Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Verstappen maakt weekend compleet met overwinning bij Grand Prix van Nederland

SI202209030306 hires jpeg 24bit rgb

Max Verstappen heeft opnieuw de Grand Prix van Nederland gewonnen. Voor de tweede keer op rij wist de regerend wereldkampioen zijn concurrenten op circuit Zandvoort achter zich te houden. Verstappen hield Charles Leclerc in de beginfase achter zich en wist zijn voorsprong gedurende de race beetje bij beetje uit te bouwen. Door een late Safety Car konden beide Mercedessen een grotere vuist te kunnen maken dan vooraf werd gedacht, maar ook deze konden Verstappen niet tegen houden. Verstappen vergroot hiermee het puntenverschil naar Leclerc, die op maar liefst 109 punten achterloopt in het rijderskampioenschap. Fernando Alonso reed zijn Alpine knap naar voren en eindigde op de zevende plaats, net voor Lando Norris.

Tekst: Redactie Autosport.nl
Foto's: Red Bull, Ferrari, Mercedes

De consistent groeiende voorsprong op zijn concurrenten en een pole position dit weekend maakte Max Verstappen tot favoriet om de overwinning binnen te slepen. Een foutje in Q3 van teamgenoot Sergio Pérez betekende dat de Nederlander beide Ferrari's dicht achter zich had. De start was goed genoeg om Charles Leclerc achter zich te houden. Lewis Hamilton had met zijn W13-auto een goede start en was agressief aan de binnenkant bij Carlos Sainz. De twee kwamen tot een lichte touché, maar gelukkig voor beiden was er geen schade aan de auto's. Hoewel Cm.com Circuit Zandvoort een relatief smal circuit is, kwam de rest van het veld verrassend netjes door ronde één van de race heen.

Al vroeg in de race werd het duidelijk dat Hamilton (net als Russell) competitief was deze race. Hamilton wist binnen een seconde van de achtervleugel van Carlos Sainz te blijven, maar kwam er ondanks DRS niet voorbij. Terwijl zowel Verstappen als Leclerc niet alleen onderling uit elkaar groeiden, gold dat ook voor de top twee en de rest. Binnen de kortste keren zat er al een gat van meer dan zes seconden tussen Leclerc en Sainz. Een alternatieve strategie voor Mercedes - beide coureurs begonnen namelijk op de medium banden terwijl de rest van de kop op de zachte banden begon - bleek een alsmaar groter wordende kans om op het podium te belanden.

M333790

Beide Alpines kenden een matige kwalificatie. Zowel Fernando Alonso als Esteban Ocon wilden de successen van vorige week bij de Grand Prix van België doorzetten richting Zandvoort. Vooral Alonso was op een agressieve eerste stint sneller dan degenen om hem heen en pakte meerdere posities. In ronde dertien ging de tweevoudig wereldkampioen echter naar binnen om naar harde banden te wisselen. Een verschillende strategie bleek de juiste keuze te zijn voor Alonso, want de coureur kon zijn hoofd omlaag houden en de juiste racesnelheid rijden.

Zoals verwacht was de bandendegradatie op het circuit hoog. Sainz pitte in ronde vijftien om zijn zachte banden te verwisselen voor vers rubber. Helaas voor de coureur stonden de monteurs niet klaar met verse banden, en dat betekende dat Sainz een langzame pitstop had van maar liefst twaalf seconden. Tot overmaat van ramp reed Pérez per ongeluk ook nog over een wheelgun van Ferrari. Deze lag te veel in de weg en Pérez kon deze niet ontwijken bij het wegrijden na zijn pitstop.

Een paar ronden later kwam ook Leclerc naar binnen, en hij werd meteen gecoverd door Verstappen. Ondanks een abnormaal langzame pitstop van Red Bull, kwam Verstappen als virtuele raceleider de baan weer op. In ronde dertig wisselde Hamilton naar nieuwe harde banden en Max werd daardoor ook weer de leider op de baan. De harde banden pakten goed uit voor Hamilton. Een minder snelle Pérez zag al snel Hamilton in zijn spiegels. In ronde 37 wist de zevenvoudig wereldkampioen definitief voorbij aan Pérez te komen en pakte plek vier van hem af. Ondertussen bleef Verstappen zijn voorsprong op Leclerc vergroten naar tien seconden.

220046-scuderia-ferrari-dutch-gp-sunday

De AlphaTauri's kenden geen al te goed weekend aan de kust van Nederland. Pierre Gasly reed een grotendeels onopvallende race en teamgenoot Yuki Tsunoda had last van een technisch mankement waardoor hij uiteindelijk in 48 een virtual safety car ontketende. Dit was een mooie kans voor onder andere Verstappen, Hamilton en Russell om te pitten voor verse banden. Een gelukje voor eerdergenoemden, want Leclerc ging twee ronden eerder naar binnen en kon daardoor niet profiteren van de kortere pitstoptijd, waardoor beide Mercedessen een positie ten opzichte van Leclerc konden pakken.

De race in Zandvoort was op sommige momenten wat traag, maar toch kwam daar weer een moment waarbij de toeschouwers op de rand van hun stoel gingen zitten. Alfa Romeo-coureur Valtteri Bottas viel op een ongelukkige plek op de baan stil, net bij bocht één. Ditmaal werd een safety car uitgeroepen. Opnieuw maakte Red Bull gebruik van de situatie en plaatste verse zachte banden onder de bolide van Verstappen, wat hem achter Russell en raceleider Hamilton bracht. Zijn verloren positie aan Russell was echter tijdelijk, want de Brit koos een ronde later zelf om nieuwe zachte banden te nemen. Omdat Hamilton geen verse banden nam, kon de coureur makkelijk ingehaald worden door Verstappen en later ook door Russell en Leclerc.

M333784

In de slotfase van de race ging het voor Sainz van erg naar erger. Waar onder andere Verstappen en Russell gingen pitten, nam ook Sainz vers rubber. Een onveilige manier van de pitstraat weer op rijden betekende een vijfsecondenstraf voor Sainz. Dit bleek een gouden kans voor de coureurs die dicht achter de Spanjaard reden. Pérez werd kort voor dit moment nog ingehaald door Sainz. Nu kon de Mexicaan de race binnen vijf seconden achter Sainz voltooien en daardoor een gratis positie scoren. Een ietwat onrustige Pérez probeerde Sainz tóch in te halen en kwam even op het gras terecht. Gelukkig voor de Mexicaan kon hij zijn auto rechthouden en doorrijden.

De race kwam op een rustige manier tot een einde. Vooral de virtual safety car en safety car veroorzaakten momenten waarop het nog spannend kon worden. Uiteindelijk was de race om de winst beslist door thuisheld Max Verstappen. Mercedes-coureur Russell finishte op de tweede plaats, voor Leclerc. Hamilton was zeer ontevreden met een vierde plaats. Pérez zag zijn teamgenoot de race winnen, maar reed zelf niet een van zijn sterkste races. Net zoals Pérez hadden Alonso en Norris een gratis positie door de vijfsecondenstraf van Sainz, die op de achtste plaats eindigde. Esteban Ocon en Lance Stroll maakten de top-10 compleet. De race op Zandvoort was alweer de tiende overwinning dit seizoen voor Verstappen. De Nederlander breidde zijn voorsprong in het rijderskampioenschap uit naar 109 punten op nummer twee Leclerc.

SI202209020920 hires jpeg 24bit rgb

Grand Prix van Nederland, Zandvoort, 4 september 2022

1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 72 ronden
2. George Russell (Mercedes) - 4"071
3. Charles Leclerc (Ferrari) - 10"929
4. Lewis Hamilton (Mercedes) - 13"015
5. Sergio Perez (Red Bull-Honda) - 18"168
6. Fernando Alonso (Alpine-Renault) - 18"754
7. Lando Norris (McLaren-Mercedes) - 13"306
8. Carlos Sainz (Ferrari) - 20"916
9. Esteban Ocon (Alpine-Renault) - 21"117
10. Lance Stroll (Aston Martin-Mercedes) - 22"459
11. Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) - 27"009
12. Alexander Albon (Williams-Mercedes) - 30"390
13. Mick Schumacher (Haas-Ferrari) - 32"995
14. Sebastian Vettel (Aston Martin-Mercedes) - 36"007
15. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 36"869
16. Zhou Guanyu (Alfa Romeo-Ferrari) - 37"320
17. Daniel Ricciardo (McLaren-Mercedes) - 37"764
18. Nicholas Latifi (Williams-Mercedes) - +1 ronde

Uitgevallen
Valtteri Bottas (Alfa Romeo-Ferrari)Yuki Tsunoda (AlphaTauri-Honda)
Stand rijderskampioenschap

1. Verstappen 310
2. Leclerc, Perez 201
4. Russell 188
5. Sainz 175
6. Hamilton 158
7. Norris 82
8. Ocon 66
9. Alonso 59
10.  Bottas 46
11. Magnussen 22
12. Vettel 20
13. Ricciardo 19
14. Gasly 18
15. Schumacher 12
16. Tsunoda 1
17. Zhou, Stroll 5
19. Albon 4
20. Latifi

Stand constructeurskampioenschap

1. Red Bull-Honda 511
2. Ferrari 376
3. Mercedes 346
4. Alpine-Renault 125
5. McLaren-Mercedes 101
6. Alfa Romeo-Ferrari 51
7. Haas-Ferrari 34
8. AlphaTauri-Honda 29
9. Aston Martin-Mercedes 25
10. Williams-Mercedes 4



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet