Dragracing: Eerste winst Michel Tooren in FIA Pro Mod, zeges Callin, Lagg en Ålund
David Vegter
Eerste winst Michel Tooren
De Pro Modified klasse kende ook op Hockenheim weer het grootste veld van de vier FIA klassen met ook nog eens het grootste aantal kanshebbers op de overwinning. In de kwalificatie snelde David Vegter op vrijdag naar een tijd van 5,93 seconden, om daar op zaterdag met 5,91 seconden nog eens onderdoor te duiken. Daarmee sloot de Nederlander de kwalificatie op plek één af.
Jan Ericsson
Op twee de aanvoerder van de tussenstand en regerend Europees kampioen Jan Ericsson (5,948 seconden), op slechts 0,001 seconde gevolgd door Mats Eriksson. Michel Tooren was op plek vier met een tijd van 6,02 seconden de eerste rijder in de zes seconden, waarbij de Nederlander gevolgd werd door Bruno Bader, Andy Robinson en Marck Harteveld, die met 6,09 seconden ook nog onder de 6,1 seconden bleef. Daarmee drie Nederlanders in de top zeven van het in totaal veertien auto's tellende veld.
Mats Eriksson
De eerste eliminatieronde leverde meteen een verrassing op. Eriksson snelde weliswaar naar een fraaie 5,87 seconden, maar trok daarbij een rood licht en schakelde daarmee zichzelf uit. De Nederlanders verging het een stuk beter. Vegter klopte in de eerste ronde Jean Dulamon en schoof na een bye run in de kwartfinale meteen door naar de halve finale. Daarin stuitte Vegter op Tooren, die na winst op Peter Wacker in een uiterst spannende kwartfinale de neus van zijn Cuda net iets eerder over de streep had weten te krijgen dan zijn tegenstander Bader (5,99 tegen 6,01 seconden).
De Nederlandse halve finale
In de Nederlandse halve finale kwam Vegter met een scheef wegtrekkende Camaro in de problemen waarna Tooren in 6,01 tegen 6,13 seconden de winst en een plek in de finale greep. Terug in de pits werd duidelijk dat de problemen van Vegter groter waren dan gedacht en gehoopt, want bij nadere inspectie werd een breuk in het chassis geconstateerd.
Marck Harteveld met de eenmalig in The Dukes of Hazzard uitmonstering uitgevoerde Voodoo Hemi Racing Superbird
Aan de andere kant van de eliminatieladder was Harteveld ten koste van Marcus Perman tot de kwartfinales doorgedrongen, waarin de Voodoo Hemi-piloot het moest opnemen tegen Ericsson. De Nederlander verbeterde zich tot 5,96 seconden, maar trok een rood licht en was daarmee uitgeschakeld. Helaas betekende de run ook het einde van de wedstrijd voor Ericsson. De blower van de Zweedse Camaro had zodanig veel schade opgelopen dat Ericsson in de halve finale verstek moest laten gaan. Wie moest het dan wel tegen Tooren opnemen?
Andres Arnover
Dat was outsider Andres Arnover. De Est die zich als negende voor de eliminaties had gekwalificeerd, verraste in de eerste ronde Andy Robinson op reactietijd, om vervolgens in een fraaie 5,96 seconden Marcus Hilt te kloppen en na het terugtrekken van Ericsson via een bye run in de eindstrijd te belanden.
De finale
In een fraaie finale was Tooren net iets eerder weg en juist dat leverde de Nederlander de eindzege op want allebei de finalisten klokten een tijd van 6,02 seconden. Voor de Pro Dutch Racing-rijder was het zijn eerste zege in een FIA EK-wedstrijd.
Sandro Bellio
Eerste seizoenswinst Jonny Lagg
Na de motorschade en brand twee weken geleden in Tierp leek het seizoen van regerend kampioen Sandro Bellio ten einde. Omdat opgeven niet voorkomt in het Belgische woordenboek, en bij nadere inspectie de schade niet fataal bleek te zijn, ging het team hard aan de slag en was er in Hockenheim gewoon weer bij. Na de nodige tractieproblemen op vrijdag, snelde Bellio op zaterdag met 5,57 seconden zelfs naar de eerste kwalificatiepositie. De tweede plaats viel toe aan Jonny Lagg, gevolgd door Linn Fløysvik, Silvio Strauch en Tony Bryntesson.
Silvio Strauch
In de eerste eliminatieronde verraste Strauch een na een snelle start in de problemen komende Fløysvik, en moest het vervolgens opnemen tegen Bellio, die via een (snelle) bye run (5,53 seconden) in de halve finale was beland. Omdat bij de eerste, door Bellio gewonnen poging, er een probleem was met de tijdwaarneming (Strauch kreeg geen groen), moest een re-run de beslissing brengen. Ook daarin drukte Bellio de neus van zijn Monte Carlo net iets eerder over de lijn en dus stond de regerend kampioen in de finale. Daarin moest Bellio het opnemen tegen Lagg, die eerder Bryntesson het nakijken had gegeven.
De finale
Meteen na de start van de finale schoot de auto van Bellio uit het rechte spoor en hoewel de Belg een aanvaring met de muur wist te voorkomen, verloor hij zoveel snelheid dat Lagg de overwinning kon grijpen.
Jimmy Ålund
Jimmy Ålund is weer iedereen te snel af
In de Pro Stock klasse eiste Jimmy Ålund met een tijd van 6,65 seconden de eerste kwalificatiepositie voor zich op, op de voet gevolgd door Michael Malmgren (6,69 seconden) en Stefan Ernryd (6,72 seconden).
Stefan Ernryd
Zowel Ålund als Ernryd kwamen echter niet ongeschonden uit de kwalificatie. Bij beide rijders sneuvelde er een motor en dus moest het tweetal de eliminaties in met de, iets minder krachtige, reservemotor.
Michael Malmgren
Daarmee leken de beste papieren in handen van Malmgren, die nog wel over zijn nummer één motor kon beschikken. De Zweed trok echter in de halve finale een rood licht en schakelde daarmee zichzelf uit, terwijl Ernryd door kon naar de finale voor de confrontatie met Ålund.
De finale
De race werd spannender dan gedacht, want na een identieke reactietijd (0,061 seconden) ging het tweetal gelijk op waarbij de winst uiteindelijk werd gegrepen door Ålund met 6,65 seconden, tegen 6,69 seconden voor Ernryd.