het team wilde terugzien – waarop bij Red Bull de vrees opstak dat dat ten koste zou gaan van zijn slagvaardigheid als onafhankelijk F1-team.

Daardoor restte voor Porsche een aandeel in het motorenbedrijf dat Red Bull heeft opgezet in de nasleep van het (halfhartige) vertrek van Honda. Maar doordat de goedkeuring van het motorreglement van 2026 en verder op zich liet wachten, kon Red Bull tot het inzicht komen dat het zichzelf ook op dat terrein prima kan redden. Het team heeft het afgelopen jaar vele topnamen uit de F1-motorwereld ingehuurd, een hele fabriek zelf ingericht én inmiddels flinke stappen gemaakt in de ontwikkeling van de nieuwe motor. Daardoor groeide de overtuiging bij Red Bull dat het eigenlijk niemand nodig heeft. Daarnaast overweegt Honda nog altijd om terug te keren, zeker omdat ook voor de Japanners het duurzaamheidsaspect van het nieuwe motorreglement interessant is.

Voor Porsche restte daardoor weinig anders dan badge engineering en het aanvullen van Red Bull-jaarbudget in ruil voor naamsbekendheid. Dat is een rol die voor Porsche niet interessant is, want wie kent Porsche niet? Het bedrijf wilde in de Formule 1 méér zijn dan een motorleverancier, maar zelfs dát blijkt nu niet echt nodig of gewenst. Porsche sluit in zijn verklaring overigens geen samenwerking met andere F1-teams uit. Volgens de fabrikant blijft de Formule 1 een sportief en technisch interessante omgeving.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet